Vi kör alltid disken i 70 grader :) Kanske inte är helt bra för vissa av sakerna som diskas men jag ser lite darwinistiskt på det, "klarar du inte av att diskas i 70 grader så förtjänar du att bli uttjänt".

Har lite samma inställning till det mesta. När man fusk-sår gräs, tar det sig inte av min styvmoderliga sådd så vill jag ändå inte ha det värdelösa gräset. Lika med vissa textilier där det står 30 på dem men varken är ull, siden eller något finare syntetiskt material, klarar de inte 40 så förtjänar de att krympa. Tillämpar man samma metod på sambons kläder är chansen överhängande att man dessutom inte behöver tvätta mer alls i framtiden.

• Haha
  • Gilla
Smeafan och 9 till
  • Laddar…
C
J Joonazz skrev:
Snitt priset över ett år eller månad är ju helt ointressant. Man väntar ju inte att diska tills nästa månad för det är dyrt? Variation över dygn är intresset däremot :)
Suck... Snittet på prisvariationen så klart.
Du kan ju inte säga att diskmaskinen kommer att betala sig själv på 22 månader bara för att du i går hade "tjänat" 6 kr på bytet. Vissa dagar tjänar du mer, vissa dagar tjänar du mindre. Är det så svårt att förstå?

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Vad är vettigaste.
Eco program 45 grader i 3timmar (vet inte xakt men länge) eller snabbprogram 60 grader 30min? Är det mycket dyrare?
För mig är detta lite underligt som en generell frågeställning. En disk drar i storleksordningen 1 kWh. Jag tror inte att det har någon större inverkan på min ekonomi om disken kostar två eller tre kronor eller vad det nu blir. Första frågan är om det blir rent med ecoprogrammet. I mitt fall fungerar det utmärkt. Andra frågan är om jag har tid att vänta eller om disken måste vara klar om mindre än fyra timmar. Hemma är svaret nästan alltid att jag har tid. I lunchrummet på jobbet är det sämre med tid. Maskinen man sätter på efter lunchen skall vara klar innan det är dags att gå hem så att man får matlådan med sig. Så för mig anser jag det vettigast att köra ecoprogrammet hemma och ett snabbare program på jobbet. Inte för pengarnas skull utan för funktionens.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T TheGame skrev:
Vad är vettigaste.
Eco program 45 grader i 3timmar (vet inte xakt men länge) eller snabbprogram 60 grader 30min? Är det mycket dyrare?
Du måste läsa vad det står om energiförbrukning i manualen för din diskmaskin för det varierar mellan olika maskiner. Däremot finns det ju nackdelar med båda de programmen, program med 45 grader gör inte rent diskmaskinens innandöme tillräckligt bra i längden och snabbprogram kan förutsätta att disken är i stort sett ren innan (dvs. du behöver själv skölja med varmvatten innan du stoppar in disken i maskinen).

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har en miele som enligt manualen drar 1.7kWh på det program vi använder mest. Har ingen fördröjd start.

Moderna verkar dra 0.75kWh på certifieringsprogrammet. Dom kan också köras på natten.

Vi kör en maskin per dygn runt 19:00 och har timmdebitering på elen.

Genom att flytta 5kr till 0.5kr (19:00 till 01:00) så skulle en ny 4000kr maskim bli betald på 2.5år

Borde jag slå till på en ny maskin fast den gammla funkar fint?
Det är ju många aspekter man måste beakta om du ska räkna på lönsamheten.

T.ex. har du något restvärde på den gamla maskinen, kan du sälja den och få in kapital till den nya?

Det kan ge en avsevärt bättre kalkyl.

BirgitS BirgitS skrev:
Du måste läsa vad det står om energiförbrukning i manualen för din diskmaskin för det varierar mellan olika maskiner. Däremot finns det ju nackdelar med båda de programmen, program med 45 grader gör inte rent diskmaskinens innandöme tillräckligt bra i längden och snabbprogram kan förutsätta att disken är i stort sett ren innan (dvs. du behöver själv skölja med varmvatten innan du stoppar in disken i maskinen).
Så om vi utesluter resultat Det blir endå lika rent med båda, så är snabba programmet 60 grader böttre både ekonomiskt ur energisynpunkt och maskinellt för maskinen?

