20 059 läst · 125 svar
20k läst
125 svar
Är det normalt att bergvärmen kör konstant vid -9 ute?
Att kompressorn går dygnet runt eller att elpatronen går igång korrelerar med att anläggningen förbrukar mycket, så det är inte alls irrelevant att kolla på det. Tråden handlade ju inte enbart om eltillskott, utan om att kompressorn kör dygnet runt.A AndersS skrev:Tycker inte du kan ska haka upp dig på elpatron, utan vad din anläggning förbrukar.
Ett exempel när ditt värmepumpsystem installerades 2002, tar mitt eget som exempel, så kanske man förbrukade x kWh med el under ena halvåret och det andra halvåret 2 kbm olja. När bvp installerades tog vi bort 2 kbm olja och ökade lite i elförbrukning. Lite slarvigt vet jag att vi år 2000 gick från ca 35000 kWh till 15000 kWh totalt inkl. hushållsel och en investering på 100 000 kr. Under de här dryga 20 åren är den investeringen betald x gånger. Idag förbrukar vi runt 12000-13000 kWh med el totalt i hushållet, tidigare 4 personer och idag 2 personer, och en lite isolerande förbättringar.
Så tänk helhet, vi har en blandning av nya och äldre element, samt två golvvärmeslingor. Skulle kunna byta 5-7 äldre element till nyare för att ev. kunna sänka temp i värmeslingan och få litelite bättre verkningsgrad på pumpen, men det kommer aldrig kunna återbetala sig så länge de gamla inte läcker.
Så för mig är inte lite tillskotsel någon större problem, men tyvärr blir det fokus utifrån att idag vid nyinstallation gör man lite andra dimensioneringar utifrån att pumparna har annan teknik för att hantera det.
Jag räknar totalekonomi inte enskilda kostnad eller besparingsposter.
Om man sedan kan se när och varför bergvärmen ”bottnar” har man en bättre chans att göra något åt det. Utifrån svaren jag har fått antar jag att vår pump är dimensionerad efter borrhålet, så vi behöver inte tidigarelägga byte av pump bara för att få en större. Däremot skulle man kunna ta upp ett borrhål till i samband med att vi så småningom byter pump. Huruvida det lönar sig beror på elpriset i framtiden. Om vi skulle slippa eltillskott och kan dra ner kompressortiden med 6 timmar om dygnet blir det ganska många kWh om dagen under den kallaste perioden. Med nuvarande elpris kan det handla om tusenlappar i månaden under december-januari-februari, beroende på värdet. Ett borrhål håller länge och har lång tid på sig att återbetala sig.
Däremot är det oklart om vi skulle tjäna på att tilläggsisolera vinden, för då ändras ventilationen där och man riskerar allehanda problem med mögel. Dessutom skulle vi bli av med 50 kvm förvaringsutrymme för blandat sk*t.
Småfixar som jämnar ut temperaturen är det som har lönat sig mest hittills. Eftersom vissa utrymmen inte längre blir svinkalla under vissa förhållanden har vi kunnat dra ner förskjutningen av huskurvan generellt från -1 till -3 och ha nästan alla radiatorer på max. Det ger 1-2 timmar mindre kompressorkörning om dagen, vilket blir ett antal kWh om dagen.
Det är vad jag skrivit tidigare, du ska fokusera på hela ditt värmesystem och bostad, med vp anpassar man sedan utifrån värmebehovet.
Jag har före vp-installation isolerat vinden till ca 400 mm, senare vid renovering har bjälklaget fyllts med 600-1200 mm mot yttre syll (har källare), nya isolerglasfönster (de gamla var slut mekaniskt och knöliga att putsa), etc.
Så tänk helhet. Och så har vi olika förutsättningar och prioriteringar
Jag har före vp-installation isolerat vinden till ca 400 mm, senare vid renovering har bjälklaget fyllts med 600-1200 mm mot yttre syll (har källare), nya isolerglasfönster (de gamla var slut mekaniskt och knöliga att putsa), etc.
Så tänk helhet. Och så har vi olika förutsättningar och prioriteringar
Data ON/OFF vs. Inverter
Vi bytte bergvärmepump från On/Off (Alvatek) till IVT (Inverter), allt annat oförändrat, samma borrhål (200 m) och samma effekt (12kW) på bägge pumpar (bortsett från att IVT fixar varmvattnet också, medan Alvatek bara förvärmde varmvattnet).
Vad man ser är att inverterpumpen under de kalla månderna har en lägre inkommnade temperatur på brine, dvs. att den klarar att ta ut mer energi ur borrhålet. Man kan även se att inverterpumpen inte överbelastar borrhålet, eftersom temperaturen i oktober inte skiljer sig namnvärt mellan pumparna.
Inverterpumpen är i vårat fall altså mer effektiv, vilket har visat sig in en besparing av några 1000 kWh per år.
Baserad på mer än 3 års data per pump. T_in är måndasmedel av mediantemperatur på inkommande brine per dag.
Vi bytte bergvärmepump från On/Off (Alvatek) till IVT (Inverter), allt annat oförändrat, samma borrhål (200 m) och samma effekt (12kW) på bägge pumpar (bortsett från att IVT fixar varmvattnet också, medan Alvatek bara förvärmde varmvattnet).
Vad man ser är att inverterpumpen under de kalla månderna har en lägre inkommnade temperatur på brine, dvs. att den klarar att ta ut mer energi ur borrhålet. Man kan även se att inverterpumpen inte överbelastar borrhålet, eftersom temperaturen i oktober inte skiljer sig namnvärt mellan pumparna.
