F fribygg skrev:
Sin katt? Såvitt jag vet är jag kattens människa.
Självklart! Men man kan skriva exempelvis "sin härskare", "sin gud" och "sin överlydande" så varför inte "sin katt"? ;)

• Gilla
  • Älska
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Hur får man katten att förstå att man inte är en nåldyna? Ser ut som jag har mässlingen/vattkoppor eller nått annat skumt efter ”vi myst”..

Filt? Tre tröjor?

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snigla Snigla skrev:
Hur får man katten att förstå att man inte är en nåldyna? Ser ut som jag har mässlingen/vattkoppor eller nått annat skumt efter ”vi myst”..

Filt? Tre tröjor?
Tja du.
En del katter håller inne klorna, andra inte.
Jag har varit ägd av båda sorterna, frasse har svårt att hålla in klorna, men jag tycker han sakta blir bättre på det. Jag klipper klorna ibland, för att inte bli lika riven hela tiden, men kanske främst för att de inte ska fastna så mycket i kläder och textilier.
På sommaren sliter han klorna rätt duktigt, så då blir det inte så mycket klippning, men under vintern är det bara att köra hårt.
Som tur är är det lätt att göra när han ligger och småslumrar och bara tycker det mest är mysigt att man pillrar och grejar.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag klipper klorna ibland
Visst är Frasse utekatt? Jag har "fått lära mig" att man aldrig ska klippa klorna på utekatter då de får svårare att försvara sig om de avväpnas. Rätt eller fel låter jag vara osagt.

Mikael_L
Han är så jäkla feg och mesig så han skulle nog inte ens försöka försvara sig...

... Ja du har ´kanske rätt, men just nu verkar det vara hyggligt fredligt mellan katterna här.
Men åldersmadamen Tindra som jag tror stod högst i rang här omkring dog i somras, typ 17 år gammal, hon var fredlig av sig, men såg nog till att andra katter höll sig någorlunda på mattan.
Nu kan det bli en ny dynamik.
I samma hus som tindra bor även Sally, som hade lite kattungefasoner samtidigt som Frasse också hade sådana, när de började träffa varandra för något år sedan, då lekte och busade de en del. Sally ledsnade, Frasse blev olycklig, jag har sett hur han massor av gånger försökt "få igång henne", men hon växte upp och bort.
Men de har nog inga problem med varandra, och annars är Sally en rätt tuff katt som verkligen går på andra katter som kommer och uppträder som att de äger stället.
Så jag hoppas att hon tar över ledartröjan, ty annars har Frasse lite besvär med två andra honkatter, en som han verkligen försöker undvika, han låter henne ta hans territorium helt utan strid.

För några år sedan hade en granne en riktigt stridslysten katt, men som dog lite mystiskt relativt ung. Han hade Frasse kanske fått rejäla problem med kan jag tänka.
Men nu är han ju borta dock.

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
dicliff och 3 till
  • Laddar…
En lurvig katt som sitter på en gren i ett äppelträd med gröna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Doris hämtade mig på kontoret och ville leka ute. Det finns ett getingbo i äppelträdet, men det struntade hon i.

• Wow
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja du.
En del katter håller inne klorna, andra inte.
Jag har varit ägd av båda sorterna, frasse har svårt att hålla in klorna, men jag tycker han sakta blir bättre på det. Jag klipper klorna ibland, för att inte bli lika riven hela tiden, men kanske främst för att de inte ska fastna så mycket i kläder och textilier.
På sommaren sliter han klorna rätt duktigt, så då blir det inte så mycket klippning, men under vintern är det bara att köra hårt.
Som tur är är det lätt att göra när han ligger och småslumrar och bara tycker det mest är mysigt att man pillrar och grejar.
Jag är ganska säker på att han faktiskt håller inne klorna till hälften hehe.. liksom "snällklor" på något vis (hade en filt emellan en gång och då fällde han ut dem mer).. han är lite försiktig (tack och lov) av sig.. även när han busar med mig.. med tänder o klor. Det är liksom mer om man rycker till man får rivsår.. har man handen "stilla" klarar man sig med nån röd prick..

