G OMathson skrev:
"Marginell betydelse" håller inte med!
Euron var 2013 ca 8,5sek nu ca 11sek ca 30%!
Vi skulle kunna ha en "minus moms" på el i Sverige, ta pengarna från svk kontot och producenternas övervinster.
Jag håller med @Daniel 109 . Oavsett valuta så får den svenska producenten (exempelvis) betalt X kronor sedan kan valutafluktationer göra att den varan är "billigare" eller "dyrare" i olika länder beroende på växelkurs.
Edit: givetvis kan det leda till att de kan ha högra marginaler i olika länder pga valutan är till företagets fördel.
 
Redigerat:
Att valutor varierar i värde i förhållande till varandra över tid är en annan sak. Du måste utgå från hur det är nu.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
G
Jag behöver inte utgå för som det är, jag vill ju förbättra situationen, i synnerhet i Sverige. Du vill ju att det ska vara som det är för det är det enda sättet.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag behöver inte utgå för som det är, jag vill ju förbättra situationen, i synnerhet i Sverige. Du vill ju att det ska vara som det är för det är det enda sättet.
Jag syftade på växelkursen. Priset är samma på exportmarknader som på hemma marknader bortsett från exportkostnader när marknaden fungerar.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag syftade på växelkursen. Priset är samma på exportmarknader som på hemma marknader bortsett från exportkostnader när marknaden fungerar.
Priset på timmer och massaved är inte det samma runt Östersjön så även på andra områden än el finns det prisskillnader
 
F fribygg skrev:
Priset på timmer och massaved är inte det samma runt Östersjön så även på andra områden än el finns det prisskillnader
Men är det verkligen billigt och ögonblickligen möjligt att flytta ved över hela Östersjön?

Nej. Därför är elmarknaden i princip en fungerande marknad om man bortser från hur den fysiskt ser ut, och tittar på hur den logiskt ser ut: vi är hopkopplade med kablar som i princip tar bort avstånd som handelshinder.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Priset på timmer och massaved är inte det samma runt Östersjön så även på andra områden än el finns det prisskillnader
Nej, men det är ju så uppseende veckande att det ledde till en granskning från konkurrensverket. Det är inte ett exempel på en välfungerande marknad.
 
S sandos skrev:
Men är det verkligen billigt och ögonblickligen möjligt att flytta ved över hela Östersjön?

Nej. Därför är elmarknaden i princip en fungerande marknad om man bortser från hur den fysiskt ser ut, och tittar på hur den logiskt ser ut: vi är hopkopplade med kablar som i princip tar bort avstånd som handelshinder.
Det är billigt att flytta träråvara, men inte ögonblickligen möjligt.
Jag anser att det är en fullt fungerande marknad och ser att Östersjön ger mer möjligheter än hinder för handeln., får man inte vad man vill för sin vara i Sverige säljer man den till nån som betalar bättre på andra sidan havet.

Transmission av el däremot är både beroende av avstånd/transmissionsförluster och fruktansvärt långa byggtiden för stamnät.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, men det är ju så uppseende veckande att det ledde till en granskning från konkurrensverket. Det är inte ett exempel på en välfungerande marknad.
Det var på nyheterna för ett par veckor sedan kring elhandeln också och det är en fungerande marknad?
 
Spanien och Portugal har eller är på väg att med pristak på elen, det borde vi också införa men våra styrande är som vanligt 2:à på bollen
 
J Jeppson skrev:
Spanien och Portugal har eller är på väg att med pristak på elen, det borde vi också införa men våra styrande är som vanligt 2:à på bollen
Vaddå? Vi har ju fått ett paradigmskifte i riksdagshuset? Menar du att energiminster Ebba Busch inte kommer lösa det här problemet omgående?
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
harry73
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vaddå? Vi har ju fått ett paradigmskifte i riksdagshuset? Menar du att energiminster Ebba Busch inte kommer lösa det här problemet omgående?
Jo, det kommer hon såklart göra, men först måste hon fråga Jimmy
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Och glöm inte Uffe för tusan bövelen..
 
J Jeppson skrev:
Och glöm inte Uffe för tusan bövelen..
Uffe och Johan har fullt upp med att slåss om vem som står längst ner i hack-ordningen. De har inte tid att bry sig om petitesser som Svenssons elräkningar...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nä, så är det och tyvärr har även de tidigare styrande haft samma bekymmer på sina agendor
 
  • Gilla
baal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.