Tomture61
J Jan Young skrev:
1-2 timmar skulle räcka faktiskt. Göteborg Energi har ett system med rumspanel till fjärrvärmen till villor, ett tillval är det. Skall man gå ut tex en lördag 5 timmar på dagen så trycker man på +, 5 gånger. Då sänks temperaturen och sedan upp igen tills man kommer hem. Har inte sett den själv. Detta är för att spara energi. Gör man det en gång har det ingen direkt betydelse. Men på ett år märks det absolut.

Givetvis finns funktionen atr temp går ned på natten och när man är på jobbet.
Hur är den villan byggd ?
Dvs. är grunden tung (betongplatta) eller lätt (krypgrund)
Hur ser uppvärmningen ut , ingjuten eller vattenradiatorer eller vad ?
Hur är resten av huset byggt , trä eller vad ?

Saxat ur Viivilla https://viivilla.se/energi/spartips/reglerutrustning-for-villavarme-sparar-tusenlappar/

Tidsstyrning
Automatisk nattsänkning kan spara energi i vissa villor, men långt ifrån i alla.
Några timmars nattsänkning kan vara för kort tid för att ge någon verklig effekt. Efter sänkningen går det åt extra energi för att öka temperaturen igen. Sänkning under lägre perioder lönar sig bättre och funktionen för tidsstyrning ska ingå i en modern reglerutrustning.
 
Redigerat:
Nissens
M Martin Lundmark skrev:
Hej Johan456

Värmepumpen behöver grovt räknat 1 kW inmatat elenergi för att ersätta 3 kW förlorad värmeenergi i huset. Det innebär att under ideala förhållanden så borde den tillförda elenergin till huset minska något när värmeförluster i belysning minskar.

Jag jämförde skillnaden i tillförd elenergi 2008 med medelvärdet av tillförd elenergi de 6 år som föregick året för lampbytet (2008). När jag subtraherat bort värme o varmvatten, dator, tvätt o tork, diskmaskin, motorvärmare, kyl o frys etc. då kvarstod en skillnad på 1350 kWh för 2008 och 1498 kWh för 2009.

1350 kWh motsvarar ca 154W i snitt om det sprids ut under årets alla dagar. Mitt hus behöver (utan värmepump) ca 290 W per grad tempskillnad inne och ute.

En minskning med tillförd eleffekt med 154 W (direktel) skulle alltså kunna innebära att inomhustemperaturen sjönk ca 0,5 grader. Detta alltså om jag inte haft värmepump, en tredjedel av detta med värmepump. Rimligen inte märkbart. Eftersom jag bara har en temperaturåterföring (till reglersystemet) för inomhustemperaturen (i hallen på markplan) så skulle naturligtvis en minskning av inomhustemperaturens medelvärde, fördelat olika på de olika rummen, på markplan och i källaren, vara möjlig.

Jag skrev ”men det syns inte med den noggrannhet jag kan mäta” väl medveten om att siffervärdet 1350 kWh inte stämmer exakt, men beloppet ger en fingervisning om storleksordningen (det handlar t.ex inte om 1 kWh i skillnad utan mer än det).

Eftersom jag ersätter uppvärmning (energi) genom ”direktel” från belysning med uppvärmning (energi) från en bergvärmepump med en COP (coefficient of performance) på uppskattningsvis ca 3 så vore det ologiskt (orimligt) om elanvändningen inte minskade.

Det siffervärde som jag har angett (1350 kWh) är det som mätning och beräkning redovisat, väl medveten om att det inte är ett exakt värde, däremot de värde som mätning och beräkning visar.

Men, att ange att den tillförda elenergin inte minskade med det underlag jag har, kan jag inte anse vara korrekt.