Men han vill trampa på bröstet och tydligen är huden lite tunnare där...

(han är ju inte så stor, så han påminner lite om "valpstadiet" på hundar.. sylvassa små tänder och klor)

• Gilla
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Grävling som smyger genom kattluckan och artikeltext om händelsen.
Skapa konto

Se vad som kan komma in genom kattluckan :surprised:
Min bror skickade denna (från Expressen)

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Rasmus har varit lite extra intresserad av vad vi hoomans äter senaste dagarna.
Det som slunkit ner, visserligen från mitt finger eller hand har varit bla. kebabsås, majonnäs och nåt mer tok jag trodde han skulle backa av... :oops:
Han kommer ofta upp och sätter sig mellan oss på soffan när vi äter.
Vi har en känsla att det minskar dåligt i matskålen mot tidigare.
Frun bokar tid för koll av tänder imorrn (forl)!

Med tanke på hans upplevda hunger serverades det tonfisk till han och Bärra.
En orange katt äter från en matskål på ett ljust köksbänk med vita skåp och kakel.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Maria T och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Rasmus har varit lite extra intresserad av vad vi hoomans äter senaste dagarna.
Det som slunkit ner, visserligen från mitt finger eller hand har varit bla. kebabsås, majonnäs och nåt mer tok jag trodde han skulle backa av...
Han kommer ofta upp och sätter sig mellan oss på soffan när vi äter.
Vi har en känsla att det minskar dåligt i matskålen mot tidigare.
Frun bokar tid för koll av tänder imorrn (forl)!

Med tanke på hans upplevda hunger serverades det tonfisk till han och Bärra.
[bild]
Verkar även ha anammat mer än att äta människomat som oss. Han har även mobilen nära till hands som oss människor ser jag :thinking::crysmile:(y)

• Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Verkar även ha anammat mer än att äta människomat som oss. Han har även mobilen nära till hands som oss människor ser jag :thinking::crysmile:(y)
Han är nog klokare än vad vi tror.. :oops:
;)(y)

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Idag(imorse när han kom in.. var han tydligen lite fryssen av sig.. undrade var han tog vägen (var på andra sidan huset när maken släppte in katten) och när jag skulle gå in i vardagsrummet hade han hoppat upp och lagt sig på elementet :oops: blev lite nervös, vi vågar knappt damma av elementet själva då det lossnat halvt från fästet i väggen och det är tungt.. (gick inte o ha ett lika långt element där, så det blev kortare men djupare.. och vi har lerstensväggar..).

Men men.. får skaffa ett stödben till elementet hehe.. katten gillar ju det såklart .. för att det är lagom liggbredd/djup och bredd..

När vi värmt upp oss.. ätit.. ja.. då kan man ju busa lite också..

Katt leker på rygg på en orientalisk matta bredvid en leksaksfisk och ett dammsugarmunstycke.
Skapa konto

Katt ligger på rygg på en persisk matta bredvid en leksaksfisk och ett dammsugarmunstycke.
Skapa konto

Katt sträcker ut sig på ett trägolv bredvid en dammsugarmunstycke och en leksaksfisk.
Skapa konto

Dammsugarmunstycken är tydligen nya grejen.. (synd han inte tog med hela dammsugaren..) ;) och nä.. fisken därbakom vågar vi inte röra..

Har ni sett såna här filmklipp med katter.. där de lägger en gurka bakom dem? sådana hopp gör Nisse över fisken :giggle:

• Gilla
  • Älska
Isakare och 9 till
  • Laddar…
Hugo vet sin plats
Man som slappar på soffan med en sovande orange katt på sitt bröst.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Appendix och 16 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hugo vet sin plats
[bild]
Han ser nöjd ut, mycket nöjd!

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.