B breakman skrev:
Hoppas den repar sig bra och att den finns ett hem där den är saknad.(y)
Jag hittade en katt ifjol som strök omkring på byn, liten, fräsig och tovig i pälsen. Efter en kort efterlysning på lokal FB-grupp så letade jag upp den dagen efter igen och tog med den till ett katt-hem. Var i riktigt dåligt skick, det värsta de varit med om, men det gick vägen.
[länk]
och en uppdatering här
[länk]
Fint! Vilken kämpe. Härligt ansikte han har. :)

Vi försöker förbereda oss för alla tänkbara utfall. Hon (tror det är en hona) kan absolut få bo kvar här om vi inte hittar någon som saknar henne, men om det inte funkar ihop med våra nuvarande gubbkatter så kan vi dela upp och spärra av huset tillfälligt tills vi hittar ett nytt hem till henne.

Hon är mycket lugnare nu. Ibland sover hon eller sitter och tvättar sig, så jag tror att hon känner sig trygg.

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Gick med i Vasastans gruppen på fejjan han har synts till på grann-innergården söndag kväll så det är ju lite positivt iaf. Har varit där och ropat för en timme sedan. Ska gå dit igen om en timme eller två.

• Gilla
  • Älska
husdrommaren och 8 till
  • Laddar…
B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad är det för sjuka människor

Ska sätta upp lappar på samtliga fastigheter som vätter mot vår gemensamma gård.
Några bekanta saknade sin katt i några dagar, gick och letade överallt. Men rätt som det var så såg de en katt som lik deras sittandes i ett fönster några våningar upp i grannhuset. Visade sig att kärringen lagt beslag på katten, släppt i den, matat och tyckte allt var toppen :thinking::mad:

• Arg
kashieda och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gick med i Vasastans gruppen på fejjan han har synts till på grann-innergården söndag kväll så det är ju lite positivt iaf. Har varit där och ropat för en timme sedan. Ska gå dit igen om en timme eller två.
Trist, jag är alltid rädd att katten ska försvinna. Inne i stan finns fler faror och massor av utrymmen katter kan bli instängda i.

Vår katt brukar hålla sig på tomten och komma så fort man ropar och han är aldrig ute på natten. En kväll för 3 veckor sen sa frugan han inte kom in hur hon än ropade. Jag kom ihåg att han strukit runt mig vid bilen, gick ut och då stod han inne i bilen och stirrade på mig. Bra denna gång, men är det grannens bil / garage / förråd etc och en stekhet sommardag eller iskall vinternatt så kan det gå illa.

Sen är förstås även trafiken lite läskig, och att katten hamnar fel och inte hittar hem om det är stökig stadsmiljö.

I stan ska man nog hålla katten inne, även om det finns de som kan ha utekatter. Som jag förstår brukar utekatter nära trafik eller i stan antingen stryka med första året, eller lära sig var de inte ska gå och klara sig hela livet.

En kollega berättade han satte airtag på sin kanin. Han hade även en airtag i resväskan när vi reste tillsammans häromveckan och kunde då berätta om väskan var i tid. :) Funkar nog bra i stan men mindre bra på landet, då den väl bygger på att det är många iphones i närheten. Jag har övervägt GPS, men de är så klumpiga. Men, en sån lösning kan iallafall göra sannolikheten högre att man hittar igen en instängd katt.

Hoppas han kommer tillrätta! Inte kul med katter som försvinner. :( Håller tummarna!

E
Helt seriöst så anser jag att man har hål i huvudet om man släpper ut sin katt utan uppsyn om man bor så till att det är lägenhetshus/villor/tätbebyggt område för det retar upp folk som inte vill ha en katt som går i deras barnvagnar, uteplatser, planteringar osv + riskerna att katten försvinner och råkar illa ut är stor.

En fd praktikant hittade en ihjälslagen katt i hissen där hon bodde, någon hade svingat den mot hissväggarna så det var blod överallt. Utanför Göteborg var det en som masslaktade katter under lång tid, plåga ihjäl dem och det dröjde innan de kom på vem det var.

Jag har själv räddat en katt som jag hittade på min bakgård i centrala Sthlm. Den var skygg men jag ställde ut lite mat, ordnade ett skydd när regnet öste ner och kunde efter flera dagar få fatt på den och tog in den. Satte upp lappar överallt och anmälde den till polisen. En kille ringde innan jag hade hunnit fånga den och undrade om jag var säker på att det var en hona, för han hade förlorat sin katt från deras innergård och den passade på beskrivningen men det var en hane.

