41 297 läst · 167 svar
41k läst
167 svar
Nu kostar elen över 9 kr per kWh - hur hanterar ni situationen?
Billigt? Det är väl tveksamt om man kan fortsätta värma med värmepumpar vid dessa prisnivåer, när befolkning och stat tänkt över detta kan vi nog vänta att en stor andel av småhusen som värms med el i någon form slutar med detta antingen frivilligt på prissignalen eller med nya statliga regler.D dibb skrev:
Vi måste nog bränna förnybart i många år nu som Europas energisystem ser ut, visst kan vi bygga ny kärnkraft men 4e Gen ligger en bit bort och kraftverksbyggen tar tid oavsett om det är vindkraft eller kärnkraft man bygger.
Engelsmännen skulle väl montera en massa luftvärmepumpar med statsbidrag/skatteavdrag men vi i Sverige får nog satsa på kakelugnen2.0 istället för att koka massa av vår skogsråvara.
Jag bor på landet i Kristianstad (Skåne) -7 inatt. Llvp 2 st puttrar på fint men tycker ändå det är dyrt. Gör av med ca 40 kWh/dygn med el golvvärme i badrum samt all vanlig hushållsel… hus 90 kvm.B BlindM skrev:
Varje propan-molekyl bildar ju fyra vatten när den brinner så det är kanske inte så förvånande egentligen. Misstänker att ved ger en del vattenånga också men då har man ju lyckligtvis skorsten. Brukar ju va ca 20% vatten i ved.D Dilato skrev:
Utöver det som bildas vid förbränningen. Det är en hel del det med.
Jag hanterar det som jag anser man bör göra. Vi fortsätter att leva men tänker självklart till en gång när vi förbrukar ström, vi har sänkt värmen någon grad kör eco programmpå tvätt och diskmaskin. Och sen i slutändan så betalar vi fakturan, som inte bör vara något problem. Vi har god marginal trots höga lån då vi håller andra kostnader nere som är lättare att spara in på än el.Per Eskilsson skrev:Just nu mellan klockan 17 och 18 kostar elen 9,07 kr per kWh för oss i södra Sverige.
[bild]
Och medelpriset för idag landar på 5,99 kr/kWh.
Imorgon ökar medelpriset till 6,05 kr/kWh.
Det jobbiga är att det är dyrt nästan hela dygnet.
[bild]
Vi har sänkt värmen till 19 grader och har kallställt några rum och har dubbla tröjor på oss. Jag som är tunnhårig går runt med mössa inomhus.
Hur hanterar ni situationen?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 599 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 599 inlägg
Där jag bor är det uppe i några hundralappar över 8000 nu för 16A och EOn vill höja ännu mer. 24,7 öre i överföring. Jag tecknade dock 3-årigt 23/2 som började gälla 1/7, så jag klarar mig tack och lov. Annars hade jag tvingats flytta till husvagn.D dibb skrev:
Värmepumpen står i standbyläge, kostar för mycket. Pellets är också dyrt, (95-100 kr för en påse på 16 kg) men blir betydligt billigare än värmepump.
Kaffet och potatisen kokas på fotogenkök, ger en härlig lukt inne så där finns det ett plus.
Kaffet och potatisen kokas på fotogenkök, ger en härlig lukt inne så där finns det ett plus.
Koldioxidförgiftning vet ja. Inte..kanske mer kolmonoxid förgiftning förbränning förbrukar syret koldioxid är tyngre en luft .. det ger syrebrist närmast golvet där du är.och kaminen.. då förbrännes gasolen dåligt det ger kolmonoxidförgiftning och syrebrist ..hej då.hälsa sänkte Per å pärleporten men det blir nog neråt om du hade familjen hemmaR RoAd skrev: