22 132 läst · 68 svar
22k läst
68 svar
Moped - begränsa hastighet utan strypning?
Det går att ha både och...M mlindsten skrev:
Min bortskämda unge har en moppe som gör över 100'a, en sänkt 240 diesel Epa som är laglig och en Opel Campo som vi bygger på med 37" däck som målet är att vinna bästa Epa på nästa Elmiamässa.
Edit: Det är nog inte hans fel att han är bortskämd...
Du har fått en hel del tips ser jag men jag ids inte läsa igenom alla (extremt sällan jag är aktiv på forumet längre och det var nog något år sedan jag skrev senast).
Du kan ha en strypning på trotteln. Jag köpte en sprillans moped för några år sedan som betedde sig precis som du beskriver. Extremt trött och orkeslös och i varenda uppförsbacke så tappade jag all kraft.
Så jag googlade och fick just detta tips men tänkte att det kan fasen inte vara så enkelt. Inte i detta land. Men jo, så enkelt var det. Jag skruvade bort trotteln och pillade bort distansen, det behövdes inte ens verktyg, och vips så gjorde mopeden 70 km/h och fick styrkan åter.
Du kan ha en strypning på trotteln. Jag köpte en sprillans moped för några år sedan som betedde sig precis som du beskriver. Extremt trött och orkeslös och i varenda uppförsbacke så tappade jag all kraft.
Så jag googlade och fick just detta tips men tänkte att det kan fasen inte vara så enkelt. Inte i detta land. Men jo, så enkelt var det. Jag skruvade bort trotteln och pillade bort distansen, det behövdes inte ens verktyg, och vips så gjorde mopeden 70 km/h och fick styrkan åter.
Den här tråden börjar bli gammal nu, men jag har haft fullt upp med annat ...B breakman skrev:
Här om dagen skruvade vi isär för att kolla om det sitter nån plugg som går att dra ut, men så enkelt var det inte. Det ser ut att vara fastsvetsat en strypning (se bilder).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om jag vågar mig på att modifiera strypningen, men när jag letade runt på nätet så hittade jag följande:
https://www.racing-planet.se/avgasroer-oeppet-rostfritt-stl-foer-rieju-mrt-euro5-p-503393-1.html
Det ser ut att vara likadan del, bortsett från strypningen samt det mindre rör som går ut på sidan (se markering i bilden ovan). Tror ni att det kan funka att köpa en sån och montera istället? Då kan vi ju behålla originaldelen omodifierad.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
Ja det där ser inte ut som på den som står här hemma, på den satt strypningen närmast cylindern.
Köp en ersättningskrök om du inte vill borra i den där, slangen på sidan kan du plugga igen.
Köp en ersättningskrök om du inte vill borra i den där, slangen på sidan kan du plugga igen.
Ja, får du bara krök till rätt modell så blir det bra. Den andra slangen du har är väl bara en avgasåterledning till insuget. På en tvåtakt så sabbar den pulserna och dödar effekt på högre varv. Dubbelvik slangen och sätt ett buntband.M mlindsten skrev:Den här tråden börjar bli gammal nu, men jag har haft fullt upp med annat ...
Här om dagen skruvade vi isär för att kolla om det sitter nån plugg som går att dra ut, men så enkelt var det inte. Det ser ut att vara fastsvetsat en strypning (se bilder).
[bild] [bild]
Jag vet inte om jag vågar mig på att modifiera strypningen, men när jag letade runt på nätet så hittade jag följande:
[länk]
Det ser ut att vara likadan del, bortsett från strypningen samt det mindre rör som går ut på sidan (se markering i bilden ovan). Tror ni att det kan funka att köpa en sån och montera istället? Då kan vi ju behålla originaldelen omodifierad.
Sen brukar det finnas en strypbricka vid förgasaren. På Rieju (det är ju Yamahamotor på dessa) så tror jag att denna strypningen sitter på luftburken istället, den bör ni ta bort. Kröken + ”luft in” strypningen kommer att göra underverk på körupplevelsen. Mopeden kommer inte gå fortare för den är fortfarande varvtalsbegränsad till 8500rpm i CDI-boxen, eventuellt att den går 2km/h fortare eller nåt sånt då den orkar på sitt toppvarv.
Däremot så kommer moppen att gå från astmasjuk till att plötsligt kunna andas.
En viktig sak här är att med mer tillgänglig effekt så behövs mer bensin på fullgas. Det betyder att du måste bestycka om förgasaren med ett större högfartsmunstycke. Rieju har väl en Delorto och jag tror det skall vara M6 munstycke. Detta är viktigt får moppen för lite soppa så går den varmt och då nyper kolven och då börjar eländet med kolv och cylinderbyte.
Du hittar huvudmunstycket under flottörkoppen och munstycket är stämplat med en siffra. Spontant för en sån här övning skulle jag säga att du skall ha 8-10 högre siffra. Munstycke kostar inget så kolla vad du har och köp 3-4 st från +5 eller strax där över upp till +15 eller nåt sånt.
https://www.racing-planet.se/xanario_search.php?query=munstycke+6mm
Jag har rätt nyligen gjort exakt detta med kröken och strypbrickan fast på en Derbi. Där drevades ett kugg fram med. Den hade samma felsymptom som din, dödligt trött uppför. Den är stark nu och toppfarten har ökat från 49 i mätarfart till ca 55-56. Hade den inte drevats hade det varit exakt samma toppfart.
Redigerat:
Igår kväll fick jag hjälp av en granne att byta kröken och högfartsmunstycket. Har inte testkört så mycket än, men mopeden blev absolut starkare. Den går även fortare men jag vet inte än hur fort (ska försöka testköra lite mer i helgen).
Originalmunstycket var märkt med 78 och vi bytte till 88 (jag köpte även 84 och 92). Jag är dock osäker på hur jag ska veta om det är rätt/tillräckligt. Har ni några tips kring det?
Originalmunstycket var märkt med 78 och vi bytte till 88 (jag köpte även 84 och 92). Jag är dock osäker på hur jag ska veta om det är rätt/tillräckligt. Har ni några tips kring det?
Det behövs inte några km och det behöver inte vara högst växel heller. Slår du av tändningen från full gas så räcker 30-40 sekunders körning.M mlindsten skrev:
Att gå upp från 78 till 88 låter även som en rimlig ökning med en ny krök. Det kan fö inte handla om mer hastighetsökning på plan väg än några enstaka km/h då det finns en elektronisk strypning av varvtalet som fortfarande är intakt. Dock är den betydligt starkare generellt då strypningarna är borta i kröken och även ytterligare starkare på toppen då den kröken inte har ”blindtarm”.
kolla hastigheten med en GPS i telefonen istället.
Redigerat: