J Jeppson skrev:
Det var på nyheterna för ett par veckor sedan kring elhandeln också och det är en fungerande marknad?
Nej, det handlas definitivt inte dyr el utomlands när det finns billigare i Sverige.
Vad var det du syftade på? Att priserna på el skiljer beror på begränsningar i överföringskapaciteten.
 
J Jeppson skrev:
Spanien och Portugal har eller är på väg att med pristak på elen, det borde vi också införa men våra styrande är som vanligt 2:à på bollen
Det borde vi inte alls, det skulle medföra elbrist.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det handlas definitivt inte dyr el utomlands när det finns billigare i Sverige.
Vad var det du syftade på? Att priserna på el skiljer beror på begränsningar i överföringskapaciteten.
Men läs på istället för att lyfta upp nåt helt annat
 
  • Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det borde vi inte alls, det skulle medföra elbrist.
Återigen så har du fel, vi har inte elbrist utan överskott på el som vi exporterar
 
R
D Daniel 109 skrev:
Det borde vi inte alls, det skulle medföra elbrist.
Så enligt dig så borde vi styra Sverige rakt ner i en otroligt djup kris/lågkonjuktur istället för ett pristak som kommer rädda både privatekonomier samt företag ifrån konkurs.

Ja, det verkar ju vara en bra lösning:rolleyes:
 
J Jeppson skrev:
Men läs på istället för att lyfta upp nåt helt annat
Vad då lyfta upp något annat?

Du tog upp massa priser som exempel på varor där prisskillnader finns. Jag trodde då att du syftade på de importköp som gjorts till tydligt högre pris än vad svensk massa handlas för. Något som också lett till att en utredning om misstänkt kartellverksamhet startats.

Då skrev du att samma sak förekommer för el. När jag protesterar mot det påståendet menar du att jag drar upp något helt annat.

Vad är det du pratar om, om det nu inte är vad jag trodde.
 
R RalleB skrev:
Så enligt dig så borde vi styra Sverige rakt ner i en otroligt djup kris/lågkonjuktur istället för ett pristak som kommer rädda både privatekonomier samt företag ifrån konkurs.

Ja, det verkar ju vara en bra lösning:rolleyes:
Pristak måste kombineras med ransoneringar, det tror jag inte att är en bra lösning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Pristak måste kombineras med ransoneringar, det tror jag inte att är en bra lösning.
Alltså... Om ledningarna till andra går sönder är problemet borta...
Vi har haft otroligt inkompetenta politiker som inte sett vidden av sina beslut...
Kapa ledningarna så får vi ta några dygn per år med brist.
Hellre det är som det är nu, Miljöpartiet och Socialdemokraterna kör landet i botten. Förr hade man halshuggit dessa personer offentligt, nu får de miljonfallskärmar istället.
Som tur är jag över 50 år och har belåningsgrad på kanske 25% så jag släpper det men synd om yngre som kanske får sälja det de sparat till för att köpa....
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Är det nån som har DN och kan bjuda på en sammanfattning?
 
  • Skärmavbild av en mobiltelefon som visar en artikel på DN med rubriken om kärnkraftsfrågan och en bild på politiker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det nån som har DN och kan bjuda på en sammanfattning?
se PM
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad då lyfta upp något annat?

Du tog upp massa priser som exempel på varor där prisskillnader finns. Jag trodde då att du syftade på de importköp som gjorts till tydligt högre pris än vad svensk massa handlas för. Något som också lett till att en utredning om misstänkt kartellverksamhet startats.

Då skrev du att samma sak förekommer för el. När jag protesterar mot det påståendet menar du att jag drar upp något helt annat.

Vad är det du pratar om, om det nu inte är vad jag trodde.
Sök på kalla fakta, de tittar på varför priser trissas upp mer än de bör/ska göra, finns klipp som är ett par veckor gammalt.
 
Jag har svårt för den typen av tokvinklade ”gransknings” program.

Att isolera marknaden fungerar inte. Det kan vara trevligt initialt, men blir sämre på sikt.
 
S Seaknight skrev:
Alltså... Om ledningarna till andra går sönder är problemet borta...
Vi har haft otroligt inkompetenta politiker som inte sett vidden av sina beslut...
Kapa ledningarna så får vi ta några dygn per år med brist.
Hellre det är som det är nu, Miljöpartiet och Socialdemokraterna kör landet i botten. Förr hade man halshuggit dessa personer offentligt, nu får de miljonfallskärmar istället.
Som tur är jag över 50 år och har belåningsgrad på kanske 25% så jag släpper det men synd om yngre som kanske får sälja det de sparat till för att köpa....
Hur ska vi göra det, utan att lämna EU?
 
Varför behöver vi lämna EU för att skapa olika priser på import och export?
 
J Jeppson skrev:
Varför behöver vi lämna EU för att skapa olika priser på import och export?
För att "the common market" är en av grundprinciperna. Och för att alla länderna vi exporterar till skulle dra oss inför skranket i EU direkt.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.