Klaugust Klaugust skrev:
Vi kör alltid disken i 70 grader :) Kanske inte är helt bra för vissa av sakerna som diskas men jag ser lite darwinistiskt på det, "klarar du inte av att diskas i 70 grader så förtjänar du att bli uttjänt".

Har lite samma inställning till det mesta. När man fusk-sår gräs, tar det sig inte av min styvmoderliga sådd så vill jag ändå inte ha det värdelösa gräset. Lika med vissa textilier där det står 30 på dem men varken är ull, siden eller något finare syntetiskt material, klarar de inte 40 så förtjänar de att krympa. Tillämpar man samma metod på sambons kläder är chansen överhängande att man dessutom inte behöver tvätta mer alls i framtiden.
Jag kör alltid 70 C med efter stopp i slasken och googlade och hittade @electroluxaren skrivit något om att ju varmare grader tar bort fett bättre nu var detta i slasken och inte i slangen men jag kör ändå alltid 70 och variospeed då jag inbillar mig maskinen troligtvis håller längre med i elektroniken pumpar när den bara kör 1.30 istället för typ 3.45 som jag tror min gamla siemens men gör våre intressant å höra vad Electroluxaren tror med ju mindre maskinern går borde dem hålla längre i mitt tycke sen om jag spar någon krona per maskin skiter jag faktiskt i
 
TRJBerg
Det här med vilket diskprogram man kör är ju också relaterat till hur ofta man diskar.
Ju mer sällan man diskar desto mindre är merkostnaden för 70 grader/variospeed. Samtidigt är ju disken mer intorkad vilket gör den svårare att få ren.
(Börjar man diska oftare är det med halv- eller tredjedels fylld maskin osv vilket ju är oekonomiskt.)
 
A

P pompakumla skrev:
Jag kör alltid 70 C med efter stopp i slasken och googlade och hittade @electroluxaren skrivit något om att ju varmare grader tar bort fett bättre nu var detta i slasken och inte i slangen men jag kör ändå alltid 70 och variospeed då jag inbillar mig maskinen troligtvis håller längre med i elektroniken pumpar när den bara kör 1.30 istället för typ 3.45 som jag tror min gamla siemens men gör våre intressant å höra vad Electroluxaren tror med ju mindre maskinern går borde dem hålla längre i mitt tycke sen om jag spar någon krona per maskin skiter jag faktiskt i[/QUOTE kör ofta med kvalitetsdiskmedel, och använd inte maskinen som avfallskvarn, vid vårt vatten fyll på salt
 
electroluxaren skrev:
Vårt vatten är du närke bo ? Aldrig fyllt på sallt hållt mig till yes med salt i men tycker du jag ska köra salt ändå isf gör jag det men fick för mig vi hade ganska bra vatten
 
EddieHansson
Salt i en maskin utan saltfilter lär väl inte hjälpa så mycket?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Salt i en maskin utan saltfilter lär väl inte hjälpa så mycket?
Filter har den nog men frågan är om man ska göra det ? Finns ju salt redan ph värdet är under 7 jag har noll koll därför jag frågar men jag har inte haft det hittils iallfall.
 
A
P pompakumla skrev:
Vårt vatten är du närke bo ? Aldrig fyllt på sallt hållt mig till yes med salt i men tycker du jag ska köra salt ändå isf gör jag det men fick för mig vi hade ganska bra vatten
Närke är stort kommer faktiskt inte ihåg hur vattnet var när jag bodde där. Men kolla på kommuns hemsida då vet du
 
A
EddieHansson EddieHansson skrev:
Salt i en maskin utan saltfilter lär väl inte hjälpa så mycket?
Saltfilter?
Omvänd osmos använder inte salt!
Eller tänker/tror du på något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.