4 362 173 läst · 32 081 svar
4362k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Fortsatte med förberedelserna för altanbygget genom att staga upp balkongen med snesträvor så vi kan ta bort stolparna. Ska schaktas under balkongen och då kan inte stolparna vara där.
Grannen tyckte att det såg bra ut men att man kanske behövde ha något som tog den utåtriktade lasten så ett par 4tons spännband sattes upp från balken och upp till takfoten.
Hyrde för säkerhets skull ett par stämp när stolparna skulle sågas bort. Spännde inte upp stämpen helt utan bara precis så de gick att ricka på lite. På så sätt märker jag om min stödkonstruktion är för klen när stolparna kapas.
Stolparna kapades och stämpen gick fortfarande att ricka på! Alltså behövs de egentligen inte men får stå tills vi ska gräva, är trevligt att kunna använda balkongen under tiden.
Nu väntar vi bara på grävaren. Planen är att plattan ska vara gjuten innan midsommar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grannen tyckte att det såg bra ut men att man kanske behövde ha något som tog den utåtriktade lasten så ett par 4tons spännband sattes upp från balken och upp till takfoten.
Logga in
Skapa konto
Hyrde för säkerhets skull ett par stämp när stolparna skulle sågas bort. Spännde inte upp stämpen helt utan bara precis så de gick att ricka på lite. På så sätt märker jag om min stödkonstruktion är för klen när stolparna kapas.
Logga in
Skapa konto
Stolparna kapades och stämpen gick fortfarande att ricka på! Alltså behövs de egentligen inte men får stå tills vi ska gräva, är trevligt att kunna använda balkongen under tiden.
Nu väntar vi bara på grävaren. Planen är att plattan ska vara gjuten innan midsommar
Logga in
Skapa konto
Började måla lite fönster igår.
Logga in
Skapa konto
Insåg rätt snart att det behövdes något stadigare att stå på. Så det blev ett besök på Jula idag.
Logga in
Skapa konto
3.999:- plattformen har jag på 1,80 m höjd och det är nog högsta läget för att det ska kännas säkert.T Titagurgi skrev:
Mer info hos Jula:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ar/byggstallningar/multibyggstallning-340170/
Redigerat:
Efter att ytterdörren byttes så har tejp skyddat isoleringen under några månader då hallen gipsades och tapetserades. Nytt golv ska på plats, men måste göra klart andra rum innan golvet läggs, så det blev en tillfällig list till tröskeln.
Ogillar verkligen trekvartsstav, och hade hellre tejpen som gav uppfattning om att "arbete pågår" istället. Men efter några månader med tejp så fick jag ett ryck när jag såg Herdins teak-lackbets i källaren.
Letade fram en bit Furu som hyvlades och kantfrästes innan den betsades. Blev riktigt nöjd med tonen, duger gott och väl för oss i ett par år.
Ogillar verkligen trekvartsstav, och hade hellre tejpen som gav uppfattning om att "arbete pågår" istället. Men efter några månader med tejp så fick jag ett ryck när jag såg Herdins teak-lackbets i källaren.
Letade fram en bit Furu som hyvlades och kantfrästes innan den betsades. Blev riktigt nöjd med tonen, duger gott och väl för oss i ett par år.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto