889 495 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Fasta avtal löper ut och ibland behöver man flytta och kan inte ta med sig fasta elavtal.Stefan Bengtsson skrev:
Elpriserna hade varit högre än vad de varit historiskt även om vi behållt kärnkraft men det hade varit mycket mildare. Vi ser ju vad som händer när Frankrike får ordning på sina kärnkraftsverk.
S+MP+V+C är att tacka för att vi lagt ner kärnkraften och de som har röstat på dem bör inte vara i denna tråd och klagat. Vi har ju fått exakt det resultat vi hade kunnat förvänta oss. Vi har tom stängt ned fullt fungerande reaktorer i förtid.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 299 inlägg
Visst har vi jobbigt höga elpriser i Sverige, men vi har det inte så dåligt jämfört med övriga Europa.Aaake37 skrev:Fasta avtal löper ut och ibland behöver man flytta och kan inte ta med sig fasta elavtal.
Elpriserna hade varit högre än vad de varit historiskt även om vi behållt kärnkraft men det hade varit mycket mildare. Vi ser ju vad som händer när Frankrike får ordning på sina kärnkraftsverk.
S+MP+V+C är att tacka för att vi lagt ner kärnkraften och de som har röstat på dem bör inte vara i denna tråd och klagat. Vi har ju fått exakt det resultat vi hade kunnat förvänta oss. Vi har tom stängt ned fullt fungerande reaktorer i förtid.
https://www.europaportalen.se/2022/09/sammanstallning-sveriges-elpriser-nara-eu-snittet
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Intressant, hur har du kommit fram till det?Aaake37 skrev:
Kärnkraften i Sverige har ju ersatts av vindkraft, som till och med kan ge oss negativa elpriser. Hur skulle kärnkraftverk kunna matcha det?
Vid dessa tillfällen har även kärnkraften varit aktiv. Så visst drar kärnkraft ner elpriset. Men den klarar sig inte på de priserna. Snittpriset måste vara klart högre för att de ska gå runt.Dan_Johansson skrev:
Att vinden inte blåser ganska ofta?Dan_Johansson skrev:
Vi har inte "sparat" några pengar att tala om för att stänga ned fullt fungerande kärnkraftverk i förtid. Däremot har vi tagit kål på södra Sveriges möjligheter till att få billi el när det inte blåser. Det var otroligt dyrt i augusti då vinden inte behagade blåsa.
När vi inte har el i söder minskar dessutom överföringskapaciteten från vattenkraften i norr. Den kräver en viss effekt som är konstant. Kontentan är att när det inte blåser kan vi inte nyttja vattenkraften i norr i södra Sverige
Export och liten vindkraft drev upp priserna i augusti (omni.se)
Svenska kraftnät: Mindre överföring när kärnkraft är ur drift | SvD Debatt
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Jag hade kanske önskat en något djupare analys än så? Det hade eventuellt inte blåst så då hade det varit bra med kärnkraft?Aaake37 skrev:Att vinden inte blåser ganska ofta?
Vi har inte "sparat" några pengar att tala om för att stänga ned fullt fungerande kärnkraftverk i förtid. Däremot har vi tagit kål på södra Sveriges möjligheter till att få billi el när det inte blåser. Det var otroligt dyrt i augusti då vinden inte behagade blåsa.
När vi inte har el i söder minskar dessutom överföringskapaciteten från vattenkraften i norr. Den kräver en viss effekt som är konstant. Kontentan är att när det inte blåser kan vi inte nyttja vattenkraften i norr i södra Sverige
Export och liten vindkraft drev upp priserna i augusti (omni.se)
Svenska kraftnät: Mindre överföring när kärnkraft är ur drift | SvD Debatt
VI har haft en neråtgående trend av andelen kärnkraft i vår energimix sedan omröstningen 1980, och vi har inte sett en ökning av elpriset. Jag har inte hittat några äldre beräkningar på vad det kostar att bygga ny kärnkraft, men nuförtiden verkar det som att priserna ligger från 45-55 öre per kWh (låglöneländer med god erfarenhet av att bygga beprövade konstruktioner) till 115 öre (västland med hyfsad koll på grejerna). I England har man garanterat ett pris på 1,3 kr/kWh för att locka till byggnation.
När jag tittar på mitt elpris i SE3 från de senaste 15 åren (jan 2008 till okt 2022, dvs statistiken som Vattenfall hade enkelt tillgänglig) ligger snittet på 43 öre/kWh (plus avgifter/skatt/moms/etc.) I juli 2015 tex. blev månadssnittet 8,5 öre/kWh.