Sedan finns naturligtvis fler synpunkter på felkällor, men det blir fortfarande en minskning av elbehovet. :)
Och min fråga var vart du tror att värmen från ljuskällorna tar vägen eftersom du uppenbarligen inte tror att den värmer lokalen den är i.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Efter sänkningen går det åt extra energi för att öka temperaturen igen.
Den här tankevurpan återges gång på gång.
Uppvärmningsenergin är den som behövs för att hålla igång energiflödet från insidan huset till utsidan. Och detta flöde är direkt proportionellt mot temperaturdifferensen. Sänker man den differensen även en kort stund så sänker man energiåtgången. Även om man behöver värma lite extra efter nattavsänkningen så är det lilla extra mindre än det man har sparat under nattavsänkningen. Det kan varje elevingenjör räkna ut.
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
T Thomas_Blekinge skrev:
Den här tankevurpan återges gång på gång.
Uppvärmningsenergin är den som behövs för att hålla igång energiflödet från insidan huset till utsidan. Och detta flöde är direkt proportionellt mot temperaturdifferensen. Sänker man den differensen även en kort stund så sänker man energiåtgången. Även om man behöver värma lite extra efter nattavsänkningen så är det lilla extra mindre än det man har sparat under nattavsänkningen. Det kan varje elevingenjör räkna ut.
Hittade detta https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1572382/FULLTEXT01.pdf
Har inte tid att läsa igenom alla 45 sidor .
Vet ej om det gäller alla slags byggnader , osv .
 
Fler faktorer spelar nog in vad gäller nattsänkning.
- Hur väl isolerat huset är
- Typ av uppvärmningssystem
- Typ av abonnemang

Säkert fler saker som påverkar så jag skulle inte ta för givet att det alltid är lönsamt att sänka några timmar över natten.
 
J Johan.Andersson.81 skrev:
Nä, nu gick det nog lite för snabbt. De värmer inte lika mycket, men de värmer. En TV avger ljus och värme. En mobilladdare omvandlar elektrisk energi (rörelseenergi) till kemisk energi i batteriet. Däremot avger de också värme, som i det enskilda systemet brukar betraktas som förluster. Betraktar man helheten i systemet fastighet så bidrar det till uppvärmning. Ibland önskad sådan och ibland oönskad sådan och måste som du säger tas med i beräkningen. Dock är det inte så att 1000 W apparatförbrukning är att likställa med 1000 W elenentförbrukning.
En laddare som sitter i uttaget blir varm från transformeringen och det är ren värmeenergi. Givetvis laddet till batteriet i telefonen, den energin blir lagrad. Men om mobilen används inomhus sedan så blir all energi till värmeenergi, även ljudet. En TV som normalt drar 160 w blir till 100% värmeenergi till huset och alla apparater också. Detta är grundläggande fysik från högstadiet iaf när jag gick där.

Om 1000 watt apparatförbrukning inte ger 1000 w värmeenergi. Var anser du då att den energin som inte blir till värmeenergi tar vägen?

PS. för de som är extremt insatta och vill komma med motargument. Ja, visst ljus från TV:n går ut genom fönstren och skulle teoretiskt kunna mätas upp hur mycket energi det innehåller och ja mikrovågsstrålning från mobilen går genom luften till basstationen och energi tappas där.
Men båda exemplen är mätbara men försumbara energimässigt.
 
G
T Thomas_Blekinge skrev:
Den här tankevurpan återges gång på gång.
Uppvärmningsenergin är den som behövs för att hålla igång energiflödet från insidan huset till utsidan. Och detta flöde är direkt proportionellt mot temperaturdifferensen. Sänker man den differensen även en kort stund så sänker man energiåtgången. Även om man behöver värma lite extra efter nattavsänkningen så är det lilla extra mindre än det man har sparat under nattavsänkningen. Det kan varje elevingenjör räkna ut.
Stämmer bra.
När man sedan ska höja temperaturen så behövs naturligtvis högre tillförd effekt än att hålla jämn temp hela tiden och då beror det på hur denna extra effekt uppstår. Sämst är att stänga av en värmepump, sen när man ska höja
går värmepumpen med en sämre verkningsgrad och man lägger på eltillskott för att komma ikapp!
Ibland är det kallare på nätterna ute och att då inte öka tillförd effekt gör ungefär samma som "nattsänkning", kan spara men det beror också på vad det blir för ute temp/kyleffekt dagen efter.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
J Jan Young skrev:
Det går att ha mindre skillnad också om man vill. All sänkning sparar man på.
energiförbrukning är ju en sak, men med de svängande elpriser som varit nu senaste blir det mer intressant att se på kostnaden. Började i februari ställa in varje dag vilka timmar värmepumpen INTE ska gå, för att undvika topparna i pris, det gjorde markant skillnad, även förbrukningen gick ner såklart, men inomhus ingen större fara. Skulle det gå enkelt att "boosta" värmen när elpriset är lågt är det ändå bättre, huset har ju en tröghet.

