93 497 läst · 585 svar
93k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Vad föranleder denna anklagelse? Med den erfarenhet du säger att du har hade jag förväntat mig mer mogna, insiktsfulla och korrekta uttalanden, inte ogrundade anklagelser. Man ska aldrig behöva betala extra för att en elfirma ska följa föreskrifter, regler och praxis. Men om någon systematiskt tar extra betalt för att isolationsmäta korta synliga kablar i ett bostadsrum så skulle jag göra en anmälan för bedrägeri. Man kan göra det, men det ska inte kosta mer än normal arbetstid på 5 min. Du svarade inte på frågan om din källa.D Dahjo skrev:
Du är ny här och har fått en dålig start med dina 4 första inlägg. Jag rekommenderar att du tar en kort paus och kommer tillbaka med en nytändning. Då kan jag hälsa dig välkommen. Några råd: Försök inte dra en vals på detta forum, vi vet allt, har hört alla och sett allt. Se till att du har en grund till de faktaliknande uttalanden du gör.
Väljer man ett enklare val av metod för kontroll, t ex okulärbesiktning istället för ett kvalificerat instrument så anser jag det som att man gärna genar.. Du väljer att inte se min infallsvinkel, japp jag tar en paus.Bo.Siltberg skrev:Vad föranleder denna anklagelse? Med den erfarenhet du säger att du har hade jag förväntat mig mer mogna, insiktsfulla och korrekta uttalanden, inte ogrundade anklagelser. Man ska aldrig behöva betala extra för att en elfirma ska följa föreskrifter, regler och praxis. Men om någon systematiskt tar extra betalt för att isolationsmäta korta synliga kablar i ett bostadsrum så skulle jag göra en anmälan för bedrägeri. Man kan göra det, men det ska inte kosta mer än normal arbetstid på 5 min. Du svarade inte på frågan om din källa.
Du är ny här och har fått en dålig start med dina 4 första inlägg. Jag rekommenderar att du tar en kort paus och kommer tillbaka med en nytändning. Då kan jag hälsa dig välkommen. Några råd: Försök inte dra en vals på detta forum, vi vet allt, har hört alla och sett allt. Se till att du har en grund till de faktaliknande uttalanden du gör.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 718 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 718 inlägg
Vad har det med saken att göra?T tretorna skrev:
Menar du att det är ok att faktura dubbelt mot vad man sagt till kunder som inte vet vad de själva kostar sin arbetsgivare per timme?
Eller är det detta med att man kan skicka med fler personer än vad som behövs så man kan fakturera för samtliga personer även om de inte utför något jobb?
Kolla vad en tandläkarstol kostar.M Gizzmo123 skrev:
Jag har dock aldrig blivit debiterad för att de använt den för min skull.
Dessutom är en eurotester billig med tanke vad det öht kostar att driva runt en hantverkarverksamhet, lite felräkningspengar ungefär.
Är du, varför skulle vi misstro ts uppgifter?L Lundanker skrev:
4500:- före ROT för att klamra 10m kabel och montera 3st vägguttag säger mer om företaget än ts.
Men det kanske var besvärlig klamring och dom lämnar ju garanti på materialet....
Nej, de är inte dyra. De kostar som två års bokföringskostnad för mig (eller kanske tre) eller de kostar som 1 månad bilkostnad. Men håller i 20 år om man sköter om sina grejer.X Xaktly skrev:
Då testinstrument är en oundgänglig pryl för att sköta elinstallationsverksamhet så ska den naturligtvis finnas i företaget och ingå i timpenningen.
På samma sätt som kompressorn och spikpistol ingår i snickarens verksamhet.
Det är inget man hyr, som elfirma.
Enligt lagen ska anläggningen provas i nödvändig omfattning enligt ELSÄK FS2008
"2 § Innan en ny, ändrad eller utvidgad starkströmsanläggning tas i bruk, ska den kontrolleras så att den uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis."
Så det finns inga detaljerade krav, utan man kan säga att det ska avgöras från fall till fall vad som är nödvändiga kontroller.
Kan vara allt från inget alls till att följa alla kontroller i SS436 40 00 kap6, och ev ännu mer långtgående.
