Hur styr du själv nattsänkningen jan, inte via tidrelä som du föreslog tidigare hoppas jag.

du skrev att jobbar en del i kommersiella fastigheter tidigare. Om jag inte så totalt fel.

i kommersiella finns betydligt mer möjligheter då du ofta har indviduell regleringen i kontorsrum, kör bara större dödzon, fungerar kanon! Men kalla det inte nattsänkning.

Varför nattsänka en vs krets om det finns behov någonstans i en kommersiell fastighet.
Ofta tryckreglerade pumpar som varvar ner då ventiler stänger...
Att sänka börvärden hjälper inte då vi ofta har två sekvenser för klimatet i rummen.

Blanda inte äpplen med päron när vi pratar fastigheter/möjligheter
 
richardtenggren
useless useless skrev:
Jag håller med @Jan Young . Sänker du temperaturen 4 grader under halva dygnet så minskar medeltemperaturen inne med två grader och således minskar energiförlusterna i motsvarande grad (ca 10% enligt gängse tumregler).
Att man måste tillföra mer energi för att värma huset än man sparade när man inte värmde stämmer inte. Det behövs högre effekt, men den totala summan energi blir densamma som om man konstant höll huset två grader kallare, inte ett par tiondels grader.

Dock är ju ett normalt hus med tung stomme ganska trögt, så om man sänker temperaturen på värmekällan till 16 grader under några timmar kommer det inte att bli så kallt i praktiken, vilket höjer medeltemperaturen och minskar besparingen.
Jag är också helt med på detta, men som du skrev tidigare kan ju vinsten ätas upp beroende på typ av värmekälla och hur den arbetar för att få upp temperaturen igen.

———————————————————————
Om man kör med timdebitering av elen så kan det ju vara dumt att huset värma upp när elen kanske är som dyrast också. Det kanske är mer intressant för de flesta att sänka elkostnader istället för förbrukningen, om det handlar om marginella sänkningar.

Så jag tänker mig att baserat på hur elpriserna varierar över dygnet idag, så kommer man snart försöka utnyttja trögheten och lagra värme när elen är som billigast. Tror Nibe har stöd för detta?

Skulle även vara intressant om det lönar sig att sänka luftomsättningen på FTXn när man inte är hemma, kan ju triggas av larmstatusen. Nu är ju luft en ganska dålig värmebärare, så det finns troligen väldigt lite att hämta här, men trögheten borde vara mycket mindre.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Intressant ämne detta med tillfällig sänkning av temperatur i villor. Endel säger att kort sänkning inte lönar sig ur energi användning. Andra säger att det gör det. Tröghet i byggnaden borde påverka tänker jag. Finns det någon beräkning som säger hur lång/kort tid en sänkning av temp det behöver vara för för att det ska löna sig enegimässigt? Jag använder trögheten i huset för att sänka kostnaden då el är olika dyr vid olika tidpunkter på dygnet utan att för den skull påverka temperaturen allt för mycket.
1-2 timmar skulle räcka faktiskt. Göteborg Energi har ett system med rumspanel till fjärrvärmen till villor, ett tillval är det. Skall man gå ut tex en lördag 5 timmar på dagen så trycker man på +, 5 gånger. Då sänks temperaturen och sedan upp igen tills man kommer hem. Har inte sett den själv. Detta är för att spara energi. Gör man det en gång har det ingen direkt betydelse. Men på ett år märks det absolut.

Givetvis finns funktionen atr temp går ned på natten och när man är på jobbet.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Man kan undra lite om TS lever som han lär, och anlitar en IT-konsult så fort datorn strular eller ordbehandlaren behöver uppgraderas. Det är ju trots allt prylar där utvecklingen går enormt fort och med en uppenbar risk för handhavandefel.
Jag bor i lägenhet och vill inte ha villa. Vi reser en del istället och lägger tiden vi sparar på fritidsaktiviteter och annat. Tex umgås med familjen istället för att rota i trädgården.

Har ingen dator, utan kör med jobbets. Barnen har dator från skolan Wifi kopplade jag in själv. Annars är det inte mkt mer att göra med boendet.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag är också helt med på detta, men som du skrev tidigare kan ju vinsten ätas upp beroende på typ av värmekälla och hur den arbetar för att få upp temperaturen igen.

———————————————————————
Om man kör med timdebitering av elen så kan det ju vara dumt att huset värma upp när
 
J Jan Young skrev:
rumspanel till fjärrvärmen till villor
Fjärrvärmen kostar ju samma hela tiden över dygnet så då funkar det säkert.
Likaså om man har fastpris på elen.