Detta fungerar ypperligt på väl isolerade hus, och gör massor.

Har ett wifi-relä som styr ingången på värmepumpen för "extern frånkoppling".

Nyare pumpar har ju två ingångar och benämns "SG-ready", där det går sätta mer scenarior.

sänkte elräkningen för mars med 40-50% baserat på den "prognos" som var.
 
Tomture61
Gjorde ett räkneexempel på mitt hus (tung grund)
Årsförbrukning 2021 : 13699 kwh
Förbrukning Jun-Jul-Aug : 761 kwh i medelförbrukning
Årsförbrukning av alla apparater , belysning + varmvatten : 9139 kwh / år
Uppvärmning av hus : 4560 kwh / år

Nattsänkning : 10% lägre förbrukning av el = 456 kwh
Om det går att spara 10% :thinking:

Vad kostar apparater + installation för att få nattsänkning till mitt hus !
 
Nybliven sommarstugeägare som tid värmts med direktverkande el. Första åtgärden blev att installera luft-luftvärmepump, ca 10.000 kr inkl installation. Sen köpte jag en beg spånsug och sög ut sågspån från vinden. Inte helt nödvändigt, men jag hade feeling och ville testa DIY sprutisolering för att få ångspärr, fyllde sedan på med lösull (cellulosa). Skaffat Tibber och kompatibel strömmätare för uppföljning, med dessa åtgärder har elförbrukningen sjunkit med 40%. Nästa åtgärd ska bli utvändig tilläggsisolering av torpargrunden/trossbotten, kanske inte det ekonomiskt mest lönsamma men enkelt och ger bättre komfort då golven blir så kalla på vintern.. Sen solcellsinstallation på taket. Sen enklare FTX-aggregat för att få bättre luft utan att slösa energi. Det är de lågt hängande frukterna.

Nu frågade du säkert efter privatpersoners syn på det hela.. men jag råkar också vara ordf i en stor brf och ville delge lite erfarenheter därifrån till en nybliven energiingenjör.. Det finns en stor marknad för energitjänster inriktade mot brf:er där det saknas utbud..

