J Jan Young skrev:
Om du muliplicerar ihop och ser vad det blir i besparingar per år?
Wow. Okunskapen är slående. Tror du på fullaste allvar att det är så det fungerar? Läs mitt första inlägg igen, läs på lite fysik, och så tänker du efter lite. Då ser du att man lika gärna kan sänka dygnstemperaturen ett par tiondels grader och få EXAKT samma resultat. Alltså att personerna inte märker att det de facto är lägre temperatur och att man därmed inte behöver hålla på och sänka och höja om vartannat. Återigen kan man ju direkt sätta en lägre som inomhustemperatur och vänja sig vid att ha på sig tjocka tröjor, innetofflor och sådant. Det hjälper inte att sänka temporärt eftersom energin som behövs för att höja igen kommer att öka då naturen strävar efter jämvikt. Du kan alltså inte ha luft som är behagliga 21 grader och väggar och golv som är 16 grader, och tro att luften INTE kommer att sträva mot att höja väggarnas och golvens temperatur, vilket får som effekt att mer energi behöver tillföras luften för att inte den skall kylas av, vilket innebär att energiåtgången vid "återställande av temperaturen" kommer att vara större än om du endast behöver värma luften och omgivande ytor är i termisk balans med luften. Detta är så grundläggande att jag undrar vad du fått itutat i dig.

Redigerat:
  • Gilla
Carpetos och 4 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Wow. Okunskapen är slående. Tror du på fullaste allvar att det är så det fungerar? Läs mitt första inlägg igen, läs på lite fysik, och så tänker du efter lite. Då ser du att man lika gärna kan sänka dygnstemperaturen ett par tiondelsgrader och få EXAKT samma resultat. Alltså att personerna inte märker att det de facto är lägre temperatur och att man därmed inte behöver hålla på och sänka och höja om vartannat. Återigen kan man ju direkt sätta en lägre som inomhustemperatur och vänja sig vid att ha på sig tjocka tröjor, innetofflor och sådant. Det hjälper inte att sänka temporärt eftersom energin som behövs för att höja igen kommer att öka då naturen strävar efter jämvikt. Du kan alltså inte ha luft som är behagliga 21 grader och väggar och golv som är 16 grader, och tro att luften INTE kommer att sträva mot att höja väggarnas och golvens temperatur, vilket får som effekt att mer energi behöver tillföras luften för att inte den skall kylas av, vilket innebär att energiåtgången vid "återställande av temperaturen" kommer att vara större än om du endast behöver värma luften och omgivande ytor är i termisk balans med luften. Detta är så grundläggande att jag undrar vad du fått itutat i dig.
Tyvärr vi är åt olika håll. Anser att du har fått det hela om bakfoten.
Minskad temperatur sparar energi. Jag arbetar med detta och har utbilding i ämnet.

Varför bryr jag mig ens att svara här? för att jag vill
sanera här lite

• Haha
Johan.Andersson.81 och 2 till
  • Laddar…
Nattsänkning under vinterhalvåret verkar lönar sig om man bara tittar på effekt.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1572382/FULLTEXT01.pdf

På natten är det oftast kallare än på dagen, så temperaturskillnaden är högre.
Att då minska skillnaden minskar utstrålningen (förlusten).

På dagen blir sen normalt varmare så att återställa balansen kostar inte lika mycket utstrålad förlust.

Men sedan tillkommer kostnadsbiten, normalt är väl energi i form av el billigare på natten och dyrare på morgon & eftermiddag/kväll (om vi pratar den årstid som värmetillskott behövs).

Att sänka på dagen och dra på när man kommer hem (eller strax innan) när energin är som dyrast känns inte optimalt.

Det här blir ett allt större problem när energin går från att ha varit relativt billig med förutsägbart pris till att vara allt från bara dyr till svindyr under den tid man verkligen behöver den (vintertid) och snorbillig när den knappt behövs (sommar).

Automatisk nattsänkning kan spara energi i vissa villor, men långt ifrån i alla.

Några timmars nattsänkning kan vara för kort tid för att ge någon verklig effekt. Efter sänkningen går det åt extra energi för att öka temperaturen igen. Sänkning under lägre perioder lönar sig bättre.

https://viivilla.se/energi/spartips/reglerutrustning-for-villavarme-sparar-tusenlappar/

• Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Sänkt ned golvvärmen i källaren. Tätat fönster och dörrar. Funderar på att sätta in vattenmantlad kamin med acc-tank för att komplettera bergvärmen.

Men det viktigaste jag kommer göra är att rösta bort den här sjuka regeringen som skyller på Putinpriser när det är dem som stängt kärnkraft och höjt alla skatter.
Skulle det varit bättre om elmätaren stod i t,ex frankrike? https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/table

J Jan Young skrev:
Minskad temperatur sparar energi. Jag arbetar med detta och har utbilding i ämnet.

sanera här lite
Ja, det är ju det jag sagt hela tiden! Sänk temperaturen några tiondels grader så behöver du inte hålla på med temporära sänkningar i kortare intervall!
Din utbildning har nog inte lyckats så bra om du inte klarar av att förstå hur energi fungerar. Din lösning med intervallsänkningar medför en temperatursänkning jämfört med ursprungsläget. Du kan INTE plocka energi till temperaturökning ur intet. Du kan inte skapa eller förstöra energi. Du kan endast omvandla den/det. Naturen strävar efter jämställdhet, vilket innebär att mängden energi du tillsätter för att återgå till samma läge som före sänkningen kräver exakt lika mycket energi som att upprätthålla läget.
Du kan tänka dig en ugn som använts. Om du öppnar luckan när ugnen är använd men avstängd så UPPLEVER du en hetta och att det blir varmt och skönt och att llvp kanske stannar. Det innebär inte att det går åt mindre energi, eftersom värmeenergin från ugnen likförbannat med stängd lucka hade bidragit med värmeenergi till utrymmet, men under en längre tid och med mindre KÄNNBAR effekt. Llvpn hade dock under den längre tiden arbetat med lite, lite lägre effekt. Summa summarum så är energiåtgången precis lika stor. Intervallsänkningar med fullständig återställning (notera detta begreppet) sparar noll. Det du däremot har gjort är att du sänkt temperaturen i systemet en liten aning jämfört med utgångsläget. Det är däri besparingen ligger, och den är helt baserad på människans upplevelse. Inte faktiska värden.

Om du vill sanera så börja med att radera dina inlägg som bestrider fysikens lagar. Passa också på att göra en attitydjustering på dig själv. Bara för att du har två år på gymnasienivå så besitter du inte alla svaren inom ämnet.

Claes Sörmland
J Jan Young skrev:

sanera här lite
Ska man vara krass så spelar ingen roll vad du har för utbildning eller vad du anser eller vad @Cancerman_777 anser. Det är en empirisk fråga. En sådan kräver empiriska svar. D v s undersökning av ett större antal småhus genom mätningar. Modeller är bara modeller och det är så lätt att missa något i en modell. Att mäta är att veta.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Wow. Okunskapen är slående. Tror du på fullaste allvar att det är så det fungerar? Läs mitt första inlägg igen, läs på lite fysik, och så tänker du efter lite. Då ser du att man lika gärna kan sänka dygnstemperaturen ett par tiondels grader och få EXAKT samma resultat. Alltså att personerna inte märker att det de facto är lägre temperatur och att man därmed inte behöver hålla på och sänka och höja om vartannat. Återigen kan man ju direkt sätta en lägre som inomhustemperatur och vänja sig vid att ha på sig tjocka tröjor, innetofflor och sådant. Det hjälper inte att sänka temporärt eftersom energin som behövs för att höja igen kommer att öka då naturen strävar efter jämvikt. Du kan alltså inte ha luft som är behagliga 21 grader och väggar och golv som är 16 grader, och tro att luften INTE kommer att sträva mot att höja väggarnas och golvens temperatur, vilket får som effekt att mer energi behöver tillföras luften för att inte den skall kylas av, vilket innebär att energiåtgången vid "återställande av temperaturen" kommer att vara större än om du endast behöver värma luften och omgivande ytor är i termisk balans med luften. Detta är så grundläggande att jag undrar vad du fått itutat i dig.
Jag håller med @Jan Young . Sänker du temperaturen 4 grader under halva dygnet så minskar medeltemperaturen inne med två grader och således minskar energiförlusterna i motsvarande grad (ca 10% enligt gängse tumregler).
Att man måste tillföra mer energi för att värma huset än man sparade när man inte värmde stämmer inte. Det behövs högre effekt, men den totala summan energi blir densamma som om man konstant höll huset två grader kallare, inte ett par tiondels grader.

Dock är ju ett normalt hus med tung stomme ganska trögt, så om man sänker temperaturen på värmekällan till 16 grader under några timmar kommer det inte att bli så kallt i praktiken, vilket höjer medeltemperaturen och minskar besparingen.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Nybliven energikonsult är jag. Jag har jobbat med detta sedan 1 jan 2021.

