19 798 läst · 176 svar
20k läst
176 svar
Fuskar energibolagen med spotpriset vid timavtal?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Jo, det finns ett enkelt sätt: https://timpriskollen.se/kalkylator
Hur bolagen beräknar månadspriset är i och för sig allt annat än transparent, det jag avsåg var att det är enkelt för en kund att verifiera att man använt rätt pris på dennes faktura.D Daniel 109 skrev:
Med timpris kan man förvisso dissekera siffrorna i detalj, men då med mer egen arbetsinsats.
Du borde förstå att Telge väljer att ta ut stora delar av deras intäkter i form a vinst. Jag har själv ett eget bolag och där kan jag själv välja hur mycket jag tar ut i vinst. Har du kanske någon relation till Telge ? (Annars förstår jag inte varför du är positiv till detta bluffbolag) ?C cpalm skrev:Jovisst, men det besvarar inte trådens frågeställning.
Hur kan Telges "rörliga kostnader" ligga på 18,94 öre/kWh och Lerums på 1,50 öre/kWh?
Är det Telge som fuskar åt ena hållet eller är det Lerum som fuskar åt andra hållet? Eller fuskar båda två åt varsitt håll? Eller finns det andra förklaringar till skillnaden?
Till saken hör att Lerums kostnader spontant är "oförklarligt" låga, och Telges "oförklarligt" höga.
Och vad har det för betydelse när man helt enkelt bara kan välja det billigaste?
Jo, därför att när prisskillnaden domineras av de rörliga kostnaderna som varierar från månad till månad och inte är "fastlåsta" i avtalet så blir det svårare att förutspå hur jämförelsen står sig i framtiden.
Då måste man ställa sig frågan om elhandlarens rörliga kostnader står sig över tid?
Kan nästan säkert säga att Lerums energi inte längre är billigast om några månader.
Min mor tecknade någon form avtal som skulle ha ett bra pris under vintern. Tror inte hon fick detta.
Jag har då aldrig sett att fossilfritt skulle innebära ett högre pris. Har du sett detta ? Vänligen skicka en länk.M Mikael 81 skrev:Inte alls. Har bara tröttnat på dåliga prisjämförelser i ett antal trådar här på sistone. Och som sagt - vill man inte betala för någon miljömärkning så ska man inte heller välja ett sådant elbolag. Om Lerum Energi lyckas vara billigast trots 100% fossilfritt så är det ju bra (och det borde inte vara så svårt heller eftersom de urspungsgarantierna knappast kostar så mycket), men inte heller deras ursprungsgarantier om fossilfri el kan vara helt gratis.
Annars finns fakta: https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth
https://www.cheapenergy.se/teckna-elavtal/ är dom enda jag hittat som erbjuder el direkt från noordpool:M mtmmtm skrev:
NordenMix 338,52 g CO2 per kWh vs NordenMiljö 0 g/CO2
Konstigt nog blir det samma pris när man växlar mellan dom.
NordenMix ska vara el direkt från nordpool utan "grön påslag" men inget elbolag erbjuder det. Alla elbolag jag kollat på har ett påslag för grön el. Tex. Karlstads Energi skriver en egen rad på fakturan "Ursprungsmärkt el 6 öre/kWh". Det är fakta att denna gröna stämpel ger ett påslag.
Cheap Energy måste ju ha samma typ av kostnader för inköpen från Nordpool som alla andra - om än inte exakt samma storlek på dem. Så om de erbjuder el för spotpris så är den per definition subventionerad - oavsett om det sedan är av andra kunder, marknadsföringsbudgeten, investerare med mer långsiktiga planer en att göra vinst på affärerna, eller något annat.R robban1989 skrev:[länk] är dom enda jag hittat som erbjuder el direkt från noordpool:
NordenMix 338,52 g CO2 per kWh vs NordenMiljö 0 g/CO2
Konstigt nog blir det samma pris när man växlar mellan dom.
NordenMix ska vara el direkt från nordpool utan "grön påslag" men inget elbolag erbjuder det. Alla elbolag jag kollat på har ett påslag för grön el. Tex. Karlstads Energi skriver en egen rad på fakturan "Ursprungsmärkt el 6 öre/kWh". Det är fakta att denna gröna stämpel ger ett påslag.
Nu på morgonen fick jag äntligen ett transparent svar från Telge. De kunde faktiskt lämna siffror så att kalkylen gick ihop.
Priserna för oktober månad förutom spotpris och påslag (4 öre/kWh) var följande:
Handelsavgifter (inklusive arvode till balansansvarig, grundavgift Svk, avgift till NordPool, obalansavgift) : 1,054 öre/kWh.
Kostnader för elcertifikat: 1,1 öre/kWh
Kostnader för ursprungsgarantier: 9,67 öre/kWh
Summerat blir detta ganska exakt de 12 öre som fattades i min kalkyl.
Priserna för oktober månad förutom spotpris och påslag (4 öre/kWh) var följande:
Handelsavgifter (inklusive arvode till balansansvarig, grundavgift Svk, avgift till NordPool, obalansavgift) : 1,054 öre/kWh.
Kostnader för elcertifikat: 1,1 öre/kWh
Kostnader för ursprungsgarantier: 9,67 öre/kWh
Summerat blir detta ganska exakt de 12 öre som fattades i min kalkyl.
Redigerat:
Det var väldigt dyra ursprungsgarantier.