3 390 999 läst · 18 251 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Tack Det har förärats ett eget inlägg en gång i tiden:Q Adde byggahus skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-roeda-grind.306445/page-2#post-2848031
Svärfar är här och han får lära mig grunderna i härda och anlöpa.
Min hemgjorda ässja funka bra.
Svärfar gillar att anlöpa på spisplatta.
Knivblad till lillpojken och prybar till mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min hemgjorda ässja funka bra.
Logga in
Skapa konto
Svärfar gillar att anlöpa på spisplatta.
Logga in
Skapa konto
Knivblad till lillpojken och prybar till mig.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Har köpt en ny cnc med seriös avverkning till firman. Och använder stegmotorer som av ngn anledning har en fånig liten pigtail till sladd för motoranslutningen. Så tog fram en liten kapsling för 4st 221-2411.
fönstret gör att man kommer åt mätpunkterna på wagon om man så önskar (wagon går att rotera).
Man kan ju utveckla en sån här liten kapsling hur mycket som helst.
printad i självslocknande abs (inte för att jag tror att det är nödvändigt men jag har alltid en skrivare laddad med det till firman).
fönstret gör att man kommer åt mätpunkterna på wagon om man så önskar (wagon går att rotera).
Man kan ju utveckla en sån här liten kapsling hur mycket som helst.
printad i självslocknande abs (inte för att jag tror att det är nödvändigt men jag har alltid en skrivare laddad med det till firman).
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Anslutningskabeln från motorn är oskärmad av ngn outgrundlig anledning tyvärr. Hade inte varit speciellt orolig för det iallafall ska nämnas. det är mycket låg spänning/ström så ngt speciellt brydd över dubbelisolering är jag inte. 221-2411 biter rätt bra och de sitter försänkta in i kapslingen och kommer ingenstans. Greatscott gjorde ett dragtest och det höll redigt bra.E elmont skrev:
Och snygg är den
skämt åsido så nog skulle man kunna fixa en lösning på alla dina åsikter (som mottages varmt) om det vore ngt som hade potential att gå ut till försäljning.
men min lilla hobbyfirma överlåter sånt till de riktiga proffsen.
Redigerat:
Vi passade på att njuta av det vackra vårvädret och åt kvällsmaten i det fria ikväll. Efter maten när barnen lekte i skogen kunde jag ta mig lite tid att tälja. Inspirerad av Frustrator tänkte jag göra ett försök på stekspade. Hittade ett vedträ som var lite vinklat, egentligen var det nog för rakt, men tillräckligt bra för ett övningsprojekt. När jag var färdig och redo att lämna kvar den vid grillplatsen förklarade min fru att det inte gick för sig, den skulle bestämt följa med och ses som utrustning till muurikkan hädanefter.
Jag får se det som en komplimang och en bra utmaning att fixa en ersättare som även jag kan vara nöjd med
Jag får se det som en komplimang och en bra utmaning att fixa en ersättare som även jag kan vara nöjd med
Logga in
Skapa konto
Jag kan inte ta åt mig så mycket ära, tog ner ett sjukt päronträd hos svärmor, men när det är sambon som har motorsågskort är det hon som får göra såna övningar. Var väl inte superkomplicerat men lite sned tyngdpunkt och inte jättemycket utrymme.
Jag var i alla fall lite behjälplig och hjälpte till att städa lite efter. Hade släp där av andra orsaker så fick med det mest användbara av stammarna hem, hoppas jag.
Tog med fyra sockar varav denna absolut kraftigast. Ska försöka såga upp och torka, ska läsa på lite och hoppas på det bästa.
Stammen på bilden är ca 40cm mot kameran och 30cm i midjan i bortre änden, borträknat att den delar sig och blir bredare igen precis i ytterkant.
Jag var i alla fall lite behjälplig och hjälpte till att städa lite efter. Hade släp där av andra orsaker så fick med det mest användbara av stammarna hem, hoppas jag.
Tog med fyra sockar varav denna absolut kraftigast. Ska försöka såga upp och torka, ska läsa på lite och hoppas på det bästa.
Stammen på bilden är ca 40cm mot kameran och 30cm i midjan i bortre änden, borträknat att den delar sig och blir bredare igen precis i ytterkant.
Redigerat:
För er som gillar hantverk och undrar hur man bygger ett spö i kluven bambu (split cane) så finns det en film om en bekant till mig -Ulf Löfdal- som har sin verkstad i NV Skåne och är mästare.