Men om energipriset varierat kraftigt över dygnet som elström gör nu och sannolikt kommer att göra allt mer i framtiden (om man spekulerar i att fastprisavtal kommer att bli rejält mycket dyrare så enda ekonomiska alternativet blir timdebiterad el) då kan det till och med bli en rejäl förlust med ett sådant system.

Då behöver knappen ha ett bakomvarande styrsystem som kan säga "Nej, jag vägrar, det blir dyrare än att köra på".
 
J Jan Young skrev:
Jag är ödmjuk för att jag är ny inom ämnet.

Men just sänkning och energibesparning hör ihop. Vi arbetar med olika projekt dagligen om detta. Detta är mkt känt inom kommersiella fastigheter. Gå till ett kontor kl 3 på morgonen vinterhalvåret och se för dig själv vad temperaturen i lokalen är. Exakt samma gäller även för villor, fast få utnyttjar det tyvärr.

Tyvärr pudlar du.

Någon här visste inte att tillförd energi till apparater tex vitvaror är identisk med värmeenergin som de avger. Frågaren köpte mina inlägg och argumenterade inte emot.

Du kommer att göra liknande om detta med tiden, 100% garanterat.
Hahahahaha! Ödmjuk är nog det sista du uppfattas som.

Det är helt irrelevant vad du arbetar med. Kunskaper inom fysik verkar du sakna dock. Ja, det är ju det jag sagt hela tiden. Sänk temperaturen helt och hållet istället för att jamsa upp och ner.

Pudlar? Nej du, det har jag inte gjort. Vet du ens vad det betyder?

Jaha? Vad ville du ha sagt med det? Att den personen inte sade emot dina två år på gymnasienivå?
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Nybliven energikonsult är jag. Jag har jobbat med detta sedan 1 jan 2021.

Jag ser ofta att de flesta inte sparar så mycket på el och värme, utan betalar vad det kostar.

Många som jag sett som sparar gör det själva utan konsult och expertråd och man drar på smilbanden ibland. Ofta har de surfat runt på internet lite för mycket.

Ett fåtal vet verkligen vad de gör. De är intressanta!

Har lite ledigt idag och nästa vecka, första ledigheten. Jag tänkte därför kika in här och se hur det står till med intresset och kunskapen? Det vore kul om någon har någon fråga.
Som det är nu får jag bara uppdrag tilldelade och jag har inte sett riktigt den privata sidan av detta på ett forum som här.

Jag har läst på och jag får inte göra reklam för firman här, inte ens via pm antar jag. Så det tänker jag inte göra. Vi har ändå helt överfullt med jobb så det behövs inte ändå.
Jag köpte och renoverade en 40 talskåk.för 11 år sedan. Kåken var aldrig rörd. Vi bytte fönster ytterdörr satt igen garagedörren och byggde ett rum i stället för garage
Slängde ut gamla oljepannan.Borrade 190 m. Bergvärme. Rev upp.trägolven och isolerade golven på entreplanet la vattenburen värme.på klinker på det. Kåken har krypgrund
Snyggare till.vindens isolering
På.övervåningen där vi bor behöll radiatorerna..I badet la vi.vattenburen golvvärme kopplad till.radiatorslingan men med en cirkulationspump huset har 85 kvm markavtryck och är 2 plan.plankstomme med puts. Monterade en insats i öppna spisen som vi använder flitigt
Nu förbrukar vi 10 000 kw inkl.hushållel.
Vi är 2 i hushållet. Jag är pensionerad byggubbe
Egentligen är ju förbrukningen bara hälften.av kostnaden resten stjäl ju staten i beskattning.. för att påverka det måste man rösta annorlunda.
Gunnar
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hahahahaha! Ödmjuk är nog det sista du uppfattas som.

Det är helt irrelevant vad du arbetar med. Kunskaper inom fysik verkar du sakna dock. Ja, det är ju det jag sagt hela tiden. Sänk temperaturen helt och hållet istället för att jamsa upp och ner.

Pudlar? Nej du, det har jag inte gjort. Vet du ens vad det betyder?

Jaha? Vad ville du ha sagt med det? Att den personen inte sade emot dina två år på gymnasienivå?
Jag skrattar inte åt dig.
 
D Dilato skrev:
Fjärrvärmen kostar ju samma hela tiden över dygnet så då funkar det säkert.
Likaså om man har fastpris på elen.

