Status
Tråden går ej att kommentera.
J
A Anders_Nilsson skrev:
Vi skall naturligtvis bygga pipelines till Tyskland och exportera 70% av fjärrvärmen som vi gör med elen.
Du menar att det ska gå från district heating system till european heating system. Tveksamt men....
 
G OMathson skrev:
Jo, typ med effektariff...
Jo, det så klart.. tänkte mer på att de kanske skarpt förutsätter att inga tunga laster kopplas på efter en roterad bortkoppling. Men folk kommer dra igång kupéfläktar, ugnen och precis allt annat som finns tillgängligt för att värma på kåkarna igen.. är det kallt om fötterna bryr man sig föga om vad det säger på tv och radio.
 
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vi skall naturligtvis bygga pipelines till Tyskland och exportera 70% av fjärrvärmen som vi gör med elen.
Glöm inte vattnet! Då kan vi importera när tidningarna skriver att det är vattenbrist också.
 
  • Gilla
  • Haha
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Du menar att det ska gå från district heating system till european heating system. Tveksamt men....
För RÄTTVISANS skull! Ingen tar dock hänsyn till att Sverige har ett kallare klimat. Vi har blivit en koloni
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Alla vet vad som kan hända. Om någon undgått det så kan man vara rätt obrydd och sparar in på elen för tv och radio.

Känner ingen anledning att vara orolig. Så länge man är frisk och man har ett jobb så kan kronofogden få min räkning om jag inte skulle ha råd med det. Men med gemensamma tillgångar trots vi har delad ekonomi gör att vi behöver ett par sådana ockerprisår till för att gå på gatan.

Jag fick fanemaj 7,1 kr i snitt trots jag gjorde av med 61% mindre än förra året ska jag betala en 500 kr mer :p

Hade jag haft en bil med möjlighet att föra över ström till huset så hade jag levt billigt då jag laddar för 2.5 kr.
det är väl just detta som är själva poängen med tråden. ”så länge man /…/ har ett jobb”. Till och med kommunala jobb är hotade när kommunerna går på knäna pga elpriserna. Och dom brukar ju vara ”säkra kort”. Jobbar man inom privat sektor kanske man överlever vintern, men att hålla företag på fötterna nå mycket längre än så lär ju va en balansakt som heter duga. Om nästa vinter blir lika illa är många företag körda i botten. Inhemsk produktion inom hela EU avstannar osv.

Vi får väl hålla tummarna för att dom kommer på nått smart som säkrar inom-europeisk elproduktion lite kvickt. Hur nu det ska gå till…
 
I morgon lördag når elen 3.80 plus moms här i SE3. På en lördag. Utan det blivit kallt.

Förstår ni vad som kommer att hända i vinter?
 
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
det är väl just detta som är själva poängen med tråden. ”så länge man /…/ har ett jobb”. Till och med kommunala jobb är hotade när kommunerna går på knäna pga elpriserna. Och dom brukar ju vara ”säkra kort”. Jobbar man inom privat sektor kanske man överlever vintern, men att hålla företag på fötterna nå mycket längre än så lär ju va en balansakt som heter duga. Om nästa vinter blir lika illa är många företag körda i botten. Inhemsk produktion inom hela EU avstannar osv.

Vi får väl hålla tummarna för att dom kommer på nått smart som säkrar inom-europeisk elproduktion lite kvickt. Hur nu det ska gå till…
Men varför ska man gå och må dåligt för något du inte kan påverka? Finns ju ingenting någon i denna tråden kan göra för att påverka utgången. Och då har vi haft betydligt värre kriser än vad vi har idag.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Förstår ni vad som kommer att hända i vinter?
Ja, jag räknar med 10-20 kr/kWh. Vi får ta av sparpengarna, sälja fonder och sånt.
 
  • Gilla
  • Wow
JSten och 2 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
det är väl just detta som är själva poängen med tråden. ”så länge man /…/ har ett jobb”. Till och med kommunala jobb är hotade när kommunerna går på knäna pga elpriserna. Och dom brukar ju vara ”säkra kort”. Jobbar man inom privat sektor kanske man överlever vintern, men att hålla företag på fötterna nå mycket längre än så lär ju va en balansakt som heter duga. Om nästa vinter blir lika illa är många företag körda i botten. Inhemsk produktion inom hela EU avstannar osv.

Vi får väl hålla tummarna för att dom kommer på nått smart som säkrar inom-europeisk elproduktion lite kvickt. Hur nu det ska gå till…
Detta något är de nya fjärrstyrda elmätarna som nu installeras i Sverige. Du får en ranson och när du förbrukat tillräckligt mycket av den får du centralstyrda blackouter, mer och längre ju närmare gränsen du kommer. Om detta talas det naturligtvis tyst två dagar före valet.
 
A Anders_Nilsson skrev:
I morgon lördag når elen 3.80 plus moms här i SE3. På en lördag. Utan det blivit kallt.

Förstår ni vad som kommer att hända i vinter?
Det kommer eldas i mängder.
Dock överdrev du snittet lite. Men klart dyrt.

Diagram som visar dagens elspotpris i svenska kronor för olika städer: Luleå, Sundsvall, Stockholm och Malmö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ska man avgöra hur mycket man ska spara? ska alla spara lika mycket? direktverkande el borde spara mer än de som har bp/Luftvatten...
Å de som har gått ännu längre och har solceller...
men i den här hysterin med att föreslå att man ska kopplas bort från nätet i en timme. Då kommer man till samma problem som ovan.
Men man borde å andra sidan förbjuda folk att ladda sin elcykel helt och elbilen varannan vecka. Inte sälja några nya elfordon.
sen kan man faktiskt sänka skatten på elen.
..
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur ska man avgöra hur mycket man ska spara? ska alla spara lika mycket? direktverkande el borde spara mer än de som har bp/Luftvatten...
Å de som har gått ännu längre och har solceller...
men i den här hysterin med att föreslå att man ska kopplas bort från nätet i en timme. Då kommer man till samma problem som ovan.
Men man borde å andra sidan förbjuda folk att ladda sin elcykel helt och elbilen varannan vecka. Inte sälja några nya elfordon.
sen kan man faktiskt sänka skatten på elen.
..
Fan va gött, Staten kan betala min lön varannan vecka och betala min chef ett par 100 tusen för att han ska hitta en som kan mitt jobb.

Min bil gör av med mindre än många här på forumet gör av med att värma sin pool, bastu och allt annat onödigt joxx :)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vi skall naturligtvis bygga pipelines till Tyskland och exportera 70% av fjärrvärmen som vi gör med elen.
Varför inte tankbilar, då kan vi ju ta returlass med fosilt bränsle om det finns ;)
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det kommer eldas i mängder.
Dock överdrev du snittet lite. Men klart dyrt.

[bild]
Jo snittet är lägre, men elen når faktiskt 380 öre.

Jag förväntar mig att MP snart förbjuder eldning med hänvisning till miljön.

Och vi är alltså i september och jag vaknar till 22 grader utan att värmen är på.
 
  • Gilla
philsson87
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jo snittet är lägre, men elen når faktiskt 380 öre.

Jag förväntar mig att MP snart förbjuder eldning med hänvisning till miljön.

Och vi är alltså i september och jag vaknar till 22 grader utan att värmen är på.
Men den har väl vänt på 8 kr i se3 med? Vi var där förra veckan i söder.

Mp kan förbjuda vad de vill. Kommer elda på mer denna vintern än förra :D Det ser ut som grannarna har samma tankar med tanke på att alla uppfarterna är nyfyllda med massor av ved.
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.