888 961 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Jag håller med @Daniel 109 . Oavsett valuta så får den svenska producenten (exempelvis) betalt X kronor sedan kan valutafluktationer göra att den varan är "billigare" eller "dyrare" i olika länder beroende på växelkurs.G OMathson skrev:
Edit: givetvis kan det leda till att de kan ha högra marginaler i olika länder pga valutan är till företagets fördel.
Redigerat:
Att valutor varierar i värde i förhållande till varandra över tid är en annan sak. Du måste utgå från hur det är nu.
Jag syftade på växelkursen. Priset är samma på exportmarknader som på hemma marknader bortsett från exportkostnader när marknaden fungerar.G OMathson skrev:
Men är det verkligen billigt och ögonblickligen möjligt att flytta ved över hela Östersjön?F fribygg skrev:
Nej. Därför är elmarknaden i princip en fungerande marknad om man bortser från hur den fysiskt ser ut, och tittar på hur den logiskt ser ut: vi är hopkopplade med kablar som i princip tar bort avstånd som handelshinder.
Det är billigt att flytta träråvara, men inte ögonblickligen möjligt.S sandos skrev:Men är det verkligen billigt och ögonblickligen möjligt att flytta ved över hela Östersjön?
Nej. Därför är elmarknaden i princip en fungerande marknad om man bortser från hur den fysiskt ser ut, och tittar på hur den logiskt ser ut: vi är hopkopplade med kablar som i princip tar bort avstånd som handelshinder.
Jag anser att det är en fullt fungerande marknad och ser att Östersjön ger mer möjligheter än hinder för handeln., får man inte vad man vill för sin vara i Sverige säljer man den till nån som betalar bättre på andra sidan havet.
Transmission av el däremot är både beroende av avstånd/transmissionsförluster och fruktansvärt långa byggtiden för stamnät.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 110 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 110 inlägg