Inverterpumpen är i vårat fall altså mer effektiv, vilket har visat sig in en besparing av några 1000 kWh per år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baserad på mer än 3 års data per pump. T_in är måndasmedel av mediantemperatur på inkommande brine per dag.
Jag hade en välisolerad enplans med källare på 125+125m2 en nibe 5kwatare gick dygnet runt när det var kallt. Borran på 135 meter gick ner till +1 i slutet av vintern. Hade 52000 timmar och 42000 starter efter 18 år och den går fortfarande.M mrsnhp skrev:I år har jag för första gången kunnat följa vad vår bergvärmepump egentligen har för sig på dagarna. Inatt var det ca -9 grader som kallast och kompressorn körde utan avbrott från ca midnatt till 11-tiden på förmiddagen. Den drog inte på något eltillskott ännu, den lyckades hålla gradminuterna på -150 och eltillskottet går på vid -400.
Är det vanligt att bergvärme ”bottnar” redan vid -9? Eller är vår värmepump för klen i förhållande till våra förutsättningar? Vi har ett plankhus från 1938-1955 på 125+125 kvm varav källaren är rätt kall (för få element). Värmepumpen är en 8 kW Nibe från 2005.
1235:?M mrsnhp skrev:I år har jag för första gången kunnat följa vad vår bergvärmepump egentligen har för sig på dagarna. Inatt var det ca -9 grader som kallast och kompressorn körde utan avbrott från ca midnatt till 11-tiden på förmiddagen. Den drog inte på något eltillskott ännu, den lyckades hålla gradminuterna på -150 och eltillskottet går på vid -400.
Är det vanligt att bergvärme ”bottnar” redan vid -9? Eller är vår värmepump för klen i förhållande till våra förutsättningar? Vi har ett plankhus från 1938-1955 på 125+125 kvm varav källaren är rätt kall (för få element). Värmepumpen är en 8 kW Nibe från 2005.
M mrsnhp skrev:I år har jag för första gången kunnat följa vad vår bergvärmepump egentligen har för sig på dagarna. Inatt var det ca -9 grader som kallast och kompressorn körde utan avbrott från ca midnatt till 11-tiden på förmiddagen. Den drog inte på något eltillskott ännu, den lyckades hålla gradminuterna på -150 och eltillskottet går på vid -400.
M mrsnhp skrev:I år har jag för första gången kunnat följa vad vår bergvärmepump egentligen har för sig på dagarna. Inatt var det ca -9 grader som kallast och kompressorn körde utan avbrott från ca midnatt till 11-tiden på förmiddagen. Den drog inte på något eltillskott ännu, den lyckades hålla gradminuterna på -150 och eltillskottet går på vid -400.
Det finns redan moderna bergvärmepumpar som är anpassade för borrhål med kortare djup. Dessa har sedan bättre Cop som gör att det behövs mindre spetsvärme från elpatron. Så titta på sådana varianter när det är dags att byta.M mrsnhp skrev:
Intressant! Det blir ju sannolikt en inverter den dag det är dags att byta ut denna. Bra att veta att det finns en chans att den sparar el!F Fredrik Wartenberg skrev:Data ON/OFF vs. Inverter
[bild]
Hur är ljudnivån när den går på max? Ljudnivån är nämligen den andra anledningen till att jag skulle vilja ha en inverter, för vad jag har förstått är de hyfsat tysta på lågvarv. Vi har vardagsrummet ovanför pannrummet och bullret hörs genom golvet.
Det låter som att det är isoleringen som skiljer från vårt hus. Vi har motsatsen till välisolerat 70000 timmar, 170000 starter på 17 år.M Mekaniker skrev:
Ljudnivån ökar när kompressor börjar bli sliten, så med en 20-årig pump är det tecken på slitage. Blir lite fiskekutter.M mrsnhp skrev:Intressant! Det blir ju sannolikt en inverter den dag det är dags att byta ut denna. Bra att veta att det finns en chans att den sparar el!
Hur är ljudnivån när den går på max? Ljudnivån är nämligen den andra anledningen till att jag skulle vilja ha en inverter, för vad jag har förstått är de hyfsat tysta på lågvarv. Vi har vardagsrummet ovanför pannrummet och bullret hörs genom golvet.
Vår byttes på garanti eftet 10 år och lät förfärligt, enligt tekniker var det då scrollkompressorerna för kylrum men bara lite modifierade. Den idag efter 12 år är lika tyst som när den blev inbytt.
Vi hade en tekniker på besök för ett år sedan för att fixa en grej i bergvärmepumpen. Vi passade på att fråga om moderna bergvärmepumpar är tystare. Det tyckte han inte att de är Jag hoppas att han har fel. Folk har ju bergvärme i enplanshus, om de lät såhär skulle de bli tokiga.A AndersS skrev:Ljudnivån ökar när kompressor börjar bli sliten, så med en 20-årig pump är det tecken på slitage. Blir lite fiskekutter.
Vår byttes på garanti eftet 10 år och lät förfärligt, enligt tekniker var det då scrollkompressorerna för kylrum men bara lite modifierade. Den idag efter 12 år är lika tyst som när den blev inbytt.
Menar du att man säljer värmepumpar med sämre COP till kunder med djupare borrhål?S slurppe99 skrev:
Har du något exempel på denna soecialpump med bättre COP?
jo urberget är sig likt så det är inte så tokigt. 30-50W brukar man uppskattningsvis säga att man får ut ur ett borrhål och det stämmer ju rätt bra med hur mycket effekt ett halvbra och bra isolerat hus drar när det är kallt.R Rajkan skrev: