149 531 läst · 1 271 svar
150k läst
1,3k svar
Elpriserna - har folk verkligen förstått vad som väntar?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Bananskalare skrev:
Hur är det med läsförståelsen? Jag skrev ju att jag band samma dag som kriget bröt ut.
Ah ja. Det är inte bara truck som på ett vanligt lager. =) Klart de går att ersätta. Hitta dock en som ska vikariera som direkt kan allt när det är spartider. Tyvärr har de inte funkat ens när man var ledig.R RalleB skrev:Nu ska jag börja med att skriva att jag själv påbörjade min bana inom lager och började köra truck när jag var 14.
Så med det sagt och utan att nån tar illa upp så har du tidigare skrivit att det är det du jobbar med. Vill bara skriva för en reality check att en truckförare är aldrig någonsin oersättlig och kostar knappast ett par hundratusen att hitta nån ny.
Gäller många jobb, folk tror de är viktigare för företaget än vad de kanske faktiskt är.
Håll hårt i jobben, men var beredd i dessa tider att det kan komma att sållas hårt bland anställda. Och fundera över hur lätt/svårt det faktiskt är att ersätta dig. Om det är lätt så se till att det blir svårt istället. Dvs ta mer ansvar men var realist. INGEN är oersättlig, hur mycket man än vill tro det själv.
Fördelen är att ingen hos oss kommer att bli av med jobbet då vi är exakt det som behövs för driften och vi har en envis och bra chef.
Anledningen jag skrev så var pga det riktigt korkade idiotiska utttrycket bananen skrev.
Det fanns ingen logik för du tänkte inte någonstans i ditt uttryck. Om du tror att stänga av strömmen en timme då och då kommer påverka elbilar överhuvudtaget så tror du extremt fel. Med samma planering på en elbil som man har idag så kommer det inte ens märkas eller påverka laddning.Bananskalare skrev:
Problemet är väl också att statliga intressen vill tillverka grönt stål i norra Sverige så det kommer inte finnas någon mer billig vattenkraftsel över att skicka söderut ens om transmissionsnätet skulle kunna stärkas i rimlig tid.G GA Anderson skrev:
Frågan är om det blir något gröntstål, om elpriset kommer ligga på över 1kr/kWh som det gör just nu i SE1
Inte jag heller. Jag tror möjligen på bättre tider. Men det vete fan... I vinter blir det nog till att recitrera den gamla eldbönen.Lill72 skrev:
"Gud låt ej ned min eld
sent om kvällen när dagen är slut.
Gud låt min eld aldrig slockna ut"
Haha, jo, givetvis... MEN om man ska ransonera är det bättre att göra det frivilligt genom att dra ned effekten och de som inte gör det frivilligt stänger man av. Att ha roterande avstängning där man bryter strömmen på hela områden är klart obra. Jag tror det kommer förstöra mycket utrustning eller iallafall skapa korrupta filsystem överallt om det görs regelbundet. Larmfirmor kommer få ringa runt som dårar. Äldre som har assistanslarm och liknande kommer inte kunna larma osv. Att bara behöva knäppa av värmen, billaddningen och låta bli att laga mat och tvätta under en timme om dan kan jag stå ut med i en nödsituation.F fribygg skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Daniel kanske gömmer sig bakom Håkan Heden? "En genial konstruktion"? Men det är ekonomi, fysik, matematik osv är vetenskap, ekonomi är inte vetenskap, det är mänskligt hittepå.D Daniel 109 skrev:
Vad är det med er människor som verkar tro på de här dumheterna? Om MP ville stjäla era hus och omvandla kor till ärtpåsar av ideologiska skäl, skulle de verkligen gå omvägen om att höja elpriset? Är klimatändringen en gigantisk konspiration som är till för att tvinga bort blonda och blåögda människor från makten?A Anders_Nilsson skrev:Det är Miljöpartiet som ligger bakom detta och målet har hela tiden varit att utrota villaägarna som klass och tvinga in alla i små överprissatta brf där man lättare kan övervaka folk och styra dras vardag. Målet är dessutom att alla skall bli veganer, cykla till jobbet och inte ha råd att resa utan alla skall lära sig allt de kan om omvärlden genom miljöpartistisk propaganda.
Vilka har berättat detta för er? Är det samma som förklarar att de vill mörda muslimer och vill hänga motståndarna i lyktstolpar?
Det finns faktiskt gott om exempel där priset faktiskt inte stiger till rekordhögt om efterfrågan stiger.D Daniel 109 skrev:
Tidigare sett var tågbiljetter fast pris, ett visst pris för en viss biljett. Är det jul får man boka tidigt. Nu har väl SJ nåt system som försöker sig på ett sådant pris som varierar med hur populär en avgång är. Men auktion är det inte. Inte ens flygbiljetter fungerar så som elbörsen. Förvisso är det olika priser, men det är inget budförfarande utan är man först till kvarn på de sista dyra biljetterna får man köpa.
Under pandemin har det varit "brist" på mycket saker, visst har ibland "svartabörsen" priser kommit up, men ofta har det istället varit "kö" på att köpa en elbil eller en playstation 5. Man har inte höjt rekommenderat pris till skyarna.
