888 726 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Om nu vindkraft är så billigt kan väl den stå för sina egna kostnader? De gjorde väl kärnkraften tidigare och under en viss period till och med en mjölkko-effektskatten. Subventioner är att höja skatten någonstans och ge till vindkraften.A Abies koreana skrev:"Äntligen står prästen i predikstolen...."
Jag menar förstås energiministern som varit så osynlig sedan tillträdet, inte likt henne. Men jag undrar vad som avses med följande uttalande:
"Regeringen har i Tidöavtalet lagt fram flera förslag som ska förkorta och förenkla för alla kraftslag för att tillgången till el ska bli bättre, framhöll ministern. Det gäller vind-, sol- och kärnkraft."
Utbetalning i februari för elprisstöd till hushållen - DN.SE
Vad jag läst tidigare så drog regeringen bort subventionerna för havsbaserad vindkraft som avsåg anslutningen till land, vad man har gjort för solkraft har jag ingen aning om. Kärnkraft ligger långt fram i tiden så vilka förslag pratar hon om som gör att tillgången till el skall bli bättre? Konstig formulering förresten..
Kan någon förklara?
De försöker ju öka tex värmekraften för el och fjärrvärme genom att ändra skatter som höjdes, finns att läsa på tex Stockholm exergis sida. Nu verkar det inte bli nått i Lövsta heller. Vi får väl värma oss mha solceller de kommande vintrarna
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Får banken verkligen ändra amorteringskraven? De är reglerade, mer än 50% belåning SKA amorteras, 70% mer amortering osvAnna_H skrev:Jag vet inte var du får dina siffror ifrån, men Medelpensionären har en pension på någonstans mellan 20 000 och 25 000 kronor i månaden före skatt. Den siffran är från augusti i år. Räknar du kanske enbart på allmän pension?
Edit:
Sökte på din siffra och hittade den på en blogg. Det visade sig att det är allmän pension plus tjänstepension. Inga pensionsförsäkringar är inräknade i siffran. Det är från en blogg med reklam för pensionsförsäkringar.
KÄLLKRITIK!
Svärmor är för övrigt död numera efter att ha snubblat på mattkanten och brutit benet.
Vad gäller bolånen brukar de flesta prata med banken om att minska amorteringen om det blir kämpigt, vilket det ju absolut kan bli om elräkningarna blir höga. Men det är nog främst yngre i storstadsområden detta handlar om.
Är man pensionär kan man ju inte få bolån för att köpa ny bostad, utan de äldre som lånar på bostaden tar ju seniorlån som inte behöver betalas vare sig ränta eller amortering på, och därmed riskerar man inte heller att vräkas för att man inte kan betala.
Nej, de som är utsatta är barnfamiljer (med en eller två inkomsttagare) där en i familjen blir sjuk eller arbetslös.
Sommaren 2021 gällde detta om bolån enligt SBAB:
38 procent av de svarande bostadsägarna anger att de har bolån understigande 1 miljon kronor och 71 procent att de har bolån på maximalt 2 miljoner kronor. 12 procent anger att de har bolån på mer än 3 miljoner kronor, varav en fjärdedel av dessa har lån på 4–5 miljoner och en av tolv lån på 5–6 miljoner. En väldigt liten andel har högre bolån
Den här bilden är lite intressant, de har frågat 1000 personer med bolån hur mycket sparande de har, bara 3% har mindre än 10 000 kr:
[bild]
Källa:
[länk]
Mer subvention för installation av solceller (20%) nästa år. Både havsbaserad vindkraft och kärnkraft ligger flera år framåt i tiden. Vet inte hur väl det här stämmer men havsbaserad vindkraft behöver utvärderas rätt ordentligt huruvida det är gångbart. https://timbro.se/smedjan/havsbaserad-vindkraft-en-blåsning/A Abies koreana skrev:"Äntligen står prästen i predikstolen...."
