888 869 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Elpriset vi har just nu är tack vare vindkraft, eller är det pga renovering av ledningen mot Polen/Baltikum, jag vet inte men en sak vet jag att alla detta påverkar elpriset just nu positivt om man bor i Sverige.
Så vem och vad påverkar nästa ledning, (Hej Säpo),
Så vem och vad påverkar nästa ledning, (Hej Säpo),
Svårt att säga hur det skulle ha gått, men jag tror en stor del av problemet då det gäller stora infrastruktursprojekt i dagens västvärld kan förklaras såhär.F fribygg skrev:Vi skulle kanske efter 1985 fortsatt bygga en AseaAtom reaktor vart femte år, då hade vi kunnat försörja oss själva och våra grannar med stabil baskraft till ett vettigt pris och sluppit det mesta av slumpkraften och dess prisfluktuationer...
Tänk om Vattenfall byggt kärnkraftverk istället för att köpa Nuon för 89 miljarder SEK, då hade vi kunnat drifta 2 'nya' reaktorer nu och elpriset hade sannolikt varit drygt 30% lägre detta år om reaktorerna byggts i SE4 och rubriken på tråden kunde varit " Elräkning 10000kr för december"
Som jag sa, du tror du kommer undan argument genom att påpeka att en detalj var fel.D Daniel 109 skrev:
Trots att detaljen inte hade med saken att göra.
Men du är genomskådad.
Det finns andra sandlådor för såna som du.
Det är inte en detalj. Det är grunden för hur elmarknaden fungerar.
D Daniel 109 skrev:
Förklara hur det påverkar mitt argument eller knip igen.D Daniel 109 skrev:
Det handelsavtal vi har på el inom EU går såklart att omförhandla vilket skulle göra att vi kan ha två olika priser på el, ett för inhemsk och ett för export.
Det pågår diskussioner i Bryssel i detta nu..
Det pågår diskussioner i Bryssel i detta nu..
Gör det? Att det pratas vet jag, men ingår verkligen att införa prisskillnader på olika marknader där. Jag uppfattade nästan det motsatta. Att länder som får in mycket pengar på att beslagta övervinster och kapacitetsavgifter ska dela med sig till andra länder. Men jag är inte insatt i hur diskussionerna går.J Jeppson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 096 inlägg
Förklara gärna hur det franska systemet fungerar. Verkar som att de har ett annat system än Sverige. Och sedan är det givetvis hål i huvudet att inre klimatet räknas ned, Sverige har helt enkelt ett kallare klimat.D Daniel 109 skrev:Gör det? Att det pratas vet jag, men ingår verkligen att införa prisskillnader på olika marknader där. Jag uppfattade nästan det motsatta. Att länder som får in mycket pengar på att beslagta övervinster och kapacitetsavgifter ska dela med sig till andra länder. Men jag är inte insatt i hur diskussionerna går.
Läs gärna följande länk:
https://www.rfi.fr/en/france/20220915-france-to-cap-electricity-gas-prices-increases-at-15-percent
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Ja, de har tydligen fortfarande en reglerad konsumentmarknad.A Anders_Nilsson skrev: