Hej,
Jag behöver hjälp med att klura ut hur jag får ner denhär säcken som väger 85kg från taket?
Jag har tänkt om jag kanske ska köpa "höj och sänkbart bord" eller om jag måste installera något pulley system på väggen men vill inte slösa så mycket pengar på att få ner den, så tänkte för dem som är mer kreativa än mig kan hitta på något smart sätt, skulle vara föralltid tacksam!

Tänkte utan att behöva tömma vattnet (som kommer förmodligen hamna överallt på golvet).
Jag fick upp den när den var tom (vägde då ca 10-15kg) och fyllde sedan på med vatten med slang.

• Speedbag för boxning upphängd framför en anatomi-affisch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Matlådan
  • Laddar…
Det borde ju rimligtvis finnas ett bra sätt att tömma den också utan att få vatten överallt?

• Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det borde ju rimligtvis finnas ett bra sätt att tömma den också utan att få vatten överallt?
Tyvärr inte då hålet för att fylla eller tömma ligger längst upp på säcken, och kan inte få in en slang in i säcken då hålet är jätte litet.

Man tar väl hjälp av någon som är stark.

• Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
Du sätter en lina i samma krok i taket så du kan sänka ner den kontrollerat när du lossar kopplingen

• Gilla
pacman42 och 14 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Man tar väl hjälp av någon som är stark.
Vi var 3 grabbar som försökte att bära på den, gick inte. Mycket svårare än man tror

D Dilato skrev:
Du sätter en lina i samma krok i taket så du kan sänka ner den kontrollerat när du lossar kopplingen
Du menar att man sänker den med sin kroppsvikt alltså?

Bästa svaret

Aaiight Aaiight skrev:
Hej,
Jag behöver hjälp med att klura ut hur jag får ner denhär säcken som väger 85kg från taket?
Jag har tänkt om jag kanske ska köpa "höj och sänkbart bord" eller om jag måste installera något pulley system på väggen men vill inte slösa så mycket pengar på att få ner den, så tänkte för dem som är mer kreativa än mig kan hitta på något smart sätt, skulle vara föralltid tacksam!

Tänkte utan att behöva tömma vattnet (som kommer förmodligen hamna överallt på golvet).
Jag fick upp den när den var tom (vägde då ca 10-15kg) och fyllde sedan på med vatten med slang.
Att tömma den måste väl ändå bli det enklaste. Ta en bit slang och använd som hävert.
Töm i hink eller dunk, slangen kan du ju strypa om du behöver tömma hinken mellan varven..

• Gilla
torfransson och 11 till
  • Laddar…
fäst en lina i säcken och trä genom öglan i taket. Trä den ett par varv så borde du kunna lyfta säcken genom att dra i linan. Sedan lossar du stroppen från karbinhaken och släpper efter på linan så att du sänker den. Det kan underlätta om du tar hjälp av någon så att en kan hålla medan den andra öppnad karbinhaken.

• Gilla
Cjmicke och 6 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
fäst en lina i säcken och trä genom öglan i taket. Trä den ett par varv så borde du kunna lyfta säcken genom att dra i linan. Sedan lossar du stroppen från karbinhaken och släpper efter på linan så att du sänker den. Det kan underlätta om du tar hjälp av någon så att en kan hålla medan den andra öppnad karbinhaken.
Man kan även fästa linan i säcken, sen genom öglan i taket, ner genom säckens ögla, upp igen, ner igen några varv.

Sen lyfter man säcken nån cm eller två så man kan spänna linan och lossa karbinhaken i taköglan. Sen bara långsamt släppa ner. Då får man både gratis broms och block-funktion...

• Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Eller så skruvar du isär schaklet och drar ut sprinten så att säcken ramlar ner. Fast det är jobbigt om den spricker när den slår i golvet.

C
Aaiight Aaiight skrev:
Inte en chans att det går i 65-70 liter vatten i den där :thinking:
Jämför med en vanlig 10 liters hink.
Eller?

• Gilla
Härryda2015 och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man kan även fästa linan i säcken, sen genom öglan i taket, ner genom säckens ögla, upp igen, ner igen några varv.

Sen lyfter man säcken nån cm eller två så man kan spänna linan och lossa karbinhaken i taköglan. Sen bara långsamt släppa ner. Då får man både gratis broms och block-funktion...
Då får jag löpa lina då och prova detdär.

Men kommer det att funka på samma sätt som när man har block?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.