Efter ytterligare några dagar ringde det en underlig kvinna som påstod sig vet vems katten var, problemet var bara att den personen trodde hon hade hittat den redan. Hon hade släppt ut sin katt på innergården men en hade försvunnit, sen hittade hon en katt som passade på beskrivningen på en annan innergård och hämtade hem den. Den var inte som vanligt och hon tog den till veterinären som konstaterade att det var en hane och den var kanske stressad av att ha varit försvunnen så den led att PSTD så hon fick lugnande utskrivet.

Efter mycket diskussioner fick uppringaren med sig sin kompis hem till mig och två kvinnor som delat på några flaskor vin kom och ringde på dörren, den ena ganska arg för hon hade ju inte tappat bort sin katt längre. Väl inne får hon syn på den upphittade katten och känner igen henne direkt, det var hennes katt!

Jag fick aldrig tag på han som hade ringt att hans hankatt var försvunnen och hur det till slut slutade vet jag inte, men jag vet att de försökte omplacera hankatten då det inte fungerade med två katter i en lägenhet.

För den ena katten slutade det lyckligt och hon kom hem till sin korkade ägare som släppt ut henne, den andra katten blev kattnappad på sin innergård och dess öde är okänt, men släpp inte ut katten obevakat, inte ens på innergårdar!

E Elektra skrev:
...men släpp inte ut katten obevakat, inte ens på innergårdar!
Håller med, i lägenhetsmiljö bör katter vara innekatter. I villaområden med lite trafik och stora tomter funkar det dock att släppa ut katten. Rena utekatter som i princip är ute dygnet runt tycker jag bara hör hemma på landet (om ens där?). Nu ska väl detta inte bli en tråd för gnäll om katter, det finns såna också på forumet. Centrala stockholm är inte en optimal plats för en katt, även om det finns vissa områden i stan som är förvånansvärt lugna.

Jag håller oavsett tummarna för Anders katt, som jag uppfattat normalt är en innekatt och jag antar kommer så förbli efter detta äventyr.

Och så håller jag tummarna för att Anders hittar någon stor villatomt i Bromma snart. Bättre för katten.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Lika ickeoptimalt för alla utekatter.
Om man bortser från räven, trafiken eller vad nu den lokala floran av farligheter är så har de inget i naturen att göra. de stör.

I Södra nollåtta (Järna) glider Vargar runt bland husen, tom. tar små hundar när ägaren är i närheten, ägaren lyckades skrämma Vargen så den släppte hunden den gången.

Bild och film från igår (inte mitt val att filma i profilläge)

Varg syns på kvällstid i bostadsområde i Järna, gåendes längs en gata mellan hus och parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Argastesnickaren och 4 till
  • Laddar…
Varg står på en äng med träd i bakgrunden, intill bild av man.
Skapa konto

Tokslut Tokslut skrev:
[bild]
Liiiite fel tråd va? :rolleyes:

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Liiiite fel tråd va? :rolleyes:
Jag hade lagt in den bilden i inlägget ovan, men det är jag inte berättigad till... Och vart tror du de andra husdjuren tar vägen som är ute runt om nu när Stockholms län är del av ett Vargrevir? för det var väl de vi pratade om? Om du var med i det samtalet eller ej vet jag inte.

Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade lagt in den bilden i inlägget ovan, men det är jag inte berättigad till... Och vart tror du de andra husdjuren tar vägen som är ute runt om nu när Stockholms län är del av ett Vargrevir? för det var väl de vi pratade om? Om du var med i det samtalet eller ej vet jag inte.
Tänk att en del tar vara på varenda minsta halmstrå för att föra fram sin agenda.
Fortfarande: Vad har det med att vi gillar våra katter med detta att det är ett "vargrevir"
Nämn VAR det står om VARGAR i de senare inläggen?
Ett större hot mot våra katter är däremot bilarna (åtta st) som du också lade bild på, men inte ett knyst om det! Trots att utan vetenskapligt belägg så dödas det mera katter av bilar än av vargar....

• Gilla
Jotsat och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Här finns ett lodjursrevir och en o annan katt har den nog dödat, men vi älskar fortfarande lodjur (och våra katter). En nyfiken kattunge med grå och vit päls sitter på en stol med öronen upprätt.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 16 till
  • Laddar…
Fadai
Åter till ämnet: Katter. Lillebror blev så snopen när jag slängt ut den jättestora skalbaggen han så stolt tagit in. Katt tittar förvirrat genom öppen kattlucka i dörr, bredvid en sopsäck.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
dicliff och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.