712 039 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Volvo v70/v90 tror jag hade samma 5 växlade automat som saab og9-5/ng9-5, samma hus i princip, bara gränssnitten tror jag ändras. Satt om jag förstår rätt i många GM bilar och några lexus och toyota. Växlingsprogran / växlingspunkter var dock som jag förstår helt anpassat till respektive modell.Isakare skrev:
Saab hade heller inget bytesintervall, annat än på taxi, polis och liknande. Dessutom hade denna 5 växlade en speciell olja som tydligt om man tog en "vanlig" olja såg till att lådan än snabbare gick mot fördärvet.
Det sägs dock att de "nästan" fixade lådan på slutet. De första årsmodellerna kärvade ventilhusen ihop, samt en av bromsarna kärvade också ihop, så bilen gjorde väldigt ryckiga växlingar.
Jag tror de 4 växlade och 6 växlade var bättre än denna 5-växlade.
Troligen har få Totota/Lexuskunder drabbats, då de väl har som princip att byta det som felar med generös goodwill, så säkert var lådorna lika usla i de bilarna - men kunderna gladare. Som jag förstår hade bla toyota minst lika stora problem som tex saab och vw med "oil sludge" och hög oljeförbrukning - men till skillnad mot de som lät försäkringsbolag och kunder stå för notan så tog vad jag förstår japanerna den på goodwill...
Ja kommer ihåg att oljan till automaten var lite speciell , köpte den på Volvo.J JohanLun skrev:Volvo v70/v90 tror jag hade samma 5 växlade automat som saab og9-5/ng9-5, samma hus i princip, bara gränssnitten tror jag ändras. Satt om jag förstår rätt i många GM bilar och några lexus och toyota. Växlingsprogran / växlingspunkter var dock som jag förstår helt anpassat till respektive modell.
Saab hade heller inget bytesintervall, annat än på taxi, polis och liknande. Dessutom hade denna 5 växlade en speciell olja som tydligt om man tog en "vanlig" olja såg till att lådan än snabbare gick mot fördärvet.
.
Ja, stora lådan AW55 hade en speciell olja, men inte mer speciell än att man kunde köpa 20 liter på Swedol för 1020:- av OK/Q8s tillverkning, Volvo tog då 256:- litern.galento skrev:
(Köpte själv på Swedol till min V40 T4)
Den mindre AW45 hade vanlig Dextron.
Kanske hälldes fel olja i lådorna ??
Bekant med Corolla blev drabbad, motorn började skramla, anledningen var ju kolvar o ringar med låg friktion.J JohanLun skrev:Volvo v70/v90 tror jag hade samma 5 växlade automat som saab og9-5/ng9-5, samma hus i princip, bara gränssnitten tror jag ändras. Satt om jag förstår rätt i många GM bilar och några lexus och toyota. Växlingsprogran / växlingspunkter var dock som jag förstår helt anpassat till respektive modell.
Det sägs dock att de "nästan" fixade lådan på slutet. De första årsmodellerna kärvade ventilhusen ihop, samt en av bromsarna kärvade också ihop, så bilen gjorde väldigt ryckiga växlingar.
Jag tror de 4 växlade och 6 växlade var bättre än denna 5-växlade.
Troligen har få Totota/Lexuskunder drabbats, då de väl har som princip att byta det som felar med generös goodwill, så säkert var lådorna lika usla i de bilarna - men kunderna gladare. Som jag förstår hade bla toyota minst lika stora problem som tex saab och vw med "oil sludge" och hög oljeförbrukning - men till skillnad mot de som lät försäkringsbolag och kunder stå för notan så tog vad jag förstår japanerna den på goodwill...
De bytte motorblock, kolvar o ringar utan att ens fråga om servicehistorik.
Han åkte över 30" mil efter det, så de nya prylarna var även bättre.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Berlingon som nämns här ovan. Tyvärr verkar det bara finnas kontaktvärmare vilken jag hört är lite sådär…R Rkarlsson skrev:Hade ju vart trevligt att slippa borra =) Sitter så jädrans mycket saker ivägen. Jag struntar själv i motorvärmaren nu. Jag vill bara slippa skrapa rutor för det är de värsta jag vet. Den kommer stå i garaget en del men på jobbet är det jag som sköter snöröjning så man vill inte gå från lastare och börja skrapa.
Vad har du för bil ?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Går ju alltid att sätta slang-värmare annars.. Inte lika bra som blockvärmare såklart..
Har slangvärmare med inbyggd pump på pickupen , vill nog säga att denna värmer bättre än den tidigare blockvärmaren. En nackdel är kanske att den drar 1100w.Dan_Johansson skrev:
( om jag minns rätt ) Den har både överhettningsskydd och termostat.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Har calix eller defa modeller med inbyggd pump?galento skrev:
Har slangvärmare i ena bilen och när jag satte i den fanns det bara "alibaba/wish"-tillverkaren som hade det..
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Lite osäker på var den är tillverkad men den är köpt i Sverige , har haft den nånstans + 5år och har funkat bra. Kollade en gång när det var -13 och efter nån timme var 305,an varm runt om på motorn. Den sitter på element slangen så den värmer ju elementet också. Har bilder på den i datorn om du vill se hur den ser ut .Dan_Johansson skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Den här är det , har haft den i 9 år och den har fungerat bra.
123ignition elektroniska tändsystem till veteranbilar
123ignition elektroniska tändsystem till veteranbilar