22 108 läst · 116 svar
22k läst
116 svar
31 sätt att minska elförbrukningen - STOR checklista
R ricky.kollberg skrev:
Jag fundera på det.. ok ja bor lägenhet. Köpa några hundra amp batteri.en krafig batteriladare .och en omformare..kostnad ca 10 000 kr.. och ordna timpris.spotpris..men elen kommer inte bli specelt bilig ens på.nätterna. och om ja brukar mer när det är lägre pris så måste ja beta mer antal skatt per 1000 watt och även överföringsavgift per 1000 watt.. så lösninngen är stearinljus.. ingen tv inga lampor. Inte starta datorn
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Om du gör något som sänker temperaturen i ett rum som har ytterväggar (och/eller golv och tak som inte gränsar mot andra uppvärmda rum) kommer husets energiförbrukning att minska oavsett värmesystem.R redrobot skrev:
Vi diskuterade det lite i går på jobbet att om man stänger av elementen i ett eller för den delen i flera rum så blir det ju om man nu har uppvärminga av en vp att man kanske måste öka kurvlutning dvs öka framledningen mer för att bibehålla samma tempratur på dom rum som man har varmt i för att då kryper ju det kalla från dom andra kallställda rummen in i dom rummen man är i. Så besparingen kan ju bli mindre eller kanske inget alls beroende på om man måste höja tempen... eller?...
Visst kan det bli så, men hur innerväggarna ser ut måste ju också vara väldigt avgörande. Med enkelgips och ingen isolering jämfört med ex 45 mm isolering och dubbelskivor lär ju skillnaden vara rätt stor.
Hej vi har vattenburen uppvärmning i huset, vilket innebär att vi kan inte stänga av alt. sänka värmen i enstaka rum. vara tekniker så att man kör på fullt med termostater i varje rum och så reglerar man på pumpen för hela plattan. Husventilation kommer annars att dra in den kallare luft till återvinning och då elpatronen kommer att få jobba extra, vilket ge ingen besparing. Sant eller falskt? Vet inte, men sänkning med två grader till 20.6 grader syns på förbrukningen. Nästa problem, när man sänker ytterligare, då har vi mindre varmt vatten att hushålla med
Med vänlig hälsning, Sebbe
Med vänlig hälsning, Sebbe
Vi har bergvärme och kör helt öppna termostater i rum där vi vistas, stängda dörrar och lägre temperatur i rum som sällan används. Jag tänker att luften och det extra avståndet till ytterväggen i ett kallställt rum fungerar ungefär som en tjock isolering. Den ökade returtemperaturen bör rimligtvis betyda att värmepumpen inte behöver arbeta lika hårt. Jag upplevde inte att jag behövde öka framledningstemperaturen för att behålla komforten i de varma rummen.
Men ja, om avstängda element innebär att man försöker värma upp hela huset till samma temperatur men med färre radiatorer, då gör man nog en förlust.
Men ja, om avstängda element innebär att man försöker värma upp hela huset till samma temperatur men med färre radiatorer, då gör man nog en förlust.
Kallställa rum i en anläggning med bergvärmepump kan vara en riktigt dålig idé. Så där ska man vara försiktig.
Förmodligen blir det flödesproblem som kan medföra än mer förbrukning.
Då är det bättre att att sänka kurvan för hela huset med bibehållet flöde.
Förmodligen blir det flödesproblem som kan medföra än mer förbrukning.
Då är det bättre att att sänka kurvan för hela huset med bibehållet flöde.
Tilläggsisolera vägg/tak installera värmepump och minska ventilation låter som ett bra recept att koka mögel! Beroende av vilken typ av hus man har. Undra hur många drastiska/dåliga åtgärder okunniga husägare och hantverkare kommer ta till i denna energikris. Och försäkringsbolag som inte ersätter något.
Allvetare
· Östergötland
· 4 104 inlägg
Sluta bada är inte självklart. Om man efter bad låter det varma vattnet vara kvar i badkaret tills det är rumstempererat så övergår värmen till badrummet ( dvs gör nytta). Duschar du spolar du ut värmen till liten nytta.
Det du skriver stämmer, men det är inte fullt så enkelt.S Styrman_jansson skrev:
Dels så kommer värmen (i båda fallen) via fuktig luft, som i regel ventileras ut snabbare än övrig luft då utluften oftast går från dusch/badrum och man vill ju inte ha den fuktiga luften spridd för mycket inomhus.
Dels så är det i många fall betydligt ineffektivare att värma upp varmvattenberedaren till 60 grader än att leverera samma mängd uppvärmningsenergi i element med 30-35 graders temperatur, exempelvis om man har en värmepump.
Dvs, även om en större del av värmen från badet tas till vara på jämfört med en dusch så är det inte någon enkel beräkning för att avgöra hur många minuters dusch som motsvarar ett badkar i tillförd och avgiven energi.
Jo visst kan det vara så men dörrar har ju tex ingen isolering eller tätningslist oftast och även om det finns lite isolering i vägg så blir den ju kallare än om rummet är uppvärmt.V Ville_Vessla skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Jag har stängt av ventilationen i mitt hus, sätter bara på den när jag använder duschen. Har en fuktmätare i huset och ofta har jag luftfuktighet inder 30%. Mögel kräver minst 60% luftfuktighet har jag för mig.M martin h82 skrev:Tilläggsisolera vägg/tak installera värmepump och minska ventilation låter som ett bra recept att koka mögel! Beroende av vilken typ av hus man har. Undra hur många drastiska/dåliga åtgärder okunniga husägare och hantverkare kommer ta till i denna energikris. Och försäkringsbolag som inte ersätter något.
Dels så varierar den "säkra" fukthalten med temperaturen, dels så växer det extremt lite mögel i luften.Excel skrev:
Det är fukthalten i materialet som är det intressanta.