Hej,
vi har sedan länge velat bygga ett garage på en av våra tomter. Detaljplanen över byn stämmer inte överens med samhället som en gång existerade(1959). Båda våra tomter ligger inom strandskyddat(Även alla andra tomter som ligger längs ån) område men strandskyddet är övertrampat med svartbebyggelser över HELA byn, och det handlar inte om en liten lekstuga till barnen. Det är allt från fiske stugor, paveljonger, pooler, utehus, attefallshus, CARPORT TILL TRAKTORN, egna sjösättningsramper m.m.m.m..
Samt är alla tomter som bebyggda parkmarker för "allmänheten", ALDRIG FUNNITS EN ALLMÄNNING NÅGONSIN I BYN FÖRUTOM PÅ ETT STÄLLE, det kan även en person intyga som bott här sedan 1960.
Hela processen för att få bygglov för oss innebär alltså, detaljplansändring, dispens för strandskydd, och ta itu med grannarna.
Risken finns att om vi skulle få nedslag får man väll ta och visa vad annat som byggts i byn under åren...
Bygga svart eller bygga vitt, man vill följa reglerna men inte konstigt att folk bygger som de gör när reglerna är så överkomplicerade och huggna så hårt i sten det bara går, även kostnaden såklart. Trots att det är vi som bor i byn och inte kommuntrollen.
H j ä l p!
mvh

• Gilla
  • Haha
Husqvarnan och 6 till
  • Laddar…
När kom detaljplanen och vad säger den?

• Gilla
Krillehus och 3 till
  • Laddar…
Dålig granne: Skicka in anmälan på alla dina grannar och hoppas att kommunen även ger er tillåtelse med tanke på likabehandlingsprincipen eller ändrar DP för hela området.

Bra granne: Sköt ditt egna projekt och försök undangömma ditt svartbygge i 10 år.

Bästa medborgaren: Gå hela vägen med bygglov, ändring av detaljplan och strandskyddsdispens. Fastigheten lär få ett betydligt högre värde än dina grannar.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Macarus och 22 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När kom detaljplanen och vad säger den?
Hej 1957, vill inte utge mer information än vad som är givit tyvärr! Hoppas du kan förstå!

• Gilla
gugge69 och 1 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Dålig granne: Skicka in anmälan på alla dina grannar och hoppas att kommunen även ger er tillåtelse med tanke på likabehandlingsprincipen eller ändrar DP för hela området.

Bra granne: Sköt ditt egna projekt och försök undangömma ditt svartbygge i 10 år.

Bästa medborgaren: Gå hela vägen med bygglov, ändring av detaljplan och strandskyddsdispens. Fastigheten lär få ett betydligt högre värde än dina grannar.[/QU
LaszloToth LaszloToth skrev:

Bästa medborgaren: Gå hela vägen med bygglov, ändring av detaljplan och strandskyddsdispens. Fastigheten lär få ett betydligt högre värde än dina grannar.
Intressanta lösningar!
Vi har inga planer på att flytta så värdering är inte en viktigt aspekt.
Men det måste väll samtidigt gå att styrka/motivera att detaljplanen är förbrukad och är omodern kontra vad våran by ser ut som nu. Samhället måste väll få moderniseras lika som de nya städerna gör som bygger så mycket och kränker allt strand som någonsin existerat!
Exempelvis ett garage som man kan ha solpaneler på för grönare energi, m.m du förstår kanske vad jag menar

• Gilla
Marmar77 och 1 till
  • Laddar…
Generellt strandskydd infördes 1975 så allt som byggdes innan dess är i vart fall inte olovligt pga det.

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Strandskyddet infördes 1975 så allt som byggdes innan dess är i vart fall inte olovligt pga det.
ok! Nämner byggen som skett nu inom 10 år cirkus

• Gilla
Almedals
  • Laddar…
Har kanske fel nu, men vad jag läst gällande att ändra detaljplan är att det kostar ganska mycket och tar tid. Därför undviker kommunerna att göra det även om det finns logik att det borde göras.
Så det jag läst om i vår kommun har varit av nöd och tvång vid större nybyggnation till nytta för även kommunen.

