Jättefranskan
R Rkarlsson skrev:
Jo. Jag har hellre lite kallare än vi har nu. Hatar slask. Lika dålig varje år på att köpa vattentäta vinterkängor. :)
Jag förstår dig. Du kanske kan använda en del av bidraget till några ordentliga kängor nu ;)

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Fairlane
Cheesen Cheesen skrev:
Medelsvenssonfamiljen i Åsele har 15 000:- mindre i inkomst före skatt än motsvarande i Stockholm... Dessutom högre skattetryck. Ändå är det kännt att inlandsborna är mer givmilda, det märks tydligt när man kollar på statistik typ världen barn. Kan vi inte bara stänga av elen till Krösus sork och hans vänner i Storstan.
Ja, fast Åseleborna får mest i kommunalt skatteutjämning, 33769 kr per invånare under 2022, pengar som i stort kommer från Stockholm, så helt snåla är väl inte stockholmarna? ;)

Återigen, det blir alltid fel när man bara lyfter ut en enskild post, lika fel om oavsett från vilket sida man gör det.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
skatteutjämning, /…/ pengar som i stort kommer från Stockholm
Nej, de kommer till 95 % från statskassan.

Förvisso betalas det mer till statskassan från rika kommuner, men myten att en handfull kommunen betalar till resten är en felaktig bild. De flesta får rimligen tillbaka ungefär lika mycket som de betalar in, medan några få gör stora över- och underskott på systemet. För som vanligt med omfördelning ger det väldigt lite att bara ge sig på de rikaste – det är den stora massan man ska klå på pengar för att det ska ge något.

Jättefranskan Jättefranskan skrev:
Jag förstår dig. Du kanske kan använda en del av bidraget till några ordentliga kängor nu ;)
Ja om jag får tummen ur ska jag nog kunna fixa något bra. =) Eller hoppas på att det är kallt nog när snön kommer i slutet av januari början av februari.

• Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, de kommer till 95 % från statskassan.

Förvisso betalas det mer till statskassan från rika kommuner, men myten att en handfull kommunen betalar till resten är en felaktig bild. De flesta får rimligen tillbaka ungefär lika mycket som de betalar in, medan några få gör stora över- och underskott på systemet. För som vanligt med omfördelning ger det väldigt lite att bara ge sig på de rikaste – det är den stora massan man ska klå på pengar för att det ska ge något.
Ok, det finns en region som betalar in mer till systemet än de får ut, men det är riktigt att lejonparten kommer från staten.

Återigen, poängen är att det alltid blir fel att jämföra vem som bidrar med mest genom att bara titta på en enskild del.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
I en perfekt värld så är elpriset vad det kostar att tillverka. Tyvärr så har de som bor i den kallare delen av landet inte tagit del av det Retroaktiva elprisstöden som vår kära nuvarande regering erbjuder.
Så framtiden är oviss när vi som bor i Norrland ska betala Skånepriser. Så vi skilja alla som företag ska hålla andan till kanske nästa år och hoppas på att det blir ett liknande retroaktivt stöd, bas 75öre dom det vart nu retroaktivt.

Så inför framtidens kyla och en härlig vinter med höga elpriser har vi som medborgare inget skydd alls! Det är bara att betala om du har råd eller så fryser du. Sverige 2022

F Fdriver skrev:
I en perfekt värld så är elpriset vad det kostar att tillverka. Tyvärr så har de som bor i den kallare delen av landet inte tagit del av det Retroaktiva elprisstöden som vår kära nuvarande regering erbjuder.
Så framtiden är oviss när vi som bor i Norrland ska betala Skånepriser. Så vi skilja alla som företag ska hålla andan till kanske nästa år och hoppas på att det blir ett liknande retroaktivt stöd, bas 75öre dom det vart nu retroaktivt.

Så inför framtidens kyla och en härlig vinter med höga elpriser har vi som medborgare inget skydd alls! Det är bara att betala om du har råd eller så fryser du. Sverige 2022
Om det blir dyrt i norra Sverige i vinter och nästa år får ni säkert ta del av ett elprisstöd. Det är ingen i södra delen som fått stöd innan fullbordat faktum.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
F Fdriver skrev:

Om det verkligen skulle bli samma priser i hela landet blir det nog inget stöd alls nästa år eftersom Svenska kraftnät då inte får in några kapacitetsavgifter.

Men det finns inget som tyder på att det skulle bli speciellt dyrt i genomsnitt i SE2 och SE1 i vinter. Enstaka timmar och dagar med vindstilla och smälkallt kan det ske men inte totalt för hela vintern. Det får i så fall bli ett senare år när det varit snustorr sommar och gärna lite utbyggd överföringskapacitet.

