3 397 778 läst · 18 271 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Gör det inte det får du leta upp någon lokal magnetfiskare och be dem komma och prova fiskelyckan.Litengubbe skrev:
Hjälpte 85-årig pappa att justera lite plattor som sjunkit en decimeter eller så efter att rötterna från den borttagna björken förmultnats.
Före
Efter
Behövde iaf en vinkelkap för kantstenen - så ett verktyg iaf utöver redskap
Före
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behövde iaf en vinkelkap för kantstenen - så ett verktyg iaf utöver redskap
Det stämmer bra, det är begagnade ikea stommar och en bänkskiva i 28mm massivt trä.D dilemma skrev:
Som du ser på avsaknaden av luckor så håller jag på att montera det fortfarande, men jag har inte förstärkt mer än att skåpen är skruvade i varandra och i väggen. Står på regel i bakknt och ben i framkant.
Det känns stabilt i alla fall
Verktyg och maskiner: domkraft, skruvmejsel, hammare, yxa, spärrskaft, kompressor, mutterdragare
Tillbehör: rostlösare och ännu mer rostlösare
Idag var äntligen dagen det gamla aset som stått avställt sedan årsskiftet skulle avyttras. Tid bokades för att titta på bilen och innan dess gick jag ut för att se över slutstädningen och att allt var okej.
Fel 1: bakdäcket är i det närmaste platt. Suck, rota runt bland svärfars grannar (där bilen står) för att se om någon har en kompressor. Tredje försöket lyckas och däcken kan pumpas.
Tänker att jag ska köra ut bilen från uppställningsplatsen så det går lite lättare för spekulanten att titta på den. Går lite för tungt att köra ut bilen, och lite för mycket oljud och knölighet.
Jodå, mycket riktigt.
Fel 2: vänstra bakhjulet sitter fast. Alltså riktigt fast!
Försöker rucka lös det med ett par rullningar fram och tillbaka. Försöker rulla iväg en bit framåt för att se om det lossnar, vilket endast resulterar i ordentliga märken i grusvägen. Eller lervällingen som nog är mer passande ord.
Upp med bilen, av med hjulet och försöka hitta vad som fastnat. Första misstanken är bromsen, mycket riktigt verkar den sitta åt. Med våld och envishet lossas denna hjälpligt.
Vilket bara tydliggör att hela skiten rostat ihop. Ca en timme rostlösare senare (alltså en timme aktivt sökande efter fler ställen att applicera det på, lite rejäla smällar på alla ytor som går att komma åt med större eller mindre kraft släpper det till slut och bilen rullar hjälpligt igen.
Lyckan!
Jodå, de köpte bilen.
Tillbehör: rostlösare och ännu mer rostlösare
Idag var äntligen dagen det gamla aset som stått avställt sedan årsskiftet skulle avyttras. Tid bokades för att titta på bilen och innan dess gick jag ut för att se över slutstädningen och att allt var okej.
Fel 1: bakdäcket är i det närmaste platt. Suck, rota runt bland svärfars grannar (där bilen står) för att se om någon har en kompressor. Tredje försöket lyckas och däcken kan pumpas.
Tänker att jag ska köra ut bilen från uppställningsplatsen så det går lite lättare för spekulanten att titta på den. Går lite för tungt att köra ut bilen, och lite för mycket oljud och knölighet.
Jodå, mycket riktigt.
Fel 2: vänstra bakhjulet sitter fast. Alltså riktigt fast!
Försöker rucka lös det med ett par rullningar fram och tillbaka. Försöker rulla iväg en bit framåt för att se om det lossnar, vilket endast resulterar i ordentliga märken i grusvägen. Eller lervällingen som nog är mer passande ord.
Upp med bilen, av med hjulet och försöka hitta vad som fastnat. Första misstanken är bromsen, mycket riktigt verkar den sitta åt. Med våld och envishet lossas denna hjälpligt.
Vilket bara tydliggör att hela skiten rostat ihop. Ca en timme rostlösare senare (alltså en timme aktivt sökande efter fler ställen att applicera det på, lite rejäla smällar på alla ytor som går att komma åt med större eller mindre kraft släpper det till slut och bilen rullar hjälpligt igen.
Lyckan!
Jodå, de köpte bilen.
Grattis!tveksamt skrev:Verktyg och maskiner: domkraft, skruvmejsel, hammare, yxa, spärrskaft, kompressor, mutterdragare
Tillbehör: rostlösare och ännu mer rostlösare
Idag var äntligen dagen det gamla aset som stått avställt sedan årsskiftet skulle avyttras. Tid bokades för att titta på bilen och innan dess gick jag ut för att se över slutstädningen och att allt var okej.
Fel 1: bakdäcket är i det närmaste platt. Suck, rota runt bland svärfars grannar (där bilen står) för att se om någon har en kompressor. Tredje försöket lyckas och däcken kan pumpas.
Tänker att jag ska köra ut bilen från uppställningsplatsen så det går lite lättare för spekulanten att titta på den. Går lite för tungt att köra ut bilen, och lite för mycket oljud och knölighet.
Jodå, mycket riktigt.
Fel 2: vänstra bakhjulet sitter fast. Alltså riktigt fast!
Försöker rucka lös det med ett par rullningar fram och tillbaka. Försöker rulla iväg en bit framåt för att se om det lossnar, vilket endast resulterar i ordentliga märken i grusvägen. Eller lervällingen som nog är mer passande ord.
Upp med bilen, av med hjulet och försöka hitta vad som fastnat. Första misstanken är bromsen, mycket riktigt verkar den sitta åt. Med våld och envishet lossas denna hjälpligt.
Vilket bara tydliggör att hela skiten rostat ihop. Ca en timme rostlösare senare (alltså en timme aktivt sökande efter fler ställen att applicera det på, lite rejäla smällar på alla ytor som går att komma åt med större eller mindre kraft släpper det till slut och bilen rullar hjälpligt igen.
Lyckan!
Jodå, de köpte bilen.
Givetvis med RH-garanti!
Jag har slutat använda bil-domkraften för hjulbyte efter att en sådan skar i gängorna i upphissat läge. Det blev lite bökigt att få bort den och sänka bilen...B badtastex skrev:
Den är numera reserverad för nödfall.
/Höghus
I instruktionsboken till min bil står det att medföljande domkraft endast skall användas i nödfall. Kansle samma för se flesta...?Höghus skrev: