3 396 059 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jag köpte den här innan de fanns i Sverige.
https://www.amazon.com/Branding-Dur...efix=custom+logo+wood+branding,aps,183&sr=8-3
https://www.amazon.com/Branding-Dur...efix=custom+logo+wood+branding,aps,183&sr=8-3
Fixat med dom nyinköpta stämjärnen: planat, sedan slipat om fineggen med våtstenar 220/1000 (och lite 6000) på de bredaste. Till sist smetat på jojobaolja. Jäkla slavgöra men nu har dom gått från bra till perfekta. Narex verkar göra bra o prisvärda prylar!
Ibland har jag svårt att förstå hur folk klarar sig utan en metallsvarv, tycker jag använder den titt som tätt för diverse småuppgifter till hemmet. Idag stod det gardinstänger på schemat. Fanns inte stänger långa nog i designen vi ville ha så det blev till att skarva.
Björkpinne med lagom presspassning i rören kördes fram på metallsvarven.
Sådärja, två korta stänger blev till en lång. Superstabil i skarven, bågnar inte det minsta.
Björkpinne med lagom presspassning i rören kördes fram på metallsvarven.
Sådärja, två korta stänger blev till en lång. Superstabil i skarven, bågnar inte det minsta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dyrt med metall o trä fyllde funktionen bra, hade aldrig kunnat ha så tajt passning metall mot metall. Röret va inte perfektrunt o trä är lite medgörligt när det trycks i.raveper skrev:
Ja man kan svarva fram en rundstav på en träsvarv men ska man ha den inom en tiondel över hela längden krävs det både skillz o tålamod.
Redigerat:
Återigen, fönsterrenovering. Skruvmejslar, cobra, sandpapper, stämjärn m.m.
Känner mig rätt nöjd idag. Kittet borttaget, skrapning, inoljning, grundning m.m. på dessa bågar. Produktiv dag
Imorgon blir det grundning nr.2 och på måndag eftermiddag/ kväll ska det kittas för glatta livet och slutstrykas .
Bara 2 dubbelpartier kvar, samt 3 små ytterbågar i källaren och ett litet trappfönster som någon tidigare ägare har tyckt det var bra att smälla på färg på, så det inte går att öppna. Det ska jag ta i vår när jag ska upp med ställning och byta panelen på den sidan, som för övrigt är den sista att byta på
Känner mig rätt nöjd idag. Kittet borttaget, skrapning, inoljning, grundning m.m. på dessa bågar. Produktiv dag
Imorgon blir det grundning nr.2 och på måndag eftermiddag/ kväll ska det kittas för glatta livet och slutstrykas .
Bara 2 dubbelpartier kvar, samt 3 små ytterbågar i källaren och ett litet trappfönster som någon tidigare ägare har tyckt det var bra att smälla på färg på, så det inte går att öppna. Det ska jag ta i vår när jag ska upp med ställning och byta panelen på den sidan, som för övrigt är den sista att byta på
Jag håller med dig. Har en pytteliten metallsvarv som @Frustrator donerat, som dessvärre fortfarande inte ens är up and running men som jag såklart skulle vilja använda varje dag. Livet blir skitjobbigt! Och Jenny har aldrig yttrat ordet ens. Vilka avstånd det skapar mellan oss!Ola C skrev:
Skämt åsido inser jag ju nyttan av en metallsvarv som ju egentligen bara begränsas av fantasin och ditt exempel är ju bara ett lysande bevis på det!
Snyggt, igen!
//Ronnie
Verktygstokig
· Halland
· 7 556 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 556 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 556 inlägg
Jag har i helgen förvandlat en bit mdf, några decimeter dubbelhäftande tejp och lite rester av en kasserad moccajacka till en stropp. Nu ska jag bara skaffa mig någon vettig brynpasta så kan jag ta mig lite tid och ge stämjärnen lite extra omsorg.
Logga in
Skapa konto