A
C cpalm skrev:
Ett annat alternativ är att skölja/skrapa av matresterna innan man ställer in disken i maskinen :cool:
Varför göra rätt?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
C cpalm skrev:
Ett annat alternativ är att skölja/skrapa av matresterna innan man ställer in disken i maskinen :cool:
Ja, skrapa, men onödigt att slösa vatten. Med pulver kan man ändå anpassa mycket bättre efter smuts och vattenkvalitet än vad som går med tabletter.
 
C
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ja, skrapa, men onödigt att slösa vatten.
Om alternativet är att diskmaskinen beckar igen och går sönder vet jag inte direkt om jag skulle kalla det onödigt. Fattar inte riktigt hur det går till när man läser om folk som hittar kycklingben m.m. i diskmaskinens avloppssil, det är ju en diskmaskin, inte en avfallskvarn.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om alternativet är att diskmaskinen beckar igen och går sönder vet jag inte direkt om jag skulle kalla det onödigt. Fattar inte riktigt hur det går till när man läser om folk som hittar kycklingben m.m. i diskmaskinens avloppssil, det är ju en diskmaskin, inte en avfallskvarn.
Det finns ju ett par frågor här. För mig är det uppenbart att sådant som inte kan pumpas genom en slang skall skrapas bort från tallrikarna. Till exempel kycklingben och olivkärnor.

En annan fråga är detta med att skölja av disken. Jag brukar inte göra det och det fungerar för mig.

Sedan har vi frågan om man i längden får problem om man kör maskinen på ECO-programmet. Tydligen har Electrolux haft sådana problem för 10-15 år sedan. Säkert fler än så. Men det är i mitt tycke helt orimligt att ge ett generellt påstående om detta för alla diskmaskiner oavsett fabrikat och modell. Det är ju ingenting magiskt med ordet ECO som förstör diskresultatet. Det är i så fall följden av ett olyckligt upplagt diskprogram.
 
C
A Avemo skrev:
En annan fråga är detta med att skölja av disken. Jag brukar inte göra det och det fungerar för mig.
Jag tänker mer att om man lyckas få med kycklingben m.m. i disken så är det säkert också annan allsköns geggamojja som åker med in. Den lilla fettmängd som åker med på mina tallrikar och karotter är jag inte ett dugg orolig för att den skall sätta igen någonting även om jag kör på ett lågtemp-program. Så jag tänker att det också handlar om vad man stoppar in i maskinen.
 
A
Den stora tråden om huruvida en diskmaskin går att använda som avfallskvarn...
 
  • Gilla
  • Haha
darth_vader och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Har en bosch. Kör nästan alltid 70-gradersprogrammet med Yes platinum. Är ensam så det blir glesa (fulla) maskiner.
Har inte haft några problem på 8 (?) år.
 
  • Gilla
Laso2
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Den stora tråden om huruvida en diskmaskin går att använda som avfallskvarn...
Du kan väl föreslå den funktionen för utvecklingsavdelningen? Det låter jättepraktiskt.
 
  • Haha
magnu och 1 till
  • Laddar…
Själv körde jag de första åren på bara Eco på min Bosch bänkdiskmaskin utan några problem. Dock med en liten twist. Bodde i uthyrningsdel med en enda 10A säkring för all min el. Den satt inne hos hyresvärden. Smällde säkringen några gånger när maskinen var ny och och fick lov att ringa på och byta säkring…
Detta löstes med att koppla maskinen på varmvattnet och köra på Eco. Då var vattnet varmare än programmet och den behövde därför inte värma, således höll säkringen. Så riktigt Eco blev det ju inte, utan varmare än så. Efter flytt användes fortfarande Eco först, men tjejen tyckte att disken inte blev ren då, så efter det har maskinen körts på 70 typ de senaste 10 åren. Inte heller då har några problem uppstått med smuts i maskinen. Kört Platinum mesta delen av tiden, men på senare tid gått över till pulver. Aldrig kört diskmaskinsrengöringstabletter.
Hur högt flödet i slangarna är.
 
EddieHansson
A Avemo skrev:
Du kan väl föreslå den funktionen för utvecklingsavdelningen? Det låter jättepraktiskt.
 
A
forumets funktion: ignorera dumrunkade medlemmar är underskattad.
 
Jag har använt Eko-programmet (4 tim!) på min ett år gamla diskmaskin. Efter ha läst tråden här har jag testat 70gradern som bara tar 2 tim. Bägge ger ren disk men bara Eko-programmet ger torr disk. Vad ska jag välja för att maskinen blir långlivad?
 
Har du en diskmaskin med automatisk dörröppning ?
 
A AndersS skrev:
Glöm eco/sparprogram och lägre temp.
Blir dåligt diskat och snart en igensatt maskin.
Diskmaskin ska diska rent och underlätta, man kan inte spara i utopi.
Eco-programmet använder lägre temperatur vilket innebär att köksavloppet sätts igen av fett och kräver en högtrycksspolning då och då. Normalprogrammet ger en välbehövlig 60-65 graders regelbunden spolning av avloppet.

Speciellt inte värt det i äldre hus som vanligtvis har 50 mm avloppsrör och som därför snabbt blir igensatta av fett.
 
B Boende45 skrev:
Normalprogrammet ger en välbehövlig 60-65 graders regelbunden spolning av avloppet.
Är avloppsvattnet så varmt då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.