Jag kan förstå synvinkeln att vindkraft har/haft konkurrensfördelar jämtemot kärnkraft, och att man möjligen kunnat låtit vindkraften betala för att de inte tillhandahåller vissa fördelar som vatten- och kärnkraft gör, och likaså nån form av straffavgift för den sämre tillgängligheten, men det hade ju aldrig lett till ett lägre pris för oss konsumenter, enbart ett högre. Ja, vi hade troligen haft ett jämnare elpris nu (om vi behållit mer kärnkraft) men jag kan inte se hur det skulle betytt lägre priser.
Redigerat:
Det hade varit intressantare att se hur mycket man betalar per år istället för per kWh. Vi har ju ett betydligt större behov av att värma upp våra bostäder vintertid än t.ex. Spanien och Italien.Stefan Bengtsson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du är så dåligt påläst att jag inte ens orkar kommentera ditt påstående med långa meningar.Aaake37 skrev:
Har du hört talas om effektskatt på kärnkraft?
Effektskatten utgjorde cirka en tredjedel av driftkostnaden för kärnkraftsel.
2008 höjde den borgerliga regeringens skatten till drygt 6 öre
Vattenfalls dåvarande vd Magnus Hall var tydligt i sitt uttalande, att om inte effektskatten slopas kommer alla Vattenfalls reaktorer att stängas 2020.
Två månader efter sista höjningen meddelade OKG den 14 oktober 2015 beslut om nedläggning av kärnkraftsreaktorerna O1 och O2 i Oskarshamn. Dagen efter 15 oktober 2015 kom avvecklingsbeslutet av reaktorerna R1 och R2 vid Ringhals
Va konstigt va !
Regeringen Reinfeldt hade ju styrt Sverige två mandatperioder 2006 till 2014, d.v.s.hela 8 år precis före denna "soppa" med nedlagda reaktorer började.
J jawen skrev:Du är så dåligt påläst att jag inte ens orkar kommentera ditt påstående med långa meningar.
Har du hört talas om effektskatt på kärnkraft?
Effektskatten utgjorde cirka en tredjedel av driftkostnaden för kärnkraftsel.
2008 höjde den borgerliga regeringens skatten till drygt 6 öre
Vattenfalls dåvarande vd Magnus Hall var tydligt i sitt uttalande, att om inte effektskatten slopas kommer alla Vattenfalls reaktorer att stängas 2020.
Två månader efter sista höjningen meddelade OKG den 14 oktober 2015 beslut om nedläggning av kärnkraftsreaktorerna O1 och O2 i Oskarshamn. Dagen efter 15 oktober 2015 kom avvecklingsbeslutet av reaktorerna R1 och R2 vid Ringhals
Va konstigt va !
Regeringen Reinfeldt hade ju styrt Sverige två mandatperioder 2006 till 2014, d.v.s.hela 8 år precis före denna "soppa" med nedlagda reaktorer började.
Och de som röstade på alliansen 2006-10 får ju också till viss del skylla sig självaDan_Johansson skrev:Jag hade kanske önskat en något djupare analys än så? Det hade eventuellt inte blåst så då hade det varit bra med kärnkraft?
VI har haft en neråtgående trend av andelen kärnkraft i vår energimix sedan omröstningen 1980, och vi har inte sett en ökning av elpriset. Jag har inte hittat några äldre beräkningar på vad det kostar att bygga ny kärnkraft, men nuförtiden verkar det som att priserna ligger från 45-55 öre per kWh (låglöneländer med god erfarenhet av att bygga beprövade konstruktioner) till 115 öre (västland med hyfsad koll på grejerna). I England har man garanterat ett pris på 1,3 kr/kWh för att locka till byggnation.
När jag tittar på mitt elpris i SE3 från de senaste 15 åren (jan 2008 till okt 2022, dvs statistiken som Vattenfall hade enkelt tillgänglig) ligger snittet på 43 öre/kWh (plus avgifter/skatt/moms/etc.) I juli 2015 tex. blev månadssnittet 8,5 öre/kWh.
Jag kan förstå synvinkeln att vindkraft har/haft konkurrensfördelar jämtemot kärnkraft, och att man möjligen kunnat låtit vindkraften betala för att de inte tillhandahåller vissa fördelar som vatten- och kärnkraft gör, och likaså nån form av straffavgift för den sämre tillgängligheten, men det hade ju aldrig lett till ett lägre pris för oss konsumenter, enbart ett högre. Ja, vi hade troligen haft ett jämnare elpris nu (om vi behållit mer kärnkraft) men jag kan inte se hur det skulle betytt lägre priser.