Kanske det bästa är att bruka så.mycket watt. Som möjligt så kollapsar elnätet .kanske blir det ett anat politiskt tänk då

Det är inte möjligt att det ska kosta 10 kr att koka potatis. Å fixar man nåt i ugnen å gör nån sås till maten så landar det på 30 kr.. För en måltid för en barnfamilj
Det går inte klara ekonomin för de flesta
 
  • Gilla
TommyC och 6 till
  • Laddar…
S
T Tosel skrev:
Varför har inte alla en Ferrari? Ungefär samma anledning som inte alla borde ha hus, det kostar för mycket. Att äga ett hus är ingen rättighet, det finns billiga hyreslägenheter i förorterna där man kan bo om uppvärmningen känns för dyr.
Vad vill du mig med den kommentaren egentligen? :O
 
Per Johansson8 Per Johansson8 skrev:
Frugan pratar dock om att tvätta håret ikväll :thinking:
Min fru bakade till arbetslaget igår kväll... snacka om respektlöst. Fast det hade blivit dyrare att köpa ändå :)
 
  • Haha
  • Gilla
Jonathanr och 1 till
  • Laddar…
Per Johansson8 Per Johansson8 skrev:
Kanske det bästa är att bruka så.mycket watt. Som möjligt så kollapsar elnätet .kanske blir det ett anat politiskt tänk då
Fast det är många år som du får protestera för det är inget vi löser i brådrasket. Om det är dyrt att laga mat kan du t.ex. skaffa en gasolspis. För övrigt är det nog ingen som kan sia om framtiden. Det kanske är "som vanligt" nästa år om kriget tar slut, alla glömmer och kör på som vanligt.
 
S SueCia skrev:
Vad vill du mig med den kommentaren egentligen? :O
Vadå . Klart det kostar att bo i villa..men ja trodde vi va svenskar i samma land
Vissa har råd att betala 3 gånger upp på elen
Andra får sälja sitt hus
Även äldre sjuka å många barnfamiljer i.hyreslägenheter klarat inte alla ökande kostnader .. ja själv är sjukpensionär ska leva på 11 000 kr månaden..
Vad handlar det om jo vi skiter i varandra ..å vi behöver typ Krig å att bomber regnar över oss..kanske blir vi ödmjuka då å.värderar varandra
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
Per Johansson8 Per Johansson8 skrev:
Vadå . Klart det kostar att bo i villa..men ja trodde vi va svenskar i samma land
Vissa har råd att betala 3 gånger upp på elen
Andra får sälja sitt hus
Även äldre sjuka å många barnfamiljer i.hyreslägenheter klarat inte alla ökande kostnader .. ja själv är sjukpensionär ska leva på 11 000 kr månaden..
Vad handlar det om jo vi skiter i varandra ..å vi behöver typ Krig å att bomber regnar över oss..kanske blir vi ödmjuka då å.värderar varandra
Varför citerar du mig med det där inlägget? :O
 
Per Johansson8 Per Johansson8 skrev:
Vadå . Klart det kostar att bo i villa..men ja trodde vi va svenskar i samma land
Ja, men det tror jag vi är. Jag tror inte någon blir lämnad i sticket för att man inte klarar betala elräkningen. Tufft för en del men katastrof för få.
 
  • Gilla
Svenna72
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Matte är inte din "forte"?
2,8*1500 = 4200.
Sedan kostar det på tellinet 3-åring bundet här i SE4 311,40 eller 391,32 inkl allt.
Ok men 4200kr är betydligt bättre än 15000.

vilka betalar 15000?
 
G Jö Kl skrev:
ok och det är det som gett upphov till all politik?[/QUOTE

Ja, i norra Sverige förstår man inte varför södra Sverige ska få elstöd(varmare vintrar, ej utbyggda älvar, kommuner som tackat nej till vindkraft), södra Sverige tycker att norra Sverige har mycket billigare el och inte behöver hjälp, vilket stämde förra vintern. I år skickas all el som går söderut, vilket ger höga priser även i norr med de 30% av el som försvinner ut i tomma intet. Igår med -20, så var spotpriset kring 8,87kr/kwh trots vattenkraft och stora vindkraftsparker som förstör naturen. Det gör att ingen är nöjd.
 
A Anton Dahlgren skrev:
när du säger att värmepumpen vilar, Har du stängt av den helt eller endast elpatronen? Om elpatron, for du ihop till varmvatten?
Värmepumpen är igång på nätterna bara, för att höja temperaturen i varmvattenberedaren. Dagtid är den helt avstängd, även värmepumpsdelen, inte bara elpatronen. Vi använder knappt varmvatten så kunde lika gärna stängt av detta också men just det här drar inte många kWh per dygn. Vedspisen står på hela dagen och där har vi större grytor med vatten i så det finns alltid varmvatten till disk och andra behov.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Det är en bra reservlösning kan jag tänka mig. Hur bra förbränning har en gasolkamin undrar jag, man vill inte sota ner hela huset bara för att spara ett gäng tusenlappar.
Har en gäststuga vid fritidshuset, den värmer jag med gasolkamin. Inget sot alls! Hade tidigare fotogenkamin, men den ville gärna lukta lite. Viktigt både för gasol och fotogen är syretillförseln.
Har man ex. husvagn, har man ofta också gasoltub tillgänglig. Och en gasolkamin kan vara en bra och billig lösning om elen stängs av av någon anledning.
Jag kör med Julas billiga (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-oppna-spisar/gasolkaminer/gasolkamin-005509/) fungerat jättebra i flera år.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Värmepumpen är igång på nätterna bara, för att höja temperaturen i varmvattenberedaren. Dagtid är den helt avstängd, även värmepumpsdelen, inte bara elpatronen. Vi använder knappt varmvatten så kunde lika gärna stängt av detta också men just det här drar inte många kWh per dygn. Vedspisen står på hela dagen och där har vi större grytor med vatten i så det finns alltid varmvatten till disk och andra behov.
Värmepumpen tar den inte skada att vara helt avstängd?
Gillar ditt tänk kring vedspis och vatten, har själv också alltid lite vatten på värmning. Elspisen har inte varit igång på en vecka nu, bra för förbrukningen men framförallt väldigt trevligt
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
Ok men 4200kr är betydligt bättre än 15000.

vilka betalar 15000?
Vi kommer betala knappt 15 som det ser ut nu. Sen tillkommer nätavgifter.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
Ok men 4200kr är betydligt bättre än 15000.

vilka betalar 15000?
Tja, hade det inte sett ut såhär just nu, hade våran räkning (rörligt månadspris, SE3) med en förbrukning på 2300 kWh kostat ungefär 16000 spänn. Med snittet vi ligger nu alltså, ungefär 390 öre/kWh utan skatter och avgifter och skatt på avgiften, moms och moms på skatten, skatt på momsen och ett lite påslag som körbäret längst upp!
 
  • Oregon Scientific väderstation visar utomhustemperatur, inomhustemperatur, luftfuktighet och klockslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.