F
F fribygg skrev:
Billigt? Det är väl tveksamt om man kan fortsätta värma med värmepumpar vid dessa prisnivåer, när befolkning och stat tänkt över detta kan vi nog vänta att en stor andel av småhusen som värms med el i någon form slutar med detta antingen frivilligt på prissignalen eller med nya statliga regler.
Vi måste nog bränna förnybart i många år nu som Europas energisystem ser ut, visst kan vi bygga ny kärnkraft men 4e Gen ligger en bit bort och kraftverksbyggen tar tid oavsett om det är vindkraft eller kärnkraft man bygger.
Engelsmännen skulle väl montera en massa luftvärmepumpar med statsbidrag/skatteavdrag men vi i Sverige får nog satsa på kakelugnen2.0 istället för att koka massa av vår skogsråvara.

Ja funderar faktiskt på att annulera vår VP beställning och bara köpa ved för 100k istället. Hade räckt i rätt många år.
 
  • Wow
  • Gilla
Specialbrew och 1 till
  • Laddar…
Inte för att jag har lika dyrt pris som i söder men det är många ggr dyrare även här i norr just nu.
Medelpriset var uppe vid 6kr för ett tag sen.
Otroligt glad att man har fjärrvärme :)
Medelkostnaden för fjärrvärme + elförbrukning ligger på 1.84kr för 2022
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
2000kwh per mån e dyrt men ha räntan kring 4-5% kommer vara med påfrestande än 10000 -15000 el 2-3 månader per år.
 
Om man har ett nytt hus som beräknas dra 12 000 kWh/år med bergvärme, kamin och bra isolering. Hur mycket uppskattar ni att det kostar i dec och jan? Elområde 3.
 
G Jö Kl skrev:
Om man har ett nytt hus som beräknas dra 12 000 kWh/år med bergvärme, kamin och bra isolering. Hur mycket uppskattar ni att det kostar i dec och jan? Elområde 3.
Logga in hos ditt elbolag och kika hur mycket du har förbrukat redan under dec. Jag gissar på 2500 - 3500 kWh totalt och med ett snittpris på 5 kr inkl allt blir det en hel del.

Tyvärr är ju chansen att snittpriset blir betydligt högre.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
harry73
D _DE skrev:
Logga in hos ditt elbolag och kika hur mycket du har förbrukat redan under dec. Jag gissar på 2500 - 3500 kWh totalt och med ett snittpris på 5 kr inkl allt blir det en hel del.

Tyvärr är ju chansen att snittpriset blir betydligt högre.
Det känns inte rimligt, har man en beräknad förbrukning runt 12000, ska förbrukningen en vintermånad ligga mellan 1500 och 2000
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 1 till
  • Laddar…
Håller på att montera en pardörr till uterummet så vi har haft 11 grader inne i två dygn trots elementen dundrae på i 70 grader. Ett rum eldar vi kamin så där är varmt och skönt. Elpriset kvittar dock eftersom 50kw vedpannan jobbar mer eller mindre konstant i källaren, annars hade de varit svettigt.
 
  • Dubbla gammaldags dörrar med glasrutor täckta av skyddspapper, i rum under renovering med blommigt tapetserade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
I övrigt känns de väldigt motiverat att elda just nu, och sänder många tankar till alla som kastat ut vedpannan och satt in fina pumpar. Släcker dock några extra lampor när jag inte är i rummen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det känns inte rimligt, har man en beräknad förbrukning runt 12000, ska förbrukningen en vintermånad ligga mellan 1500 och 2000
Med totalt menar jag dec + jan så stämmer bra med dina siffror :)
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Just nu mellan klockan 17 och 18 kostar elen 9,07 kr per kWh för oss i södra Sverige. :mad:

[bild]

Och medelpriset för idag landar på 5,99 kr/kWh.
Imorgon ökar medelpriset till 6,05 kr/kWh.

Det jobbiga är att det är dyrt nästan hela dygnet.

[bild]

Vi har sänkt värmen till 19 grader och har kallställt några rum och har dubbla tröjor på oss. Jag som är tunnhårig går runt med mössa inomhus.

Hur hanterar ni situationen?
Hej vad är det för trevlig mätare du har?
 
harry73
Är det någon som vet vad som gäller i Polen? Just nu importerar Polen el från SE4, det borde betyda att de får samma spotpris (eller högre ifall exporten är begränsad pga kapaciteten i kabeln), men Polens spotpris ligger rund €210, medan vi ligger på €440.
Har de satt ett maxpris eller håller de på ett annat sätt elpriset nere?
Karta över Europa visar elpriser på olika platser i euro, datumet 14 december 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja funderar faktiskt på att annulera vår VP beställning och bara köpa ved för 100k istället. Hade räckt i rätt många år.
Det är surt att göra stora investeringar om man sen inte har råd att använda dem eller om elen inte kommer att få användas till uppvärmning i situationer när elförsörjningen är ansträngd framöver, men att 'bränna' en investering på bränsle skulle jag försöka låta bli för vad ska du göra när veden är uppeldad?

Hur mycket bränsle får du för vad det kostar att drivaVPn, räcker inte det till ved till husets uppvärmning kanske du bör överväga en effektivare eldstad (själv kollar jag på Gabrielkakelugn med >92%effektivitet)
 
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
(själv kollar jag på Gabrielkakelugn med >92%effektivitet)
Har du tagit in ngn offert?
 
  • Gilla
Meestella
  • Laddar…
Blev erbjuden lite priser idag! Ska nog gå över till timme för timme…..
 
  • En skärmbild av en mobiltelefon som visar en elavtalsprisoffert på svenska med olika avtalstider och priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
cpalm och 5 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Har du tagit in ngn offert?
Nä, har inte kommit dit än
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.