Jag ser ofta att de flesta inte sparar så mycket på el och värme, utan betalar vad det kostar.

Många som jag sett som sparar gör det själva utan konsult och expertråd och man drar på smilbanden ibland. Ofta har de surfat runt på internet lite för mycket.

Ett fåtal vet verkligen vad de gör. De är intressanta!

Har lite ledigt idag och nästa vecka, första ledigheten. Jag tänkte därför kika in här och se hur det står till med intresset och kunskapen? Det vore kul om någon har någon fråga.
Som det är nu får jag bara uppdrag tilldelade och jag har inte sett riktigt den privata sidan av detta på ett forum som här.

Jag har läst på och jag får inte göra reklam för firman här, inte ens via pm antar jag. Så det tänker jag inte göra. Vi har ändå helt överfullt med jobb så det behövs inte ändå.
J Jan Young skrev:

Jag ser ofta att de flesta inte sparar så mycket på el och värme, utan betalar vad det kostar.

Många som jag sett som sparar gör det själva utan konsult och expertråd och man drar på smilbanden ibland. Ofta har de surfat runt på internet lite för mycket.

Har lite ledigt idag och nästa vecka, första ledigheten. Jag tänkte därför kika in här och se hur det står till med intresset och kunskapen? Det vore kul om någon har någon fråga.
Som det är nu får jag bara uppdrag tilldelade och jag har inte sett riktigt den privata sidan av detta på ett forum som här.

Jag har läst på och jag får inte göra reklam för firman här, inte ens via pm antar jag. Så det tänker jag inte göra. Vi har ändå helt överfullt med jobb så det behövs inte ändå.
Jag
J Jan Young skrev:

Jag värmer huset med ved på vintern och resten av året kör solvärmen all uppvärmning och varmvatten. Poolen värms också av solfångarna. Behöver därför inte dra ner på temperaturen inomhus på den kalla årstiden. Ledlampor i hela huset. FTX system med marklager kyla som förvärmer inkommande luft på vintern och som kyler luften på sommaren.

Ja, det är ju det jag sagt hela tiden! Sänk temperaturen några tiondels grader så behöver du inte hålla på med temporära sänkningar i kortare intervall!
Din utbildning har nog inte lyckats så bra om du inte klarar av att förstå hur energi fungerar. Din lösning med intervallsänkningar medför en temperatursänkning jämfört med ursprungsläget. Du kan INTE plocka energi till temperaturökning ur intet. Du kan inte skapa eller förstöra energi. Du kan endast omvandla den/det. Naturen strävar efter jämställdhet, vilket innebär att mängden energi du tillsätter för att återgå till samma läge som före sänkningen kräver exakt lika mycket energi som att upprätthålla läget.
Du kan tänka dig en ugn som använts. Om du öppnar luckan när ugnen är använd men avstängd så UPPLEVER du en hetta och att det blir varmt och skönt och att llvp kanske stannar. Det innebär inte att det går åt mindre energi, eftersom värmeenergin från ugnen likförbannat med stängd lucka hade bidragit med värmeenergi till utrymmet, men under en längre tid och med mindre KÄNNBAR effekt. Llvpn hade dock under den längre tiden arbetat med lite, lite lägre effekt. Summa summarum så är energiåtgången precis lika stor. Intervallsänkningar med fullständig återställning (notera detta begreppet) sparar noll. Det du däremot har gjort är att du sänkt temperaturen i systemet en liten aning jämfört med utgångsläget. Det är däri besparingen ligger, och den är helt baserad på människans upplevelse. Inte faktiska värden.

Om du vill sanera så börja med att radera dina inlägg som bestrider fysikens lagar. Passa också på att göra en attitydjustering på dig själv. Bara för att du har två år på gymnasienivå så besitter du inte alla svaren inom ämnet.
Jag är ödmjuk för att jag är ny inom ämnet.

Men just sänkning och energibesparning hör ihop. Vi arbetar med olika projekt dagligen om detta. Detta är mkt känt inom kommersiella fastigheter. Gå till ett kontor kl 3 på morgonen vinterhalvåret och se för dig själv vad temperaturen i lokalen är. Exakt samma gäller även för villor, fast få utnyttjar det tyvärr.

Tyvärr pudlar du.

Någon här visste inte att tillförd energi till apparater tex vitvaror är identisk med värmeenergin som de avger. Frågaren köpte mina inlägg och argumenterade inte emot.

