14 223 läst · 78 svar
14k läst
78 svar
Hög elförbrukning Nibe750?
Jo den bör jobba på att öka gradminuterna mot 0. Kul att den kom upp lite i hertz, men det var tydligen inte tillräckligt.D Dst skrev:Jag har testat nu. Aktiverade kompressorn innan lunch då tempen var 21c både på förångaren och avluften. Den tuggar på och har toppat frekvensen på 75hz. Just nu är begränsningen 47hz. Diffen i temperaturen är 0.5 grader mellan förångare och avluften. Gradminutrarna står i princip still kring -900. Vet du hur det funkar, ska dessa minska ner till 0?
Uppdatering:
Jag har fortfarande inte fått hit någon firma, de har mycket att göra säger dom men är på gång..
Av nyfikennet öppnade jag pumpen igår för att titta hur det såg ut vid förångaren. Det var lite fuktigt, för övrigt är det enda jag reagerade på det gröna joxet på anslutningarna till expansionsventilen. Någon annan som ser något avvikande?
Jag har fortfarande inte fått hit någon firma, de har mycket att göra säger dom men är på gång..
Av nyfikennet öppnade jag pumpen igår för att titta hur det såg ut vid förångaren. Det var lite fuktigt, för övrigt är det enda jag reagerade på det gröna joxet på anslutningarna till expansionsventilen. Någon annan som ser något avvikande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade firma här igår som tittade på pumpen. Han ville testa köra fläkten på max 100% över helgen (blev nått på 260m3 i luftflöde då) för att se om den får för lite luft. Resultatet, iskallt hus nu på morgonen då ovanligt mycket luft dragits in. Och kompressorn har ändå blivit begränsad och därefter sakta sjunkit ner mot ca 30hz för att ligga där konstant.. fick ställa ner fläkten nu för det gjorde varken till eller från.J J Vos skrev:
Hej Dst,
Jag har en snarlik situation som du. Samma storlek på hus och samma pump. Haft tekniker här ett par vändor utan att lyckas lösa problemet.
Ett problem jag märkt är att min pump inte börjar avfrosta trots att förångaren ligger på -16 under långa perioder. Så, jag har nu provat att avfrosta genom att tvinga fram det (antingen genom att stänga av kompressorn eller att begränsa tilluften så den tror att förångaren isat igen) Det verkar hjälpa så nu tidvis får den som en klocka och producerar ordentligt med energi utan tillsatsvärme. Kan vara värt att prova?
Vet dock inte vad som orsakar problemet. Näst på tur annars hos mig är att rengöra luftkanalerna och se över tilluftsdonen. Om det inte hjälper blir det byte av expansionsventilen. Det är iaf tågordningen min tekniker rekommenderar.
Jag har en snarlik situation som du. Samma storlek på hus och samma pump. Haft tekniker här ett par vändor utan att lyckas lösa problemet.
Ett problem jag märkt är att min pump inte börjar avfrosta trots att förångaren ligger på -16 under långa perioder. Så, jag har nu provat att avfrosta genom att tvinga fram det (antingen genom att stänga av kompressorn eller att begränsa tilluften så den tror att förångaren isat igen) Det verkar hjälpa så nu tidvis får den som en klocka och producerar ordentligt med energi utan tillsatsvärme. Kan vara värt att prova?
Vet dock inte vad som orsakar problemet. Näst på tur annars hos mig är att rengöra luftkanalerna och se över tilluftsdonen. Om det inte hjälper blir det byte av expansionsventilen. Det är iaf tågordningen min tekniker rekommenderar.
HejM Matsty skrev:Hej Dst,
Mycket intressant. Precis min stannar också av på -16 och ligger där. Efter många timmar är avluften på plusgrader. Min avfrostar inte heller enligt historiken. På vilket sätt menar du att du stänger av kompressor? Jag brukar blockera den via 4.2 driftläge men det gör bara att den slår ifrån. Den avfrostar inte enligt Nibe uplink. Men kommer upp i frekvens några timmar innan den tappar frekvens igen och förångaren fastnar på -16.
Sänka fläkthastigheten ska jag prova för att se om det kan generera avfrostning.
Servicekillen här föreslog också rengöring av ventilation vilken säkert kan behövas men är nog inte problemet i detta fall. Då hade det gått bättre nu med fläkten på 100%.
Lättaste sättet är att lägga en pappershanduk över ventilationsdonen. Jag behövde täcka för två. Men upptäckte att fläkten över spisen var ännu lättare att använda. Syns direkt hur % stiger och när den når 10 börjar avfrostningen.
Annars att stänga av kompressorn är ju att helt enkelt sätta pumpen att bara köra på el. Kanske ger samma effekt men tycker det känns bättre att pumpen ändå visar att den avfrostar.
Jag har kört vår pump på 50% sen huset byggdes - nu går den på 80% och med de här manuellt gjorda avfrostningarna för att gå utan för många larm 51.
Mina gissningar på fel är:
1 Damm/skräp i ventilationskanalerna
2 Fel på termostat i förångaren
3 Problem med expansionsventilen
Visst har ni kontrollerat att kylmedia inte läckt ur systemet?
Annars att stänga av kompressorn är ju att helt enkelt sätta pumpen att bara köra på el. Kanske ger samma effekt men tycker det känns bättre att pumpen ändå visar att den avfrostar.
Jag har kört vår pump på 50% sen huset byggdes - nu går den på 80% och med de här manuellt gjorda avfrostningarna för att gå utan för många larm 51.
Smart förslag att täcka för avluftsdonen. Jag provade att ställa ner fläkten och då hoppade avfrostningen igång också och registrerade den vilket känns bra.M Matsty skrev:Lättaste sättet är att lägga en pappershanduk över ventilationsdonen. Jag behövde täcka för två. Men upptäckte att fläkten över spisen var ännu lättare att använda. Syns direkt hur % stiger och när den når 10 börjar avfrostningen.
