A
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Dom får väl se till att skaffa en inbyggd räknare som ser till att var 10:e eco disk i praktiken blir 70 grader så att avloppsslangen görs rent ordentligt emellanåt...
Kanske kommer! Vem vet? Fast uppdagas det blir det nog ett nytt dieselgate, eco-gate
 
electroluxaren skrev:
Det var väl för 10-15 årsedan det uppdagades, kom någon bulletin om detta. Då var det väldigt många maskiner som efter ca 2år behövde rensas. Problemen kvarstår dock beroende på EUs envishet och brukarens förmåga att tro på propagandan att de gör skillnad för att de använder ecoprogrammet. Tänker inte längre än vad näsan är lång och inser inte att serviceteknikerns besök med råge sabbar allt med viljan att vara den med minst miljöskam. Det är inte svårt att få den mest indoktrinerade att förstå vikten med hög temperatur i såväl disk som tvätt efter första servicebesöket.
Alltså fanns problemet på diskmaskiner från Electrolux som fanns på marknaden för 10-15 år sedan? Nyare Electroluxmaskiner och maskiner från andra märken berörs ju inte av det utskicket. Eller vet du mer än så? Det kan inte vara ett olösligt problem bara för att Electrolux misslyckats en eller några gånger.
 
A
A Avemo skrev:
Alltså fanns problemet på diskmaskiner från Electrolux som fanns på marknaden för 10-15 år sedan? Nyare Electroluxmaskiner och maskiner från andra märken berörs ju inte av det utskicket. Eller vet du mer än så? Det kan inte vara ett olösligt problem bara för att Electrolux misslyckats en eller några gånger.
Problemet finns på alla diskmaskiner, en bosch tekniker sa att de tar inte fel på garantin om brukaren kört eco eller använt sig av diskmaskin rengörings produkter
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Problemet finns på alla diskmaskiner, en bosch tekniker sa att de tar inte fel på garantin om brukaren kört eco eller använt sig av diskmaskin rengörings produkter
Är rengörinstabletter dåligt ?
 
Attitudeswe
T TheGame skrev:
Är rengörinstabletter dåligt ?
Jävligt dyrt jämmfört med att köra var 10e maskin på varmaste programmet istället.

Har man inte problem med kalkutfällning så lär det inte behövas specialtabletter...
 
A
T TheGame skrev:
Är rengörinstabletter dåligt ?
Nä de har sin plats i livet.
Men risken vilket såväl jag som bosch har erfarit är att fett lossnar och fastnar på ett sämre ställe med totalstopp som resultat.
Sen kan man ju fundera över vad som är mest "eco" 65C istf 55 eller att åka till Ica och löpa dyra kemikalier?
 
electroluxaren skrev:
Problemet finns på alla diskmaskiner,
Vad har du för grund för det påståendet?
electroluxaren skrev:
en bosch tekniker sa att de tar inte fel på garantin om brukaren kört eco eller använt sig av diskmaskin rengörings produkter
Speciella villkor för garantin går ju att ha. Men de måste framgå från början.
 
electroluxaren skrev:
Sen kan man ju fundera över vad som är mest "eco" 65C istf 55 eller att åka till Ica och löpa dyra kemikalier?
Det kan man absolut fundera över. Har du gjort det? Eller förutsätter du bara att det ena är bättre?
 
A
A Avemo skrev:
Det kan man absolut fundera över. Har du gjort det? Eller förutsätter du bara att det ena är bättre?
Försök att tänka själv det kan ta emot men försök.
Jag kommer fortsättning inte nedlåta mig till att besvara ditt trams
 
Kan tänka mig att vilket vatten man har också kan påverka, t.ex. hårdhet, och hur det fungerar.
Men krasst, det ska bli rent och några ören hit eller dit får man ta.;)
Och disktablet av "finaste" sort.:cool:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Kan tänka mig att vilket vatten man har också kan påverka, t.ex. hårdhet, och hur det fungerar.
Men krasst, det ska bli rent och några ören hit eller dit får man ta.;)
Och disktablet av "finaste" sort.:cool:
Det är mest fettet som "stör" i samband med att maskinen inte kommer upp i temperatur.
Dagens maskiner diskar med otroligt lite vatten och tittar man in under en huvuddisk kan man fundera på hur denna gråbruna sörja som vattnet består av kan diska rent.
Sedan skiljer det väldigt mycket på hur ren disken är när man sätter in den, här ser vi skalan från de som handdiskar allt innan, till de som använder diskmaskinen som avfallskvarn.
De "värsta" operatörerna får inte ens rent på grytdisken och såväl lagerblad, servetter, cigaretter, portionssnus, majs ,köttben, äggskal, pepparkorn , gummiband, mazarinformar mm. hittas i dessa maskiner
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jävligt dyrt jämmfört med att köra var 10e maskin på varmaste programmet istället.

Har man inte problem med kalkutfällning så lär det inte behövas specialtabletter...
Jag kör alltid stort sett 30min 60 grader, har problem med att det stockar igen med fett och matrester.
Brukar dock ca 1 gång i månaden eller mer sällan köra en sån där yes diskmaskinrengöringstablett typ 2timmar och 70 grader, men det kanske helt onödigt? Det luktar gott iaf :D
 
Köp en påse citronsyra istället. Billigare
 
Kloge Kloge skrev:
Köp en påse citronsyra istället. Billigare
Citronsyra hjälper mot kalk.
Mot fett ska man ha annat. T.ex natriumhydroxid.
Men man ska nog inte använda dem samtidigt eftersom de neutraliserar varandra.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.