Du kommer att göra liknande om detta med tiden, 100% garanterat.

useless useless skrev:
Jag håller med @Jan Young . Sänker du temperaturen 4 grader under halva dygnet så minskar medeltemperaturen inne med två grader och således minskar energiförlusterna i motsvarande grad (ca 10% enligt gängse tumregler).
Att man måste tillföra mer energi för att värma huset än man sparade när man inte värmde stämmer inte. Det behövs högre effekt, men den totala summan energi blir densamma som om man konstant höll huset två grader kallare, inte ett par tiondels grader.

Dock är ju ett normalt hus med tung stomme ganska trögt, så om man sänker temperaturen på värmekällan till 16 grader under några timmar kommer det inte att bli så kallt i praktiken, vilket höjer medeltemperaturen och minskar besparingen.
Du förklarar väldigt bra, bättre än jag. Helt korrekt! Klapp klapp.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Intressant ämne detta med tillfällig sänkning av temperatur i villor. Endel säger att kort sänkning inte lönar sig ur energi användning. Andra säger att det gör det. Tröghet i byggnaden borde påverka tänker jag. Finns det någon beräkning som säger hur lång/kort tid en sänkning av temp det behöver vara för för att det ska löna sig enegimässigt? Jag använder trögheten i huset för att sänka kostnaden då el är olika dyr vid olika tidpunkter på dygnet utan att för den skull påverka temperaturen allt för mycket.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Hur kan tröghet minska effektiviteten?
Likt andra i tråden tror jag inte på att tillfälligt sänka temperaturen i våra hem, då den energin man ”tappat” måste tas igen senare.
Genom åren har jag debatterat runt och byggt inalles 4 hus varav 3 murade. I debatten bortser man ofta från det faktum att värmetröga hus inte kan regleras snabbare än ca 1-3 dygn, varför dygnsreglering är meningslös. Det första steget i energibesparingen sker ju i husets konstruktion och placering. Ordentlig isolering och fasad med mycket fönster åt söder, låt solen värma golvet och låt cirk-pumpen gå året runt så blir det en del besparing. Sätt in FTX, de är billiga och funkar både för återvinning av värme och kyla. Det som egentligen är intressant är ju totala kostnaden för energin över tid, dvs inklusive avskrivningar, service och underhåll och energikostnaden. Mätetalet för energikonsumtion (el) är ju kWh/m² och år. I befintliga hus brukar det enklaste och billigaste vara att sänka medeltemperaturen. LLVP är en god investering, eftersom den kan användas även för komfortkylning på sommaren. Funkar bra med FTX för distribution av luften.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T
J jasula01 skrev:
Här kan skönjas två olika logiker. I den du företräder ska jag som konsument hållas omedveten, förståelse är oviktigt. Denna logik bygger på att jag till fullo har förtroende för företaget jag anlitat som konsument. Jag sätter all tilltro till den expert jag anlitat, och jag anlitar alltid experter för både inköp och underhåll enligt devisen att det går inte lära sig något så komplext. Detta får en expert omhänderta.

En annan logik (vanligt förekommande på detta forum) är att ha en sund misstänksamhet kring företagens försäljningsargument. Syftet är att sålla bort oseriösa eller fuskande företag. Ett sätt att göra detta är att som konsument förstå, att nyfiket lära sig, ofta genom att ta del av andras kunskaper och erfarenheter på forum som detta.

Inte sällan leder detta till att jag själv som konsument själv klarar av att både installera, reparera och underhålla olika system. Således blir det lite knasigt när du på ett forum som företräder en logik som bygger på att ta del av andras erfarenheter snarare än att blint lita på företagens expertis ger uttryck för det omvända.
Man kan undra lite om TS lever som han lär, och anlitar en IT-konsult så fort datorn strular eller ordbehandlaren behöver uppgraderas. Det är ju trots allt prylar där utvecklingen går enormt fort och med en uppenbar risk för handhavandefel.

• Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Jan Young skrev:

sanera här lite
Det är klart att minskad temp minskar kostnaderna, men det kostar att höja värmen igen, och det är inte bara luften, utan även byggnaden som skall värmas upp igen…

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
EddieHansson
D Dilato skrev:
Några timmars nattsänkning kan vara för kort tid för att ge någon verklig effekt. Efter sänkningen går det åt extra energi för att öka temperaturen igen.
Det går inte åt mer energi än att bibehålla värmen. Helt enligt fysikens lagar.

Däremot som en del är inne på så kan verkningsgraden i olika värmesystem påverka. Priset kan också påverka. Men har man automatik så får man väl anpassa efter priset? Jag har timdebitering så där är det ju olika pris över dygnet. Alla andra har ju samma pris på natten som på dagen, så där påverkar det ju inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.