Vad är larm 51? Jag får inget larm överhuvudtaget..
Vi har inte kontrollerat kylmedium. Antar att man inte kan kolla det själv utan behöver hjälp av en från service? Isåfall får jag säga till han att kolla det i samband med rengöring av ventilation.
Annars följer jag nog samma lista som du har. Meddela gärna om du når nått framsteg. Det kommer jag göra.
Ah, jag tog nästan för givet att du hade larm 51 du med då vi har så lika problem i övrigt. Larm 51 är lågtryckslarm:
Igensatt luftfilter / frånluftsdon
Start efter långt stillestånd
För lite köldmedium
Vi hade hit tekniker när det började och efter ett tag valde vi att kontrollera om det är för lite köldmedium. Visade sig att det inte var det. Teknikern sa att han bara varit med om det en gång på en Nibe F750. Vet inte om jag rekommenderar att börja i den ändan faktiskt då systemet är slutet så de måste punktera det för att kontrollera och sen återföra gasen och täta. Kanske ska vara sista punkten man gör istället för en av de första.
En sak som slog mig när jag jämför våra anläggningar är att jag har högre ventilationsflöde än ni. Om jag kör vår på 100% fläkt så ger det över 300 m3/h. Nu med 78% fläkt har jag 246 m3/h. Det här kanske beror på hur ventilationen är gjord och dimensionerad men tänkte nämna det iaf så du vet om det. Klipper in en bild nedan med data per nu för min pump där värdena syns. (Just nu verkar den vara på väg att ha hög hetgas istället för låg temp i förångaren. Efter att den gått så ett tag så brukar just Larm 51 komma).
Absolut, jag återkommer här om vi lyckas ta några framgångsrika steg framåt för att få bättre värden i pumpen.
För lite köldmedium
Vi hade hit tekniker när det började och efter ett tag valde vi att kontrollera om det är för lite köldmedium. Visade sig att det inte var det. Teknikern sa att han bara varit med om det en gång på en Nibe F750. Vet inte om jag rekommenderar att börja i den ändan faktiskt då systemet är slutet så de måste punktera det för att kontrollera och sen återföra gasen och täta. Kanske ska vara sista punkten man gör istället för en av de första.
En sak som slog mig när jag jämför våra anläggningar är att jag har högre ventilationsflöde än ni. Om jag kör vår på 100% fläkt så ger det över 300 m3/h. Nu med 78% fläkt har jag 246 m3/h. Det här kanske beror på hur ventilationen är gjord och dimensionerad men tänkte nämna det iaf så du vet om det. Klipper in en bild nedan med data per nu för min pump där värdena syns. (Just nu verkar den vara på väg att ha hög hetgas istället för låg temp i förångaren. Efter att den gått så ett tag så brukar just Larm 51 komma).
Absolut, jag återkommer här om vi lyckas ta några framgångsrika steg framåt för att få bättre värden i pumpen.
Har man tömt vpn på köldmediumet och konstaterat att allt finns där så är det med största sannolikhet expansionsventilen som är kass.
M Matsty skrev:Ah, jag tog nästan för givet att du hade larm 51 du med då vi har så lika problem i övrigt. Larm 51 är lågtryckslarm:
För lite köldmedium
Redigerat:
Hade en Nibe 410P där jag fick dyra elräkningar jämfört med förut. Det var inga larm på anläggningen men när jag gick in och tittade på vissa temperaturer såg jag att några som skulle vara runt + 2 grader låg på runt +18.D Dst skrev:Jag har sedan 16/11 noterat en betydligt högre elförbrukning per dygn här hemma. Temperaturen gick från 10 grader ute ner till ca 0 här i mälardalen och har legat kvar där. Mina funderingar är om min elförbrukning är "normal". Har en nibe 750 frånluftsvärmepump som värmer varmvatten och radiatorer för 185 kvadrat i relativt nytt hus, 20.5 grader inne, använder nibe smart price.
Förbrukningen låg innan rätt konstant på 25kwh/dygn och är nu uppe i 70-80kwh/dygn. Jag har noterat att elpatronen går väldigt ofta och vet inte riktigt om det heller är "normalt"?
Alltså fungerade inte kompressorn men som sagt visade den inga larm allt såg helt riktigt ut. Det gjorde att elpatronen tog all uppvärmning.
Ja där har vi lite olikheter helt klart! Okej, nej det låter kanske inte som den bästa saken att börja med då..M Matsty skrev:Ah, jag tog nästan för givet att du hade larm 51 du med då vi har så lika problem i övrigt. Larm 51 är lågtryckslarm:
För lite köldmedium
Ja det måste ju ha att göra med dimensioneringen av ventilationsrören. Kör jag fläkten på 68% så har jag cirka 180 i luftflöde vilket (som jag förstått i andra trådar) ska vara det optimalaste värdet för att återvinna mest energi ur luften! Jag noterar även att din hetgas är varmare än min. Min når sällan över 90 grader. Som mest har jag sett 92. Jag vet dock inte om detta är avvikande på något sätt, eller vad som är normalt där.
Vilka värden låg fel menar du? Vad gjorde du för att rätta till detta, var det fel på givare eller inställningar?A Achren57 skrev:Hade en Nibe 410P där jag fick dyra elräkningar jämfört med förut. Det var inga larm på anläggningen men när jag gick in och tittade på vissa temperaturer såg jag att några som skulle vara runt + 2 grader låg på runt +18.
Alltså fungerade inte kompressorn men som sagt visade den inga larm allt såg helt riktigt ut. Det gjorde att elpatronen tog all uppvärmning.
Min kompressor går, men saktar ner efter hand..