Vonelffors Vonelffors skrev:
Har du en diskmaskin med automatisk dörröppning ?
Nej
 
Kör en Bosch med Zeolith torkning, auto program oftast med yestablett, minst en gång i månaden yes rengöringstablett och 70² i tom maskin naturligtvis, detta är andra Boschmaskinen på ca 15 år, den första också med Zeolith torkning höll ca 11 år, aldrig haft några problem med något, halvhårt vatten. Har aldrig jagat el som ni verkar göra, kör maskinen när det behövs oavsett tid på dygnet. Den bara går och går. Naturligtvis normal löpande underhåll, men det gäller ju alla maskiner. Zeolith, alltid torr disk när man öppnar luckan.
 
Nu har jag en electrolux, smalare modell. Min förra av samma märke blev 15 år. Den nyare funkar utmärkt på 4 tim vilket jag tycker är lite väl mycket när familjen är på besök och det diskas efter alla måltider. Zeolit funkar ju inte på denna maskin så det hjälper inte mig. Mycket hårt vatten, både salt och sköljmedel tillsätts.
 
K Kane skrev:
Är avloppsvattnet så varmt då?
avloppsvattnet är kanske 10 grader svalare, ca 55 grader, men det räcker vanligtvis för att spola bort fett löpande i avloppsrören. Eco-programmet är ca 15 grader svalare, ca 40 grader, vilket inte räcker utan bygger upp en propp med tiden.

Det är inte fett från disken i maskinen som är problemet utan det som hamnar i diskhon vid handdisk från stekpannor, salladsskålar och såskastruller.

Genom att köra Eco-programmet sparar man ca 0,5 kWh per diskomgång, dvs mellan 50 öre och 2 kronor beroende på elpris.

En spolbil som kör med hetvatten kostar ca 2500 kr m det inte är jour.
 
Jag brukar sätta igång maskinen så att den är klar när jag går och lägger mig, då jag ogärna kör varken disk, tvätt eller tumlare när jag sover. Eftersom jag har Tibber (timpris) har jag ibland lite koll på priset. Är det extremt högt på dagen så kör jag Variospeed för att tex kunna starta maskinen kl 21 och slippa köra den så länge när elen kostar 6kr. Sen är frågan när den värmer vattnet i programmet. Men jag har änsålänge råd att diska och tvätta även för 6kr kwh, så behovet och enkelheten får gå före varje sparat öre. Men dumt för både elnät och plånbok att starta kl 17 när priset är som allra högst... Några gånger har jag kört maskiner så de startar nån halvtimme innan jag vaknar och blir klara innan jag åker hemifrån, men det är lite gambling att den inte är klar och man får vänta...
 
EddieHansson
J JohanLun skrev:
Jag brukar sätta igång maskinen så att den är klar när jag går och lägger mig, då jag ogärna kör varken disk, tvätt eller tumlare när jag sover. Eftersom jag har Tibber (timpris) har jag ibland lite koll på priset. Är det extremt högt på dagen så kör jag Variospeed för att tex kunna starta maskinen kl 21 och slippa köra den så länge när elen kostar 6kr. Sen är frågan när den värmer vattnet i programmet. Men jag har änsålänge råd att diska och tvätta även för 6kr kwh, så behovet och enkelheten får gå före varje sparat öre. Men dumt för både elnät och plånbok att starta kl 17 när priset är som allra högst... Några gånger har jag kört maskiner så de startar nån halvtimme innan jag vaknar och blir klara innan jag åker hemifrån, men det är lite gambling att den inte är klar och man får vänta...
Varför inte köra på småtimmarna när det är som billigast?
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
A
EddieHansson EddieHansson skrev:
Varför inte köra på småtimmarna när det är som billigast?
Funkar om man ändå är vaken
 
EddieHansson
electroluxaren skrev:
Funkar om man ändå är vaken
Måste man vara vaken? Iof om man inte har timer så är det nog ett krav...
 