Som lekman fick jag misstanken att vi har för höga huvudsäkringar. Nätägaren har inte varit behjälplig med att bekräfta min misstanke och föreslå rätt säkringstal. Det ligger väl inte i deras ekonomiska intresse att göra så, även om dem borde ha all data och kunskap..Den enda statistik som var tillgänglig var timupplöst data från elnätsägaren, som jag tankade hem som csv-fil för de senaste 5 åren. Tung excel-fil att bearbeta. Slutsatser från denna timupplösta data visade att vi förmodligen har dubbelt så höga säkringstal som vi behöver. Som norrlandsbelägen förening har vi 63A el draget till motorvärmare. Kanske var det så att dessa drog en massa ström innan PTC-element och tidsstyrning, för annars kan jag inte riktigt förstå varför vi har dem säkringstal som vi har.. Nu ville jag inte ta ansvar som lekman för att sänka säkringen baserat på timupplösta data och orsaka elavbrott i föreningen, så jag letade efter någon uppsats/formel för att approximera val av huvudsäkring efter timupplöst förbrukningsdata i ett flerbostadshus. Men hittade inget, och har heller inte hittat någon som kunde besvara vilket säkringstal vi skulle ha heller. Mätning med högre upplösning verkade krävas, men ett lokalt elkonsultbolag tog hutlöst betalt för att låna ut sin Fluke och logga ström för att sedan sammanställa data. Till slut hittade jag ett samarbete med en distributör av Ferroamp växelströmsriktare för solceller, som också har en funktion att flytta laster mellan faser. Vi fick låna deras växelströmsriktare för att mäta under tre månader. Är en klumpig lösning då vi fick anlita en elinstallationsfirma och bulta fast dessa i väggen för att sedan montera ner dem efter tre månader. I efterhand har jag hittat bl.a Enegic Monitor strömmätare som man kan ha fast installerade och som levererar data till molnet. En energiingenjörsfirma borde sälja in tjänsten mätning av ström, fastställande av rätt huvudsäkring, tillsammans med installation av en fast strömmätare för framtida bruk (elbilsladdare kräver koll på strömförbrukning), och kanske bevakning om åtgärd krävs i framtiden.

I vårt fall kan vi nära nog halvera fasta kostnaden för elnätsabb, ca 40.000 kr per år i återkommande kostnad som vi kan undvika. Otroligt lönsam ”utredning” således, som jag som lekman fått lägga åtskilliga timmar på att göra. Med sådan lönsamhet hade en energiingenjör kunnat ta duktigt betalt för att göra jobbet åt oss..
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur är den villan byggd ?
Dvs. är grunden tung (betongplatta) eller lätt (krypgrund)
Hur ser uppvärmningen ut , ingjuten eller vattenradiatorer eller vad ?
Hur är resten av huset byggt , trä eller vad ?

Saxat ur Viivilla [länk]

Tidsstyrning
Automatisk nattsänkning kan spara energi i vissa villor, men långt ifrån i alla.
Några timmars nattsänkning kan vara för kort tid för att ge någon verklig effekt. Efter sänkningen går det åt extra energi för att öka temperaturen igen. Sänkning under lägre perioder lönar sig bättre och funktionen för tidsstyrning ska ingå i en modern reglerutrustning.
Vet inte vad du menar? Fjärrvärme går att koppla in till alla villor med vatten eller luftburet system.

Sänkning några timmar då och då ger besparingar. Speciellt sett på ett år.

Det går inte åt "extra energi" totalt sett för att värma upp igen. Total energiåtgång blir mindre istället.
Inomhustemperaturen är proportionerlig mot energiförbrukningen. Tex sänker man genomsnittstemperaturen under ett dygn genom att sänka när man är på jobbet eller på natten går det åt mindre energi det dygnet jämfört med om du bara låter värmesystemet stå på 21 grader hela dygnet.
Detta är grundläggande fysik och går tyvärr inte att argumentera emot. Hur kan detta vara så svårt att förstå?

1. Om du kör en bil i 100 km/h konstant hastighet på en förbrukar den en viss mängd bränsle.
Om du kör tex 5 mil så säg att din bil förbrukar 3 liter bensin.
Du kör denna sträcka på väg till jobbet 220 dagar om året

2. Om du under 2 mil av de 5 milen sänker till 80 km/h och sedan gasar upp till 100 km/h igen.
Vad tror du då sker med bensinförbrukningen för de 5 milen?

-Samma förbrukning. För att det går åt extra bensin för att gasa upp till 100 km/h igen

-Märkbart lägre förbrukning. Du kommer att spara en hel del bensin varje år.

-Lägre förbrukning men försumbar. Du kommer knappt att spara något på ett helt år.

Slipper gärna se inlägg som "att jag har en V8 jänkebil som drar 1,5 liter oavsett" och annat löjligt.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
B Boan skrev:
energiförbrukning är ju en sak, men med de svängande elpriser som varit nu senaste blir det mer intressant att se på kostnaden. Började i februari ställa in varje dag vilka timmar värmepumpen INTE ska gå, för att undvika topparna i pris, det gjorde markant skillnad, även förbrukningen gick ner såklart, men inomhus ingen större fara. Skulle det gå enkelt att "boosta" värmen när elpriset är lågt är det ändå bättre, huset har ju en tröghet.

