M Millejan skrev:
Hittar 2,8 på elskling.se just nu på telinet...
fattar inte. Hittar för 280öre/kwh på elskling fast 36mån. Vårt hus drar 12000kwh/år, 1500 nu i dec. Elområde 3. Det blir 450kr/mån, inte några 15000kr/mån

hur får ni det till 9kr och 15000kr/mån?!
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Är det någon som vet vad som gäller i Polen? Just nu importerar Polen el från SE4, det borde betyda att de får samma spotpris (eller högre ifall exporten är begränsad pga kapaciteten i kabeln), men Polens spotpris ligger rund €210, medan vi ligger på €440.
Har de satt ett maxpris eller håller de på ett annat sätt elpriset nere?
[bild]
Ja, det är märkligt! Varför exporterar vi till Polen om priset är lägre där? Bara ett tecken på att marknaden inte fungerar… Varför vill någon sälja el till Polen för halva priset. Borde vara bättre att importera från Polen och sälja i SE4 eller exportera vidare till andra områden med högre pris.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
fattar inte. Hittar för 280öre/kwh på elskling fast 36mån. Vårt hus drar 12000kwh/år, 1500 nu i dec. Elområde 3. Det blir 450kr/mån, inte några 15000kr/mån

hur får ni det till 9kr och 15000kr/mån?!
450:-? Du får kalibrera din räknare tror jag.
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
Det blir 450kr/mån,
Matte är inte din "forte"?
2,8*1500 = 4200.
Sedan kostar det på tellinet 3-åring bundet här i SE4 311,40 eller 391,32 inkl allt.
 
Redigerat:
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Just nu mellan klockan 17 och 18 kostar elen 9,07 kr per kWh för oss i södra Sverige. :mad:

[bild]

Och medelpriset för idag landar på 5,99 kr/kWh.
Imorgon ökar medelpriset till 6,05 kr/kWh.

Det jobbiga är att det är dyrt nästan hela dygnet.

[bild]

Vi har sänkt värmen till 19 grader och har kallställt några rum och har dubbla tröjor på oss. Jag som är tunnhårig går runt med mössa inomhus.

Hur hanterar ni situationen?
Jag bytte till fast elpris på 56öre, tyckte det var lite volantilt med rörligt
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Jag bytte till fast elpris på 56öre, tyckte det var lite volantilt med rörligt
Du är så duktig, grattis :)
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 7 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Skämt åsido.

Värmer huset med kamin och vedspis sedan ett par veckor. Jordvärmepumpen får vila i dessa tider. 20-22°C inne när vi eldar och nedåt 17°C på morgonen, inget att klaga på med det. Isolerade vinden rejält i höstas så det går nog mindre ved än det skulle gjort innan.

Köpt nära 300 kWh hittills i december för 1.262 kr. Blir väl en räkning på elhandeln för runt 4.000 kr om inte priserna skenar ännu mer. En stor del av detta kan vi ta tillbaks på kunderna, då majoriteten av kostnaden är elbilsladdning och bilen går i firman. Lite sol kommer det också på panelerna, 40 kWh i december än så länge. Då vi kör timpris får vi bra betalt för solelen och bilen som laddas på nätterna går såklart på lågtaxan.
när du säger att värmepumpen vilar, Har du stängt av den helt eller endast elpatronen? Om elpatron, for du ihop till varmvatten?
 
S
T Tosel skrev:
Jag bytte till fast elpris på 56öre, tyckte det var lite volantilt med rörligt
Så sjukt osmakligt....
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Så sjukt osmakligt....
Varför har inte alla en Ferrari? Ungefär samma anledning som inte alla borde ha hus, det kostar för mycket. Att äga ett hus är ingen rättighet, det finns billiga hyreslägenheter i förorterna där man kan bo om uppvärmningen känns för dyr.
 