A
att vara vaken är en billig hemförsäkring
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag undrar egentligen, spekulation, om man sätter igång sin diskmaskin på dagen när det kostar några ören extra, eller om man kör sent på kvällen när det är något billigare, dom få örena det handlar om, en normal disk tar ca 2 timmar, vad kan elen kosta då, mellan 25 öre och 1 krona grov gissning, beroende på var man bor i landet, kontra vad man kanske har handlat tidigare på dagen, några glassar kanske för 25 kr styck, då kan det inte spela någon roll om man kör sin diskmaskin oavsett tid på dygnet??
 
L Laso2 skrev:
Jag undrar egentligen, spekulation, om man sätter igång sin diskmaskin på dagen när det kostar några ören extra, eller om man kör sent på kvällen när det är något billigare, dom få örena det handlar om, en normal disk tar ca 2 timmar, vad kan elen kosta då, mellan 25 öre och 1 krona grov gissning, beroende på var man bor i landet, kontra vad man kanske har handlat tidigare på dagen, några glassar kanske för 25 kr styck, då kan det inte spela någon roll om man kör sin diskmaskin oavsett tid på dygnet??
För din ekonomi spelar det uppenbarligen inte nån roll, men om vi alla lägger vår förbrukning när elen är billig minskar risken att elsystemet brakar ihop
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jodå, det spelar roll, men tänker bara lite längre, lite annorlunda, inte bara rent rakt exakt på hur många ören jag kan tjäna på att köra min maskin på bästa möjliga billigaste tid på dygnet. Och då tänker jag så, om jag t.ex har köpt en glass för 20 spänn på dagen för det var varmt och skönt ute, Det gjorde jag utan tänka för mycket på det, och sedan när jag kommer hem, och måste köra en diskmaskin, då börjar jag tänka på hur många ören kan jag tjäna på att kanske köra maskinen när det är billigast. Tänker man så, så hoppas jag att man även tänker likadant när man handlar, tankar sin bil och allt annat som har med sin ekonomi att göra, annars får man ingen balans på det. Är upplärd att tänka så, inte att vara "dumsnål", som tyvärr många faktiskt är idag.

Har jag råd att handla lite dyrare annan tid på dygnet utan att tänka på det, du står kanske på macken och köper en liten dricka för det är jäkligt varmt, ä f-n tänker du, jag tar en grillad med bröd också, magen kurrar lite, för att sedan "snåla" med kronor/ören när det gäller körningar hemma med sin diskmaskin eller tvätt/torkmaskiner, då har man tänkt lite fel kan jag tycka.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F fribygg skrev:
För din ekonomi spelar det uppenbarligen inte nån roll, men om vi alla lägger vår förbrukning när elen är billig minskar risken att elsystemet brakar ihop
Om vi alla kör vår maskin när det är som billigast, det blir ju i alla fall mot alla tider runt dygnet, eftersom vi har fyra olika områden med fyra olika prisnivåer, boende i norr kan troligen diska lite mer än boende nere i söder i så fall, elsystemet brakar knappast ihop oavsett. Finns ju andra faktorer som spelar in också, för mig brukar det i snitt vara billigast mellan 01 - 09.

Men nu var det ju egentligen inte detta som tråden egentligen handlar om om vi läser TS första inlägg, så jag tänker inte fortsätta just den här diskussionen.
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Jag har använt Eko-programmet (4 tim!) på min ett år gamla diskmaskin. Efter ha läst tråden här har jag testat 70gradern som bara tar 2 tim. Bägge ger ren disk men bara Eko-programmet ger torr disk. Vad ska jag välja för att maskinen blir långlivad?
Tråden har fokuserat på ekonomisk energianvändning och min fråga gäller ekonomisk hållbarhet/maskinens livslängd. Är fortfarande frågande:thinking:
 
Se första inlägget så ser du vad tråden egentligen borde handla om, nu har tråden spretat iväg och handlar om lite av varje tyvärr. Så TS får nog försöka på egen hand ta reda på när maskinen blir betald.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.