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
D
H HEM2121 skrev:
Där har du en poäng. Södra Sverige har säkert en något kortare kall vinter, det skull vara intressant hur jämförelse av medelförbrukningen över september-mars, inte bara elområden utan från flera order jämt fördelat över hela Sverige. I Norr har man lägre och kallare vintrar. Hur mycket skiljer det sig i total elkostnad för hushållen mellan olika delar i Sverige? Skillnaden kanske inte är så stor i total elkostnad?
Det vi har sett här är att de i norr inte har så mycket större förbrukning, förefaller som att husen är byggda för klimtatet på respektive ställen.

• Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
problemet är att Lena är en sosse och bara letar fel. Hon verkar också ha svårt att förstå att föregående år används som ett statistiskt underlag. Kärringen är obehagligt korkad faktiskt.
Ni är underhållande, påminner om den där memen med cyklisten som stoppar in pumpen i sitt eget framhjul.. ni uppvisar bara ren whataboutism.

Det är inte någon annans fel när den nya regeringens agerande jämförs med deras egna löften, de utlovade ett "högkostnadsskydd" och det kom en mycket liten allmosa som inte på något sätt skyddar mot eventuella skyhöga elpriser, de lovade sänkningar på drivmedel med 10,9, respektive 5kr/liter, det blev 1kr/liter. Att beskylla någon annan för de uttalandena är ju rätt fånigt men jag vet att en del som är helt radikaliserade ser det som fake news även när man citerar den nya regeringens egna ord.

• Gilla
Olaf3 och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
S SueCia skrev:
Berätta på vilket sätt folk har blivit påverkade då?
Vattenkraftens inverkan på miljön är försumbar kontra all annan påverkan vi har på miljön.

Att den förändrar närmiljön håller jag med om, förstör den? Knappast.

Vad menar du att markägarna skulle ha fått för kompensation?
S SueCia skrev:
Berätta på vilket sätt folk har blivit påverkade då?
Vattenkraftens inverkan på miljön är försumbar kontra all annan påverkan vi har på miljön.

Att den förändrar närmiljön håller jag med om, förstör den? Knappast.

Vad menar du att markägarna skulle ha fått för kompensation?
325:- är kompensationen som erbjöds för förlusten av 8 hektar mark som blev översvämmad. Det ska även täcka förlusten av alla 19 notvarp som låg vid vårat hemman. Påverkan på jakten ingår även den.
Min familj förlorade yrkesfisket som fanns i sjön samt även den lukrativa ripjakten. Och som ersättning för detta utgick en engångsbetalning a 325:-. Jag har levt stora delar av mitt liv vid ett reglerat vatten och det är exakt tvärt emot en oreglerad sjö. Vattnet är som lägst vid vårflod och som högst på senhösten.

F
D djac skrev:
Ni är underhållande, påminner om den där memen med cyklisten som stoppar in pumpen i sitt eget framhjul.. ni uppvisar bara ren whataboutism.

Det är inte någon annans fel när den nya regeringens agerande jämförs med deras egna löften, de utlovade ett "högkostnadsskydd" och det kom en mycket liten allmosa som inte på något sätt skyddar mot eventuella skyhöga elpriser, de lovade sänkningar på drivmedel med 10,9, respektive 5kr/liter, det blev 1kr/liter. Att beskylla någon annan för de uttalandena är ju rätt fånigt men jag vet att en del som är helt radikaliserade ser det som fake news även när man citerar den nya regeringens egna ord.
Ser du 50 resp. 79 öre på ett helårs förbrukning som en ”mycket liten almosa” så är det kanske i första hand du som har problem. Tror du det finns potential att den almosan till stor del reducerar de dyraste kalla månaderna för de flesta?

D
F fsn skrev:
Ser du 50 resp. 79 öre på ett helårs förbrukning som en ”mycket liten almosa” så är det kanske i första hand du som har problem. Tror du det finns potential att den almosan till stor del reducerar de dyraste kalla månaderna för de flesta?
Tja, om vi antar att priserna inte kommer hamna på traditionella nivåer i vinter, dvs 20-30öre utan tom högre är förra årets 2kr, kanske en fördubbling till 4kr (spekulation), då blir prisökningen ca 3,70kr och allmosan 0,79kr, dvs "skyddet" tar prisökningen från 1200% till 970%, det är mycket liten förändring och i mina ögon inte ett högkostnadsskydd.

Skulle priserna bli ändå högre, vilket ju är fullt möjligt, så blir detta ännu mindre betydelsefullt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
D djac skrev:
Tja, om vi antar att priserna inte kommer hamna på traditionella nivåer i vinter, dvs 20-30öre utan tom högre är förra årets 2kr, kanske en fördubbling till 4kr (spekulation), då blir prisökningen ca 3,70kr och allmosan 0,79kr, dvs "skyddet" tar prisökningen från 1200% till 970%, det är mycket liten förändring och i mina ögon inte ett högkostnadsskydd.

Skulle priserna bli ändå högre, vilket ju är fullt möjligt, så blir detta ännu mindre betydelsefullt.
Du har 50öre på din årsförbrukning.

D
F fsn skrev:
Du har 50öre på din årsförbrukning.
Japp, du verkar ju nöjd och det ska du vila i, toppen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.