Det skulle vara sjukt jobbigt om tex ICA MAXI började med att ställa ut för få mjölk i kylen och sen en anställd stod och höll auktion på mjölken. "Idag mellan 15-16 släpper vi 10 liter mjölk, får jag ett bud på en liter! 50 spänn till herren i hög hatt! Första, andra tredje. Nu kostar mjölken 50kr! Om en timme ställer vi ut fler mjölk, ni kan alltid komma tillbaka då!" Näe, fasta priser är ändå rätt ok. Även om det ibland innebär saker tar slut. Men över tid finns förstås nåt slags "marknadsvärde" - men att det ska avgöras dag för dag i auktioner där högstapris sätter värdet på allt, det är inte nån naturlag och inte heller nåt som vad jag vet lärdes ut på universitetets ekonomutbildningar...
He he men det hade varit kul om texman ska på byggmax och köp virke och det är budgivning vare gång man ska dit,då får man passa på när det ösregnar eller är skitkallt ute.J JohanLun skrev:Det finns faktiskt gott om exempel där priset faktiskt inte stiger till rekordhögt om efterfrågan stiger.
Tidigare sett var tågbiljetter fast pris, ett visst pris för en viss biljett. Är det jul får man boka tidigt. Nu har väl SJ nåt system som försöker sig på ett sådant pris som varierar med hur populär en avgång är. Men auktion är det inte. Inte ens flygbiljetter fungerar så som elbörsen. Förvisso är det olika priser, men det är inget budförfarande utan är man först till kvarn på de sista dyra biljetterna får man köpa.
Under pandemin har det varit "brist" på mycket saker, visst har ibland "svartabörsen" priser kommit up, men ofta har det istället varit "kö" på att köpa en elbil eller en playstation 5. Man har inte höjt rekommenderat pris till skyarna.
Det skulle vara sjukt jobbigt om tex ICA MAXI började med att ställa ut för få mjölk i kylen och sen en anställd stod och höll auktion på mjölken. "Idag mellan 15-16 släpper vi 10 liter mjölk, får jag ett bud på en liter! 50 spänn till herren i hög hatt! Första, andra tredje. Nu kostar mjölken 50kr! Om en timme ställer vi ut fler mjölk, ni kan alltid komma tillbaka då!" Näe, fasta priser är ändå rätt ok. Även om det ibland innebär saker tar slut. Men över tid finns förstås nåt slags "marknadsvärde" - men att det ska avgöras dag för dag i auktioner där högstapris sätter värdet på allt, det är inte nån naturlag och inte heller nåt som vad jag vet lärdes ut på universitetets ekonomutbildningar...
Medlem
· Sverige
· 5 257 inlägg
Nu på söndag tror jag en övervägande del av befolkningen kommer att rösta på det parti som tycks ha den mest övertygande energipolitiken. Detta är kärnfrågan, överlevnadsfrågan för de flesta. Handlar inte enbart om vilka rabatter och subventioner som utlovas, utan främst om långsiktig energipolitik.
En del tror att en mängd nya vindkraftverk kommer att lösa det hela i närtid.
Andra tror inte det, utan vill satsa på en kraftig utbyggnad av kärnkraft, med omedelbar start.
Oavsett vad man tycker så är energifrågan den överlägset viktigaste frågan för de flesta i detta val. De flesta andra frågor bleknar i jämförelse med frågan om man kan ha råd att leva överhuvudtaget.
En del tror att en mängd nya vindkraftverk kommer att lösa det hela i närtid.
Andra tror inte det, utan vill satsa på en kraftig utbyggnad av kärnkraft, med omedelbar start.
Oavsett vad man tycker så är energifrågan den överlägset viktigaste frågan för de flesta i detta val. De flesta andra frågor bleknar i jämförelse med frågan om man kan ha råd att leva överhuvudtaget.
Jag har installerat ett par rumsventilatorer just för att kunna dra ned kraftigt på det forcerade självdraget.
Idag förstod jag att folk förstått. Var på lokala pizzerian/puben och köpte mig en pizza för det trevliga priset av 104 kr. Det som chockade mig kl 9 på en fredags kväll var att stället var i princip övergivet. brukar vara knökfullt där på fredagskvällar, vill man ha en plats får man komma tidigt. nu var det helt tomt. Ägaren såg stressad och bekymrad ut när han nervöst kikade på den helt tomma restaurangen.
Så folk håller nog andan nu och håller hårt i plånboken.
Kollegor försöker panikartat få tag på både ved och kaminer att elda veden i men väntetiderna är ofta gränsande till våren. Jag vet att det är försent att hitta något nu så det jag gör är att försöka minska svinnet av tex självdrag.
Idag förstod jag att folk förstått. Var på lokala pizzerian/puben och köpte mig en pizza för det trevliga priset av 104 kr. Det som chockade mig kl 9 på en fredags kväll var att stället var i princip övergivet. brukar vara knökfullt där på fredagskvällar, vill man ha en plats får man komma tidigt. nu var det helt tomt. Ägaren såg stressad och bekymrad ut när han nervöst kikade på den helt tomma restaurangen.
Så folk håller nog andan nu och håller hårt i plånboken.
Kollegor försöker panikartat få tag på både ved och kaminer att elda veden i men väntetiderna är ofta gränsande till våren. Jag vet att det är försent att hitta något nu så det jag gör är att försöka minska svinnet av tex självdrag.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Tyskland skulle ju lägga ner tre kärnkraftverk nu, de ändrade sig så mycket att de istället läggwr två av dem i beredskap för att kunna slås på igen om det blir riktigt illa fram i vinter..T ToRy skrev:
Tydligen har Tyskland inga problem med elen just nu (De köper väl in den som fattas från Sverige) så Tyskland verkar ha tio gånger mer inkompetenta politiker än oss.