1 054 034 läst · 12 725 svar
1054k läst
12,7k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Jepp. Man kan kisa tillbaka och spinna (viskande tungspets-r) för att återgälda, eller för att lugna en stressad katt.Snigla skrev:
Är man allergisk och vill bli av med dem ska man inte undvika dem utan spärra upp ögonen, le stort och prata gällt och intensivt (tänk karikatyr på tant som vill gulla med nyfödda bebisar). Katter gillar allergiker eftersom allergiker försöker undvika dem och det är trevligt tycker de.
Ja uppspärrade stora ögon som stirrar ogillar de och flyr bort ifrån/ undviker, gör dig så " stor" som möjligt häv dig upp på tå och flaxa med armarna och kasta ut random kommandord( tänk nazistisk lägervakt) med högljud barsk ton det är de rädda för och flyrAnna_H skrev:Jepp. Man kan kisa tillbaka och spinna (viskande tungspets-r) för att återgälda, eller för att lugna en stressad katt.
" Slow blink" fungerar oxå.
Är man allergisk och vill bli av med dem ska man inte undvika dem utan spärra upp ögonen, le stort och prata gällt och intensivt (tänk karikatyr på tant som vill gulla med nyfödda bebisar). Katter gillar allergiker eftersom allergiker försöker undvika dem och det är trevligt tycker de.
Pappa hade hemtjänst och en av dem var så förtjust i katter.. men var ganska högljudd och gestikulerade mycket. Katten gömde sig jämt.. killen var ju jättesnäll.. och försökte allt för att få leka lite med katten.. men katten var inte lika förtjust som sagt..
Han gillar inte höga ljud eller oväsen.. och vi är ju normalt ganska lugna här. Så denne person var bara raka motsatsen till vad Nisse var/är van vid. Jag kunde höra killen inne hos pappa när jag var ute på gårdsplanen.. försökandes locka katten
Därför jag köpte den där fisken åt honom, så att han ska vänja sig lite med rörelser och ljud.. att allt inte är farligt (just med fisken går det inte lysande.. men tanken var god!)
Apropå ljud.. röster:
Minns en gång när jag satt ute med hunden (katten låg borta i nån buske o halvslöa) och jag hörde hemtjänstens bil i backen på väg ner.. och jag ropade på hunden så hon inte skulle bli påkörd.. och hon lyssnade inte .. och bilen kom fort nerför backen (de visste att de fanns en hund, men vissa nya körde väldigt fort in på gården)..
Så jag tog mig ton och skrek argt/uppfodrande att hon skulle komma. (hände sällan att jag tog sån ton..)
Katten var snabbare, han kom direkt flygande och satte sig bredvid.. och tittade sig runt omkring.. medans hunden surmulen kom undrade vad jag gapade om.
I vanliga fall bryr han sig inte nämnvärt, men jag skriker sällan och jag är nästan aldrig arg - och trots att det är sånt han vanligtvis flyr ifrån.. så visste han uppenbarligen att det var nått farlig/konstigt.. om jag nu skrek i det tonläget.
Har inte behövt använda det tonläget igen, så jag vet inte om det skulle funka en andra gång. Men just då var katten lydigare/snabbare än hunden.
Han gillar inte höga ljud eller oväsen.. och vi är ju normalt ganska lugna här. Så denne person var bara raka motsatsen till vad Nisse var/är van vid. Jag kunde höra killen inne hos pappa när jag var ute på gårdsplanen.. försökandes locka katten
Därför jag köpte den där fisken åt honom, så att han ska vänja sig lite med rörelser och ljud.. att allt inte är farligt (just med fisken går det inte lysande.. men tanken var god!)
Apropå ljud.. röster:
Minns en gång när jag satt ute med hunden (katten låg borta i nån buske o halvslöa) och jag hörde hemtjänstens bil i backen på väg ner.. och jag ropade på hunden så hon inte skulle bli påkörd.. och hon lyssnade inte .. och bilen kom fort nerför backen (de visste att de fanns en hund, men vissa nya körde väldigt fort in på gården)..
Så jag tog mig ton och skrek argt/uppfodrande att hon skulle komma. (hände sällan att jag tog sån ton..)
Katten var snabbare, han kom direkt flygande och satte sig bredvid.. och tittade sig runt omkring.. medans hunden surmulen kom undrade vad jag gapade om.
I vanliga fall bryr han sig inte nämnvärt, men jag skriker sällan och jag är nästan aldrig arg - och trots att det är sånt han vanligtvis flyr ifrån.. så visste han uppenbarligen att det var nått farlig/konstigt.. om jag nu skrek i det tonläget.
Har inte behövt använda det tonläget igen, så jag vet inte om det skulle funka en andra gång. Men just då var katten lydigare/snabbare än hunden.
Hängde ut fågelmat igår, mest för att få katten att sitta i "rätt" fönster och inte på diskbänken... Och mamma mia vilken aktivitet det är, fåglar till höger och vänster nonstop hela dagen!
Idag smet katten ut i uterummet när jag skulle ta in lite ved. Var dödsdömt att försöka få in honom så han fick som han ville.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Haha, översta bilden när han kikar fram bakom möbeln.MariaiÖstergötland skrev:
Jag ser ett leende, det kan hänga med det du berättat om situationen.
Vi brukar släppa ut våra på inglasade altanen, solen värmer på bra och Rasmus hittar ofta en solstrimma att lägga sig i.
Alltså den på bilden lever. Förlåt om det blev fel.FredrikR skrev:
Gjorde en andra och sista(har jag lovat henne) tandoperation på henne i år.
Där är inte så många tänder kvar nu. Men veterinären blev förvånad när de fick veta att hon var 16 för hon är i toppskick.
Jag har sagt till henne att hon måste vara kvar för alltid.
Saknades av den andra känns i hjärtat. Tänk så lång tid av livet man delar med dem.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 344 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 344 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 344 inlägg