Jag gillar snabba program

BirgitS
T TheGame skrev:
Så om vi utesluter resultat Det blir endå lika rent med båda, så är snabba programmet 60 grader böttre både ekonomiskt ur energisynpunkt och maskinellt för maskinen?

Jag gillar snabba program
Du måste som sagt kolla i manualen vad som gäller just din maskin eftersom det beror på hur de har löst det. Men normalt är ju Eco-programmet konstruerat för att vara energi- och vattensnålast och fortfarande ge ett godkänt diskresultat.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
T TheGame skrev:
Vad är vettigaste.
det brukar uppges i bruksen
men rent generellt så är det lägre förbrukning på ett snabbprogram dvs billigare

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
A
S skamper skrev:
Hur brukar diskmaskiner reagera efter strömavbrott? Om de fortsätter med startat program kan man ju automatisera den gamla väldigt enkelt. Starta programmet på kvällen, bryt strömmen med ett smart relä och ställ in det att slå på strömmen på natten. För extra besparingar kör du Home Assistant som styr relät och bara slår på strömmen om Nordpools spotpris är tillräckligt lågt.

Visst, energiförbrukningen minskar ju inte men det kostar å andra sidan bara ett par hundra och du besparar miljön utbyte av en fungerande maskin. Dessutom får du faktiska siffror på vad maskinen förbrukar om du väljer ett relä med energimätning.
problemet är vattenkranen då den skall vara avstängd när maskinen inte går.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
problemet är vattenkranen då den skall vara avstängd när maskinen inte går.
...det där är kanske så man skall göra i teorin...
Jag slår aldrig av min om jag inte skall iväg längre tid.

Numer finns ju ett aquastop på slangen till DM också på i princip alla diskmaskiner, som slår av om det skulle uppkomma en läcka. Så förr var det nog viktigare med en avstängnin, numer brukar inte ens nyare blandare ha detta (om man inte speciikt specar det), utan man har en ballofix i skåpet istället.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
klaskarlsson klaskarlsson skrev:

Numer finns ju ett aquastop på slangen till DM också på i princip alla diskmaskiner, som slår av om det skulle uppkomma en läcka. Så förr var det nog viktigare med en avstängnin, numer brukar inte ens nyare blandare ha detta (om man inte speciikt specar det), utan man har en ballofix i skåpet istället.
Försäkringsbolagen brukar inte hålla med dig.
  • Använd diskmaskinsavstängning eftersom vattentrycket alltid ligger på.
  • Använd bara diskmaskinen när någon är hemma – och vaken.
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/forebygga-skador/vattenskador/i-koket/
https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/skadeforebyggande/vattenskada/vattenskada-kok

De där aquastop förhindrar verkligen inte alla sorters läckage och är väldigt långt från en vattenfelsbrytare.

När du ska iväg en längre tid borde du väl i stället stänga av inkommande vatten vid vattenmätaren.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
A
klaskarlsson klaskarlsson skrev:

Aquastopet kan läcka igenom det är ju bara en vanlig ventil. Ingen skillnad mot övriga maskiner.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
EddieHansson
electroluxaren skrev:
Aquastopet kan läcka igenom det är ju bara en vanlig ventil. Ingen skillnad mot övriga maskiner.
Det är väl kranen också? Så kan man ju resonera länge. Aquastoppen är väl automatiskt stängd om tex strömmen går.

A
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det är väl kranen också? Så kan man ju resonera länge. Aquastoppen är väl automatiskt stängd om tex strömmen går.
Alla ventiler är stängda om de inte är spänningssatta.
Om dina kranar läcker så...
Eller stänger du aldrig av duschen? Smart att ha den igång så är det bara att hoppa in, rätt temp på vattnet direkt. Så kranresonemanget är lika ovidkommande som att då inte låser för att slippa brytskador.

EddieHansson
Så vad är det som oftast läcker i en maskin? Är det ventilen eller något annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.