Men om energipriset varierat kraftigt över dygnet som elström gör nu och sannolikt kommer att göra allt mer i framtiden (om man spekulerar i att fastprisavtal kommer att bli rejält mycket dyrare så enda ekonomiska alternativet blir timdebiterad el) då kan det till och med bli en rejäl förlust med ett sådant system.

Då behöver knappen ha ett bakomvarande styrsystem som kan säga "Nej, jag vägrar, det blir dyrare än att köra på".
Har man timdebitering krävs enligt mitt sett att se det en bra styrning, tex mot ackumulatortank, solceller, energilager, export och import.. Annars blir det svettigt att hålla på att passa helt manuellt.

Har man inte bra styrning så blir det nog bättre med fast elpris.
 
J Jan Young skrev:
Nybliven energikonsult är jag. Jag har jobbat med detta sedan 1 jan 2021.

Jag ser ofta att de flesta inte sparar så mycket på el och värme, utan betalar vad det kostar.

Många som jag sett som sparar gör det själva utan konsult och expertråd och man drar på smilbanden ibland. Ofta har de surfat runt på internet lite för mycket.

Ett fåtal vet verkligen vad de gör. De är intressanta!

Har lite ledigt idag och nästa vecka, första ledigheten. Jag tänkte därför kika in här och se hur det står till med intresset och kunskapen? Det vore kul om någon har någon fråga.
Som det är nu får jag bara uppdrag tilldelade och jag har inte sett riktigt den privata sidan av detta på ett forum som här.

Jag har läst på och jag får inte göra reklam för firman här, inte ens via pm antar jag. Så det tänker jag inte göra. Vi har ändå helt överfullt med jobb så det behövs inte ändå.
Hej.
Eldar med ved.
Har solfångare som värmer acktank.
Innebär noll el för värme och varmvatten.
Dessutom solceller för elproduktion drygt 6 kW.
Mvh Bo A.
 
G gunnar blomkvist skrev:
Jag köpte och renoverade en 40 talskåk.för 11 år sedan. Kåken var aldrig rörd. Vi bytte fönster ytterdörr satt igen garagedörren och byggde ett rum i stället för garage
Slängde ut gamla oljepannan.Borrade 190 m. Bergvärme. Rev upp.trägolven och isolerade golven på entreplanet la vattenburen värme.på klinker på det. Kåken har krypgrund
Snyggare till.vindens isolering
På.övervåningen där vi bor behöll radiatorerna..I badet la vi.vattenburen golvvärme kopplad till.radiatorslingan men med en cirkulationspump huset har 85 kvm markavtryck och är 2 plan.plankstomme med puts. Monterade en insats i öppna spisen som vi använder flitigt
Nu förbrukar vi 10 000 kw inkl.hushållel.
Vi är 2 i hushållet. Jag är pensionerad byggubbe
Egentligen är ju förbrukningen bara hälften.av kostnaden resten stjäl ju staten i beskattning.. för att påverka det måste man rösta annorlunda.
Gunnar
10000 kWh är bra för en 40 talare. Bra jobbat! De drar ofta över 20000 kWh även med bergvärme.
Men du behöver slita med veden. Jag har aldrig riktigt förlikat mig med ved, förutom för myseldning.
Har du tänkt över att satsa på solceller istället för veden?
 
J Jan Young skrev:
Jag skrattar inte åt dig.
Jag skrattade åt din bedömning av dig själv.
 
mackee mackee skrev:
n det viktigaste jag kommer göra är att rösta bort den här sjuka regeringen som skyller på Putinpriser när det är dem som stängt kärnkraft och höjt alla skatter.
Ska du rösta bort nåt så är det marknadstalibanerna som anser att allt kan konkurrensutsättas.
 
J Jan Young skrev:
10000 kWh är bra för en 40 talare. Bra jobbat! De drar ofta över 20000 kWh även med bergvärme.
Men du behöver slita med veden. Jag har aldrig riktigt förlikat mig med ved, förutom för myseldning.
Har du tänkt över att satsa på solceller istället för veden?
Kanske men solpaneler ger ingen.mysfaktor
Men när vettig lagring finns då.blit det paneler
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är helt irrelevant vad du arbetar med. Kunskaper inom fysik verkar du sakna dock. Ja, det är ju det jag sagt hela tiden. Sänk temperaturen helt och hållet istället för att jamsa upp och ner.
Visa gärna en beräkning för oss andra som också är bevandrade inom fysiken som visar att man sparar lika mycket på att sänka temperaturen ett par tiondels grader som att sänka den 2 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.