Är ju uppvärmningen och varmvatten som enl min erfarenhet enskilt påverkar mest. Annars handlar det om att skapa medvetenhet i hela familjen, vilket är en utmaning med tonårsdöttrar. Att se elpriset i en app kräver att man söker upp det. Har letat efter en display som hela tiden visar aktuellt elpris, klart och tydligt för familjen. Har dock inte hittat något och nu ser jag något i ditt inlägg som ser ut precis som det jag letar efter. För det ser inte ut som en app i en telefon? Vad är det för skärm och lösning för att visa prisgrafen?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Just nu mellan klockan 17 och 18 kostar elen 9,07 kr per kWh för oss i södra Sverige. :mad:

[bild]

Och medelpriset för idag landar på 5,99 kr/kWh.
Imorgon ökar medelpriset till 6,05 kr/kWh.

Det jobbiga är att det är dyrt nästan hela dygnet.

[bild]

Vi har sänkt värmen till 19 grader och har kallställt några rum och har dubbla tröjor på oss. Jag som är tunnhårig går runt med mössa inomhus.

Hur hanterar ni situationen?

Håller mig varm genom att förbanna allt vad Miljöpartiet m. fl. har åstadkommit vid sina år vid makten.
År då man styrde Sossarna med järnhand:
År då man stoppade de kärnkraftverk som vi desperat behöver just nu.
År då man kastade bort massor av pengar på vindkraftverk som inte funkar när det inte blåser.....
Och man säkerställde inte någon backup för perioder utan vind
Man planerar in underhåll av kärnkraftverk under vintern?????
Man bygger nya industrier med extrema elbehov.
Allt detta medan tant Merkel gjorde Tyskland helt beroende av rysk gas.
Samt avlägsnade alla former av backup i Tyskland.
Och det blåser inte heller i Tyskland (och övriga Europa) just nu.
Allt detta med en bakgrund av en krigförande superidiot i östra Europa.
Och att övriga Europa måste hjälpa brottsoffret för denna idots galenskaper!
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
H-Thomasson och 12 till
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Varför har inte alla en Ferrari? Ungefär samma anledning som inte alla borde ha hus, det kostar för mycket. Att äga ett hus är ingen rättighet, det finns billiga hyreslägenheter i förorterna där man kan bo om uppvärmningen känns för dyr.
Jag skulle inte jämföra random hus med en Ferrari möjligtvis bil och precis som med bilar så finns det hus i Dacia klass och Lamborghini klass. Jag har bott i samma hus i 15 år och aldrig har det varit lika dyrt som den billigaste någorlunda stora lägenhet jag känner till, förmodligen finns det inte ens en etta för de pengar jag bott på 275 kvm(boyta, biyta o garage).

Nyligen har ju dock saker förändrats prismässigt gällande hus men skulle inte förvåna mig om lägenheterna också blir dyrare och i lägenheten finns ju inte direkt hoppet om nån förändring till det billigare heller. Skulle påstå att en lägenhet är en fattigdomsfälla i många fall och jag önskar inga vettiga personer ska bli tvingade in i en sådan eller de områden där de billigaste sådana förmodligen ofta är placerade.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jessica Frank och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Bara frostfritt i garaget, värmer bilen med bilens värmare istället. Spar mycket på det då vi har direktverkande el i garaget.
I huset kör vi ingen värme, bara eldar i kaminen och kör fläktläge på värmepump.
Ligger runt 35kwh/dygn på det.

Frugan pratar dock om att tvätta håret ikväll :thinking:
Kan hon inte vänta till våren?
 
  • Haha
  • Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
Tidigare kört med luftvärmepumpar med lite stöd av fjärrvärmen kalla dagar, eftersom det blev betydligt dyrare att bara köra på fjärr. Tänkte slänga ut fjärrvärmen o skaffa vatten/luft pump av kraftigare modell för ett par år sen. Kändes onödigt fortsätta betala fasta avgiften för fjärr som är relativt hög.

Glad jag inte gjorde det. Nu betydligt billigare att bara köra fjärr (91 öre / kwh inkl moms)..

Men är nog bara en tidsfråga innan även fjärrvärmen höjs kraftigt.


-.
 
Vi har haft 0kr i räkning fram till och med nästan hela november och har lagt undan inför vintern. Kör på som vanligt med nån grad lägre och lite kallare i rum vi inte använder. Använder SPA på pannan så det går mest på nätterna. Sen får vi runt 17 000 kr i bidrag i feb så vi får kanske två räkningar på 12 000 per månad totalt sett förutsatt att det ser ut som nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.