1 499 344 läst · 24 663 svar
1499k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Man får hitta på något annat ... nya bilar harAlfredo skrev:
TPMS, Tire Pressure Monitoring System, eller aktiv däcktrycksövervakning, innebär att det sitter en sensor inne i hjulet som skickar signal med däckets lufttryck och temperatur som kan läsas av på bilens instrumentpanel.
Man kan åka till Märsta Lidl, snikladda 50kW med Lidl plus appen. Och handla glass på ICA intill. Det är militärt utprovat.
Jag försöker ju diskutera utifrån situationen där man arbetspendlar, eftersom det brukar vara den situationen som elbilsförespråkarna tar upp.A Avemo skrev:
Men ibland tar jag bilen till jobbet (t.ex. om jag efter jobbet ska åka nånstans där jag har behov av bil), och då passerar jag flera mackar.
Åker jag till landet passerar jag flera mackar.
Åker vi till släkten i Sala eller Örebro passerar vi massor med mackar.
Åker vi och handlar så passerar vi även då åtminstone 2-3 mackar på vägen.
Jag kan inte påminna mig sist jag behövde ta en omväg för att tanka, tankar alltid "på vägen".
Och då finns ingen som helst önskan att kunna "tanka hemma".
Jag gissar att du kör din bil varje dag, då är det klart att det är bekvämt att tanka hemma. Men om man som jag till stor del använder bilen främst till långresor på semestern och helger så är det här med att tanka hemma inte lika givande, eftersom man ändå riskerar att behöva stanna längs vägen och snabbladda.Fairlane skrev:Jag skulle gärna tanka hemma. Inte för att jag tycker det är så jobbigt att svänga in på macken och fylla på bensin, men jag skulle inte tacka nej till att tanka hemma om det vore möjligt. Om det dessutom vore väldigt mycket billigare att tanka hemma än på en vanlig bensinstation så skulle det vara ännu mer lockande. Tänk om jag istället för att betala 20 kr/liter kunde betala 4-5 kronor om jag tankade hemma på nätterna, då skulle jag gärna göra det.
Jag vet inte hur många gånger jag skrivit att för den som arbetspendlar med bilen och har möjlighet att ladda hemma är elbil nog väldigt smidigt (om man kan ta inköpskostnaden). Men om man inte arbetspendlar med bilen så blir det där "tanka hemma" meningslöst, bilen är "fulltankad" efter en dag hemma och sen står den där och fylls inte på mer. Det hade varit skillnad om bilen laddades mer och mer ju längre den stod, men batteriet sätter ju stopp.
Räkna på antalet minuter per år.useless skrev:Självklart är det mycket enklare och går mycket fortare att köra en 500 meters avstickare till macken, öppna tanklocket, sätta i betalkortet i pumpen och knappa in koden, stoppa in soppaslangen och tanka i två minuter, hänga tillbaks slangen och skruva på tanklocket än att stoppa in en sladd när man har klivit ur bilen hemma. @Nerre kan väl inte ha fel?
Det ser mer ut som att du hejdlöst flackar mellan olika situationer som hur orimliga eller udda de än är har det gemensamt att de beskriver något som är negativt med elbilar.N Nerre skrev:
Du slipper och ingen begär att du skall vilja tanka hemma. Men som du sett finns också vi som gärna laddar bilen hemma. Vi respekterar din ståndpunkt. Respekterar du vår?N Nerre skrev:
Vi vet inte heller hur många gånger du skrivit detta. Men vi undrar varför du skriver det så många gånger.N Nerre skrev:Jag vet inte hur många gånger jag skrivit att för den som arbetspendlar med bilen och har möjlighet att ladda hemma är elbil nog väldigt smidigt (om man kan ta inköpskostnaden). Men om man inte arbetspendlar med bilen så blir det där "tanka hemma" meningslöst, bilen är "fulltankad" efter en dag hemma och sen står den där och fylls inte på mer. Det hade varit skillnad om bilen laddades mer och mer ju längre den stod, men batteriet sätter ju stopp.
Du ska åka tåg/buss/flyg, eller hyra bil, äga en bil är helt klart fel form för dig!N Nerre skrev:Jag gissar att du kör din bil varje dag, då är det klart att det är bekvämt att tanka hemma. Men om man som jag till stor del använder bilen främst till långresor på semestern och helger så är det här med att tanka hemma inte lika givande, eftersom man ändå riskerar att behöva stanna längs vägen och snabbladda.
Jag vet inte hur många gånger jag skrivit att för den som arbetspendlar med bilen och har möjlighet att ladda hemma är elbil nog väldigt smidigt (om man kan ta inköpskostnaden). Men om man inte arbetspendlar med bilen så blir det där "tanka hemma" meningslöst, bilen är "fulltankad" efter en dag hemma och sen står den där och fylls inte på mer. Det hade varit skillnad om bilen laddades mer och mer ju längre den stod, men batteriet sätter ju stopp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 608 inlägg
Jodå, och jag har skrivit ett flertal inlägg om det också. Men jag är också rätt säker på att de är en relativt liten minoritet av potentiella elbilsköpare fortfarande, och jag tycker inte om att missa de stora dragen för att jag stirrar mig blind på randfallen – vilket ju känns som din specialitet.N Nerre skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 679 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 679 inlägg
Inte ens om du "tankade" hemma för en fjärdedel av priset eller så skulle det vara intressant?N Nerre skrev:Jag gissar att du kör din bil varje dag, då är det klart att det är bekvämt att tanka hemma. Men om man som jag till stor del använder bilen främst till långresor på semestern och helger så är det här med att tanka hemma inte lika givande, eftersom man ändå riskerar att behöva stanna längs vägen och snabbladda.
Du blandar och ger. Ibland gäller det exakt dig och personer som använder bilen som du, ibland är det för andra, som pendlar till jobbet.
Jag använder bilen flera gånger i veckan, kör bensinbil, tycker inte det är jobbigt att tanka på macken, men skulle inte ha något emot att tanka hemma. Det var väl svar på frågan om vem som vill tanka hemma?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Precis, för mig spelar det nog inte så stor roll var man tankar. Är ju inte ett jätteproblem att stoppa in en sladd 1-2 gånger i veckan eller att svänga in längs vägen 3 minuter varannan vecka.Fairlane skrev:Inte ens om du "tankade" hemma för en fjärdedel av priset eller så skulle det vara intressant?
Du blandar och ger. Ibland gäller det exakt dig och personer som använder bilen som du, ibland är det för andra, som pendlar till jobbet.
Jag använder bilen flera gånger i veckan, kör bensinbil, tycker inte det är jobbigt att tanka på macken, men skulle inte ha något emot att tanka hemma. Det var väl svar på frågan om vem som vill tanka hemma?
Fast rätt gött att köra på el, tyst och gott samvete om man känner för att glida en liten extrasväng.
De stora bilarna typ Enyaq och Mach-E etc som kan ha dragkrok blir ju tyvärr typ 6-7' i månaden privatleasing. Mot typ 2,7-3,7' för de mindre typ ID3, Born, 500e.
Sugen på en Enyaq coupe men får kanske bli en 500e eller born och behålla dragkroksdieseln som bruks/långresebil?