T TheGame skrev:
Brukar dock ca 1 gång i månaden eller mer sällan köra en sån där yes diskmaskinrengöringstablett typ 2timmar och 70 grader, men det kanske helt onödigt?
Diska en disk med Yes Platinum tablett i stället så blir det rent ändå, jag trodde länge det inte var någon större skillnad mellan olika tabletter men det är det.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Diska en disk med Yes Platinum tablett i stället så blir det rent ändå, jag trodde länge det inte var någon större skillnad mellan olika tabletter men det är det.
Jag vet inte, kör finnish pulver.
Är tabletter bättre än pulver menar du? Blir maskinen ren?
 
EddieHansson
D Dilato skrev:
Dom säger ju att man ska ligga nånstans emellan dessa extremer :thinking:
[länk]
Strunt...

Det hela beror på dessa tabletter som alltid är en fix mängd diskmedel oavsett hur smutsig disken är.

Byt till pulver och dosera efter hur mycket smuts du har.
 
A
EddieHansson EddieHansson skrev:
Strunt...

Det hela beror på dessa tabletter som alltid är en fix mängd diskmedel oavsett hur smutsig disken är.

Byt till pulver och dosera efter hur mycket smuts du har.
Vad svarar du på egentligen?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det Dilato skrev om och den länkade Aftonbladet-artikeln [länk]
Jag ser fortfarande inte kopplingen i pravdas (de blinda tidning) med dosering av diskmedel kontra hur mycket mat man skall skicka med när man kör diskmaskinen. Skulle svårligen förvåna mig att en ökad mängd diskmedel löser upp ben, gummisnoddar etc.
 
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
F
electroluxaren skrev:
spillvatten värmeåtervinning är lösningen på alla dessa problem/möjligheter

Det är dock rätt bra att få ut en del varmvatten så fett och matrester inte sätter igen avloppet. Behöver man ringa in spolbil så är bespararingen på vattnet utraderad rätt fort.
 
T TheGame skrev:
Jag vet inte, kör finnish pulver.
Är tabletter bättre än pulver menar du? Blir maskinen ren?
Japp, men hur det fungerar beror också vattnet.
Vi har mjukt vatten som inte ska kräva mera än diskmedlet, men det stämmer inte.
Använde tidgare "pulvertabletter" som Bosch hänvisar till och det kunde synas fläckar på glas.
Har nu gått över till Yes och deras Platinum, aldrig något sådant.
Så jag kör på det som fungerar, men disken skrapas av och blir aldrig något i rensfiltret.
 
A AndersS skrev:
Japp, men hur det fungerar beror också vattnet.
Vi har mjukt vatten som inte ska kräva mera än diskmedlet, men det stämmer inte.
Använde tidgare "pulvertabletter" som Bosch hänvisar till och det kunde synas fläckar på glas.
Har nu gått över till Yes och deras Platinum, aldrig något sådant.
Så jag kör på det som fungerar, men disken skrapas av och blir aldrig något i rensfiltret.
Jag pratar inte om själva disken blir ren.
Det blir det hos mig med pulver.
Jag pratade om rengöringstabletter.
Det finns sådana, inte avsedda att användas till disk.

Alltså är det onödigt om man kör 30min 60 grader sina diskar?
 
Beror även på vattnets hårdhet, har du kalkrikt vatten?
Men jag kör en omgång med rengöring/år bara som lite extra rengöring.
 
A AndersS skrev:
Beror även på vattnets hårdhet, har du kalkrikt vatten?
Har mjukt vatten
 
A
F Fideliox skrev:
Det är dock rätt bra att få ut en del varmvatten så fett och matrester inte sätter igen avloppet. Behöver man ringa in spolbil så är bespararingen på vattnet utraderad rätt fort.
överhuvudtaget är det bättre, mer miljömässigt, billigare att köra maskinen på +65C så slipper man såväl spolbil som vitvarutekniker
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
T TheGame skrev:
Jag pratar inte om själva disken blir ren.
Det blir det hos mig med pulver.
Jag pratade om rengöringstabletter.
Det finns sådana, inte avsedda att användas till disk.

Alltså är det onödigt om man kör 30min 60 grader sina diskar?
beror på om maskinen hinner upp i 60C, det gör den inte om du har för mycket i den
 
EddieHansson
electroluxaren skrev:
överhuvudtaget är det bättre, mer miljömässigt, billigare att köra maskinen på +65C så slipper man såväl spolbil som vitvarutekniker
Jag tror också så. Har enskilt avlopp så jag föredrar högre temp på tvätt och disk och lite mindre disk-och tvättmedel.
 
C
Ett annat alternativ är att skölja/skrapa av matresterna innan man ställer in disken i maskinen :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.