12 430 läst · 66 svar
12k läst
66 svar
Hur tar jag ner 85kg säck som hänger på taket?
Medlem
· Stockholm
· 4 008 inlägg
Smal spolarslang från tex biltema och sughäverta ur vattnet.
Rekommenderar samma som du redan blivit rekommenderad, slang.
inte den största inner diametern på denna slang, finns troligtvis större men då jag inte ser vad ytterdiametern är så rekommenderas att du själv mäter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
inte den största inner diametern på denna slang, finns troligtvis större men då jag inte ser vad ytterdiametern är så rekommenderas att du själv mäter.
Jepp block o lina är "the way to go" enl mitt tycke.Tomtom79 skrev:
Det har fungerat i 2-3000 år nu att höja och sänka tunga saker.
Och kör man med dubbelblock blir det ännulättare (men krångligare att dra linorna rätt)
Jag drog upp en 60kg FTX på vinden mha block o lina. (massor med typ 4 dubbel block har jag för mig jag använde och en 100m lina ... var ett helvete att trä all rätt dock )
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Men 12mm är ju gigantiskt hål, töm den på vatten och lyft ner. Inte hela världen om du spiller lite
Jag köpte den plus en hävert pump, gick att tömma säcken.S Skogsmusen skrev:
Tack alla ni för era förslag och hjälp, uppskattas!
Far och låna ett gäng lastpallar på nått åkeri och ta dina kompisar till hjälp.bygg lite högre och tryck upp den så den vilar gör även så det blir som en trappa med pallarna
Har en liknande plus en sandsäck.
Brukar lyfta upp den på något som är så högt att det blir slack i det som den hänger i. Sen bara skruva av.
Klarade ni inte detta på tre pers, så tycker jag du ska låta den hänga kvar, för ni verkar behöva använda den mer
Brukar lyfta upp den på något som är så högt att det blir slack i det som den hänger i. Sen bara skruva av.
Klarade ni inte detta på tre pers, så tycker jag du ska låta den hänga kvar, för ni verkar behöva använda den mer
en sådan här borde funka..
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...rustning/lyftblock/reptalja-150-kg-2000017018
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...rustning/lyftblock/reptalja-150-kg-2000017018
Aaiight skrev:Hej,
Jag behöver hjälp med att klura ut hur jag får ner denhär säcken som väger 85kg från taket?
Jag har tänkt om jag kanske ska köpa "höj och sänkbart bord" eller om jag måste installera något pulley system på väggen men vill inte slösa så mycket pengar på att få ner den, så tänkte för dem som är mer kreativa än mig kan hitta på något smart sätt, skulle vara föralltid tacksam!
Tänkte utan att behöva tömma vattnet (som kommer förmodligen hamna överallt på golvet).
Jag fick upp den när den var tom (vägde då ca 10-15kg) och fyllde sedan på med vatten med slang.
Aaiight skrev:Hej,
Jag behöver hjälp med att klura ut hur jag får ner denhär säcken som väger 85kg från taket?
Jag har tänkt om jag kanske ska köpa "höj och sänkbart bord" eller om jag måste installera något pulley system på väggen men vill inte slösa så mycket pengar på att få ner den, så tänkte för dem som är mer kreativa än mig kan hitta på något smart sätt, skulle vara föralltid tacksam!
Tänkte utan att behöva tömma vattnet (som kommer förmodligen hamna överallt på golvet).
Jag fick upp den när den var tom (vägde då ca 10-15kg) och fyllde sedan på med vatten med slang.