Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Angående mästarens inbyggda brytare ..det finns även möjlighet att fjärravläsa effektuttaget direkt.
Så de kan välja att koppla ifrån kunderna med höga uttag.
Nätbolaget kan bryta elen i vilken direktmätare de vill. Men det går inte med abonnemang över 63A dvs. 80 A och uppåt då de har strömtransformator mätning...

Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu vet jag inte var jag skrev att staten skulle betala din lön. framförallt inte hur de skulle påverka elpriserna.
Nu misstänker jag att många skippar sitt spabad och bastu.
Men du ville ju att man bara ladda sin bil man tar sig till jobbet med varannan vecka. Jag behöver ladda 2 ggr för att säkerställa att komma tor.

Med din logik kommer jag till jobbet 4 dagar vid denna värderlek. Ingen aning hur många dagar jag kan köra med minusgrader.
Så man kan undra hur du tänkte lite.

K krill7 skrev:
men hur fick du 4200 för 774w? Eller har du räknat in överföringsavgifter o hela baletten? Du snittar ju över 5kr kWh.

Snittpriset var ju runt 240öre plus moms och påslag för augusti.
Det är ju med allt. Jag hade 7,1kr.

Det blir ju fel irl att säga att man bara betala 240 öre när sanningen var 7 spänn. :)

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Det är helt klart totalen av elpriset som är intressant...det är det man betalar...

Allt annat är lite som att stoppa huvudet i sanden...

För när man betalat elräkningen då har man x kronor kvar... Oavsett om elpriset var 280 öre + div. Så har man inte mer pengar kvar för att kWh priset bara är 280öre. Div. Kostnaderna ska också betalas...

(Div. kostnader= energiskatt, överföringsavgift, nättaxa och moms mm)

Redigerat:
  • Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men den har väl vänt på 8 kr i se3 med? Vi var där förra veckan i söder.

Mp kan förbjuda vad de vill. Kommer elda på mer denna vintern än förra :D Det ser ut som grannarna har samma tankar med tanke på att alla uppfarterna är nyfyllda med massor av ved.
Mitt i veckan, ja. Men 380 öre är rätt saftigt för att vara helg.

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
H HSP skrev:
Angående mästarens inbyggda brytare ..det finns även möjlighet att fjärravläsa effektuttaget direkt.
Så de kan välja att koppla ifrån kunderna med höga uttag.
Nätbolaget kan bryta elen i vilken direktmätare de vill. Men det går inte med abonnemang över 63A dvs. 80 A och uppåt då de har strömtransformator mätning...
Om det funkar så är det ju bara att ha frivillig ransonering och går man över det bryts strömmen tex 1h. Perfekt, alla vi som stänger av stora förbrukare när vi ombeds får behålla lite el för kyl, frys och tv/dator. De som inte stänger av stora förbrukare får svart. Superbra!

• Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Superbra!
Superbra var det när vi hade 12 reaktorer i drift och all vattenkraft kvar, ransonering och avstängning är nog nödvändigt men riktigt obra

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Spelar ingen större roll om vi har 2000 fler vindkraftverk om det inte blåser :surprised:
Just nu produceras i Sverige 1/3 av installerad effekt av vindkraften

Fast det där är inte sant. Om det blåser kan vi strypa vattenkraften och spara vatten i magasinen. Det ingen vill fatta är att vind och solkraft är bra men kräver motsvarande effekthöjning i vattenkraft och i viss mån av baskraft (kärn och annan stabil värmekraft. Att höja effekten i vattenkraft kräver att vi ökar flödet eftersom vi knappast kan ändra fallhöjden.
På lång sikt måste vind och soenegi byggas ut men producera lagringsbar energi, biometanol eller möjligen väte.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
harry73
K krill7 skrev:
men hur fick du 4200 för 774w? Eller har du räknat in överföringsavgifter o hela baletten? Du snittar ju över 5kr kWh.

Snittpriset var ju runt 240öre plus moms och påslag för augusti.
Elräkningen var på 4200, så det är både elnät och själva elen och även moms på der.
Rörligt elpris låg på 3,2kr/kwh

• Gilla
krill7
  • Laddar…
Ja det är illa
Dom flesta förstår nog inte hur många som kommer att sitta i skiten i vinter
Jag är mer orolig för deras del än min egen
Har låst elpris 2vintrar till men jag tänker använda denna tid till att få ner min förbrukning allt vad det går för det finns nog ingen snabb lösning på detta problem
Men jag hoppas att jag har fel

• Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Fan va gött, Staten kan betala min lön varannan vecka och betala min chef ett par 100 tusen för att han ska hitta en som kan mitt jobb.

Min bil gör av med mindre än många här på forumet gör av med att värma sin pool, bastu och allt annat onödigt joxx :)
Nu ska jag börja med att skriva att jag själv påbörjade min bana inom lager och började köra truck när jag var 14.

Så med det sagt och utan att nån tar illa upp så har du tidigare skrivit att det är det du jobbar med. Vill bara skriva för en reality check att en truckförare är aldrig någonsin oersättlig och kostar knappast ett par hundratusen att hitta nån ny.

Gäller många jobb, folk tror de är viktigare för företaget än vad de kanske faktiskt är.

Håll hårt i jobben, men var beredd i dessa tider att det kan komma att sållas hårt bland anställda. Och fundera över hur lätt/svårt det faktiskt är att ersätta dig. Om det är lätt så se till att det blir svårt istället. Dvs ta mer ansvar men var realist. INGEN är oersättlig, hur mycket man än vill tro det själv.

• Gilla
MiaV och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du band i Juli och sitter på din höga häst och ser ner på de som inte band?
Jag band vårat avtal samma dag som Ryssland attackerade Ukraina, varför gjorde inte du det du som är ett allsmäktigt orakel?
Tja så kan man också se det. Att jag band i juli? enkelt bortsett från den höga hästen....
mitt gamla abbonemang gick ut.

Du tillhör de de som har rörligt och därför gråter varje gång elen går upp sen sitter du och klagar...

• Gilla
Bo00
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men du ville ju att man bara ladda sin bil man tar sig till jobbet med varannan vecka. Jag behöver ladda 2 ggr för att säkerställa att komma tor.

Med din logik kommer jag till jobbet 4 dagar vid denna värderlek. Ingen aning hur många dagar jag kan köra med minusgrader.
Så man kan undra hur du tänkte lite.
Min logik har inte lagt sig i hur folk tar sig till jobbet. utan det var ett sätt att spara pengar på. som var på samma nivå som idéen att stänga av strömmen en timme då och då.

V vinkelväxelhaveri skrev:
Fast det där är inte sant. Om det blåser kan vi strypa vattenkraften och spara vatten i magasinen. Det ingen vill fatta är att vind och solkraft är bra men kräver motsvarande effekthöjning i vattenkraft och i viss mån av baskraft (kärn och annan stabil värmekraft. Att höja effekten i vattenkraft kräver att vi ökar flödet eftersom vi knappast kan ändra fallhöjden.
På lång sikt måste vind och soenegi byggas ut men producera lagringsbar energi, biometanol eller möjligen väte.
Problemet är ju att trycka ner strömmen från norr till oss i söder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.