Detta fungerar ypperligt på väl isolerade hus, och gör massor.

Har ett wifi-relä som styr ingången på värmepumpen för "extern frånkoppling".

Nyare pumpar har ju två ingångar och benämns "SG-ready", där det går sätta mer scenarior.

sänkte elräkningen för mars med 40-50% baserat på den "prognos" som var.
Så smart. Hur gjorde du detta rent praktiskt?
Kollade du Nordpools priser själv och sedan var inne i din app?
 
Tomture61
J Jan Young skrev:
Vet inte vad du menar? Fjärrvärme går att koppla in till alla villor med vatten eller luftburet system.

Sänkning några timmar då och då ger besparingar. Speciellt sett på ett år.

Det går inte åt "extra energi" totalt sett för att värma upp igen. Total energiåtgång blir mindre istället.
Inomhustemperaturen är proportionerlig mot energiförbrukningen. Tex sänker man genomsnittstemperaturen under ett dygn genom att sänka när man är på jobbet eller på natten går det åt mindre energi det dygnet jämfört med om du bara låter värmesystemet stå på 21 grader hela dygnet.
Detta är grundläggande fysik och går tyvärr inte att argumentera emot. Hur kan detta vara så svårt att förstå?

1. Om du kör en bil i 100 km/h konstant hastighet på en förbrukar den en viss mängd bränsle.
Om du kör tex 5 mil så säg att din bil förbrukar 3 liter bensin.
Du kör denna sträcka på väg till jobbet 220 dagar om året

2. Om du under 2 mil av de 5 milen sänker till 80 km/h och sedan gasar upp till 100 km/h igen.
Vad tror du då sker med bensinförbrukningen för de 5 milen?

-Samma förbrukning. För att det går åt extra bensin för att gasa upp till 100 km/h igen

-Märkbart lägre förbrukning. Du kommer att spara en hel del bensin varje år.

-Lägre förbrukning men försumbar. Du kommer knappt att spara något på ett helt år.

Slipper gärna se inlägg som "att jag har en V8 jänkebil som drar 1,5 liter oavsett" och annat löjligt.
Om det sitter enbart förare eller 5 personer kommer att påverka förbrukningen .
Tungt lastad eller lätt lastad bil .

I mina yngre år brukade jag ibland göra en jämförelse med bil , för att försöka förklara teknisk apparatur .
Har slutat med det , nu på äldre dagar .
 
Redigerat:
Alla apparater drivenergi blir till värme, vilket de flesta verkar införstådda i. Problemet är dock att den värmen ofta kommer på olämpliga ställen eller vid olämpliga tidpunkter.
Rent komfortmässigt är det bättre att energin används till golvvärmen än till de 15 halogenspot'arna uppe i taket.
Under värmesäsong har man såklart nytta av alla småapparater i diverse rum som avger värme, men resten av året är det en ren förlust. Måste man dessutom kyla huset så blir det en "dubbel förlust". Sen har man kanske en värmekälla med bättre verkningsgrad än ren el, så då blir också energin från TV'n en förlust jämfört med om motsvarande energi producerats t ex med en värmepump.
 
J Jan Young skrev:
2. Om du under 2 mil av de 5 milen sänker till 80 km/h och sedan gasar upp till 100 km/h igen.
Vad tror du då sker med bensinförbrukningen för de 5 milen?
Den liknelsen haltar eftersom luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten medans husets energiförlust är linjärt beroende av temperaturskillnaden inne/ute.

Så om du ökar hastigheten med 20% kommer luftmotståndet att öka 44%. Men om du höjer innetemperaturen 20% (jämfört med utetempen) kommer husets energiförbrukning öka 20%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.