• Gilla
Larmal och 1 till
  • Laddar…
Det KAN ju vara så att strandskyddet är upphävt just där, du får fråga kommunen.

Allt byggt senare än tio år sedan utan dispens är olovligt byggande s.k."svartbygge" som kommunen kan beivra med sanktioner, det som är äldre än tio år kan kommunen inte göra något åt.

• Gilla
Bygget 52 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har kanske fel nu, men vad jag läst gällande att ändra detaljplan är att det kostar ganska mycket och tar tid. Därför undviker kommunerna att göra det även om det finns logik att det borde göras.
Så det jag läst om i vår kommun har varit av nöd och tvång vid större nybyggnation till nytta för även kommunen.
Det är konstigt hur det enda smidiga blir att bygga svart med tanke på hur det ser ut i dagens läge! De måste göras om det där.

Med att bygga svart menar jag givetvis att man ska bygga med lite tanke och inte bara slänga upp vad som helst!

D Dilato skrev:
Det KAN ju vara så att strandskyddet är upphävt just där, du får fråga kommunen.

Allt byggt senare än tio år sedan utan dispens är olovligt byggande s.k."svartbygge" som kommunen kan beivra med sanktioner, det som är äldre än tio år kan kommunen inte göra något åt.
skrev ett Mail till de om byggnader inom strandskyddet som byggts nyligen och strandskyddet gäller och man måste söka dispens. Skrev också till de om läget att de bör komma hit och se över läget men LATA som de är så kräver de individuell anmälan/anmärkning trots att det är mycket enkelt för de att jämföra detaljplanen med en bild från Google Maps

Det är mycket sämre att bygga svart i strandskyddsområde än utanför. Inom strandskyddsområde preskriberas nämligen överträdelsen aldrig, så det räcker inte att bygga och hålla tummarna i tio år.

Jag ser två rimliga vägar framåt: sök bygglov och strandskyddsdispens eller vänta och hoppas att just ert strandskydd hör till dem som försvinner/lindras när den tillträdande regeringen lättar på strandskyddet.

Och beträffande grannarna föreslår jag att du anmäler alternativt skiter i vad de gör. Just traktorskjulet som verkar uppröra dig mest då du skrev det i versaler är nog därtill det som är minst risk att det är olovligt då lantbruk inte omfattas av strandskydd och byggnader för sådan verksamhet är bygglovsbefriade.

• Gilla
Staffan_V och 15 till
  • Laddar…
Har ni redan byggt Max enligt detaljplanen?

• Gilla
Ekenstar och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni redan byggt Max enligt detaljplanen?
nej enligt den kan 1/5 bebyggas. 20 procent alltså. Och vi har nu ungefär 5 procent bebyggt. Detaljplanen är endast en plan för vad för typ av byggnader och tomter som förekommer i byn. Inga vidare beskrivningar kring vad för för tak,panel, färgscheman, garage, carport osv övrig data finns inte att hitta kring byn.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är mycket sämre att bygga svart i strandskyddsområde än utanför. Inom strandskyddsområde preskriberas nämligen överträdelsen aldrig, så det räcker inte att bygga och hålla tummarna i tio år.

Jag ser två rimliga vägar framåt: sök bygglov och strandskyddsdispens eller vänta och hoppas att just ert strandskydd hör till dem som försvinner/lindras när den tillträdande regeringen lättar på strandskyddet.

Och beträffande grannarna föreslår jag att du anmäler alternativt skiter i vad de gör. Just traktorskjulet som verkar uppröra dig mest då du skrev det i versaler är nog därtill det som är minst risk att det är olovligt då lantbruk inte omfattas av strandskydd och byggnader för sådan verksamhet är bygglovsbefriade.
vi får hålla tummarna att det lättas! (Det där skjulet har ingen koppling till lantbruk, det är bara en gigantisk carport vid ”stranden” där en traktor står bara för att.)

• Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.