Oj vilket begåvat inlägg, den där får vi nog suga på lite ...M Marcus isaksson skrev:
Det är helt OK, om den bidrar med någon nytta.L lizaliza skrev:
En elektrikerlärling har väl ca 12000 i lön de första 700 timmarna, sen typ 14000, så han behöver ju inte debiteras ens med halv normal timpenning.
Men grundkravet är ju att denne bidrar till jobbets färdigställande i motsvarande grad.
Det där vet alla seriösa och vettiga aktörer, tyvärr var det inte en sådan firma som TS råkade få, utan en annan sort, en sån sort som ingen som skriver i denna tråd skulle vilja bli lurade av, hur mycket de än frenetiskt håller på och försvar skitfirman.
Det kanske säger mer om de själva ...
Alla branscher är lite olika.kisumisu skrev:
Inom el är man lärling i 1600 timmar (ca 9 månader), de första 720 timmarna med lägre lön och inget anställningsavtal, sen steppar man upp med ett par tusen till i lön och får ett tillsvidare anställningsavtal.
Sen efter 1, 2 och 3 år så blir man ettårsmontör, tvåårsmontör och sen fullbetald.
Lönerna betalar företaget, och du kan lätt googla fram beloppen, i regioner med tryck i byggsvängen får typ alla över avtalsmässig lön, ofta redan som lärling.
Under utbildningen har man som regel några praktikperioder, det betalar företaget inget för.
Praktikanterna är perfekt att ta med sig när man behöver någon "på andra sidan" när man ska dra lite besvärliga kablar osv. De får tyvärr inte så ofta utföra roliga eller lärorika arbetsuppgifter, fast även skitjobben ingår ju yrket, så klart att de även ska lära sig detta.
Det beror en hel del på vilken firma de hamnat hos, en del har bra personalpolitik, och ser praktikanter och sen lärling som en väg till kompetensförsörjningen. Som en sa som jag pratade med, när vi haft hen som praktikant i 3 år och sen lärling vet vi ju rätt säkert att det är ett ämne man tror på och dessutom haft chansen att forma denne in i företagets tänk och kultur.
Det finna andra vägar in i elektrikeryrket, främst industrielektriker, som är på annat vis, men denna är dock den absolut vanligaste.
Nej, jag har nyss svarat på detta, kolla något inlägg bakåt.D Dahjo skrev:
Du behöver inte vänta på något svar, ty det finns ingen sådan lag eller bestämmelse.P PatrikJo skrev:
Jag tycker fokus i svaren hamnat lite fel. Först är ju frågan om prisuppgiften faller inom Konsumentköplagen 36§. Om så är fallet så är det 2000kr + 15% som gäller (man kan nog inte räkna med att använda konsumentens rot-avdrag om det inte tydligt nämnts).
Sen en kommentar om fakturan så oavsett vad en elektriker gör så gissar jag att man behöver ca 1000kr / timme för lön samt material i medel om man jobbar på en fima i en storstad. Minsta arbetsperiod antas även vara halvdag. Det ger då en minsta kostnad på 4000kr oavsett jobb. Vad som sedan fakturan innehåller för kreativa poster är enligt mig ointressant.
Som med alla hantverkare får man se till att samla ihop en mängd med jobb så att man fyller en lagom tidsperiod. Små jobb kommer alltid att vara dyra.
Så gå inte inte i någon diskussion om innehållet i fakturan, elfirman är expert i detta område. Gå på det juridiska, där har de nog inte samma erfarenhet. Betala ostridig summa och emotsäg betalningsansvar för resterande del med hänvisning till Konsumentköplagen.
Sen en kommentar om fakturan så oavsett vad en elektriker gör så gissar jag att man behöver ca 1000kr / timme för lön samt material i medel om man jobbar på en fima i en storstad. Minsta arbetsperiod antas även vara halvdag. Det ger då en minsta kostnad på 4000kr oavsett jobb. Vad som sedan fakturan innehåller för kreativa poster är enligt mig ointressant.
Som med alla hantverkare får man se till att samla ihop en mängd med jobb så att man fyller en lagom tidsperiod. Små jobb kommer alltid att vara dyra.
Så gå inte inte i någon diskussion om innehållet i fakturan, elfirman är expert i detta område. Gå på det juridiska, där har de nog inte samma erfarenhet. Betala ostridig summa och emotsäg betalningsansvar för resterande del med hänvisning till Konsumentköplagen.