Jag menar förstås energiministern som varit så osynlig sedan tillträdet, inte likt henne. Men jag undrar vad som avses med följande uttalande:
"Regeringen har i Tidöavtalet lagt fram flera förslag som ska förkorta och förenkla för alla kraftslag för att tillgången till el ska bli bättre, framhöll ministern. Det gäller vind-, sol- och kärnkraft."
Utbetalning i februari för elprisstöd till hushållen - DN.SE
Vad jag läst tidigare så drog regeringen bort subventionerna för havsbaserad vindkraft som avsåg anslutningen till land, vad man har gjort för solkraft har jag ingen aning om. Kärnkraft ligger långt fram i tiden så vilka förslag pratar hon om som gör att tillgången till el skall bli bättre? Konstig formulering förresten..
Kan någon förklara?
Hos Finansinspektionen tex.G OMathson skrev:
”Kan man få undantag från amorteringskraven?
Om ja, hur länge gäller undantaget?
Ja, banken har möjlighet att bevilja undantag från såväl det befintliga som det skärpta amorteringskravet om det efter lånet tas uppstår särskilda skäl, tex. vid sjukdom, arbetslöshet eller dödsfall. Undantag får beviljas under en begränsad period. Det är banken som avgör om särskilda skäl föreligger och hur länge ett undantag ska gälla. Banken kan även lämna undantag för nyproduktion (under maximalt fem år) och för lantbruksenheter.”
https://www.fi.se/sv/finansiell-sta...morteringskrav-for-hushall-med-stora-skulder/
Läs rapporten av den engelske professorn i ekonomi som länkas i artikeln. En jätteblåsning är vad det verkar vara samtidigt som det förstör stora naturområden. Subventionerna hamnar delvis hos Kinesiska statens kärnkraftsbolag. Totalt fel på många vis.
Ref till #5615 ovan.
Ref till #5615 ovan.
R Riverground skrev:
Där föll trovärdigheten till... nära noll?
Strunt i det. Ok, låt säga att hasvbaserad vindkraft är dyrt. Vad är billigare? Problemet är ju superenkelt (uppenbarligen!): bygg det billigaste "gröna" som går! Så varför byggs det inte kärnkraft om den nu är så mycket mer konkurranskraftig. Avgifterna för anslutningar ska väl inte efterskänkas längre såå.. problemet torde vara ur världen? Låt marknaden bestämma vad som fungerar... eller är det så enkelt att alla infrastrukturprojekt av någon anledning är dyra, men ändå måste genomföras?
Vad händer om det inte _finns_ billiga lösningar?
Okej, subventionerad solkraft nästa år men vilka förslag skall göra "tillgången till el bättre" vad gäller vind och kärnkraft? Jag utgår från att hon avser nutid.R Riverground skrev:
Om man bygger kärnkraft har det gått minst två val innan man ens startar. Många fler innan investeringen betalt sig. Med tanke på hur instabila regelverken är förstår jag att ingen vågar investera.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
De riktigt tråkiga var att det gick fort att stänga ned befintliga. Hade kanske inte hjälp jättemycket på priset att ha kvar dem då ägarna "måste" exportera elen till högstbjudande och alla ska betala samma pris. Hade inte varit gratis att ha kvar dem heller men i dagsläget är det nog småpotatis.D Daniel 109 skrev:
Det handlar inte om att bilen "fortfarande" fungerar eller inte, det handlar om att regeringen styr "riktningen" på våra beslut med miljösubventioner och massa "propaganda."D Daniel 109 skrev:
Plötsligt visar sig alla "dessa underlag" vara fel ( diesel-gate mm), och detta drabbar en stor del av dom som lyssnar & "lyder" på regeringens "rekommendation" köpt dieselbilar men nu får dyra bränslekostnader..
Likadant med E85 och bensinmacksägare, många gick i konkurs för kostnaderna att bygga om vart för stora och E85 var utdömt redan innan lansering om man ser till expertisen.