331 865 läst · 542 svar
332k läst
542 svar
SketchUp - Tips tricks och frågor?
Vilket suveränt program!
Har inte sett det tidigare men när jag nu hittade det i.s.f. AutoCad blev det riktigt kul att rita!
Hittar dock inget forum för det, helst vill jag ha ett på svenska. Har t.ex. bekymmer med hur man bestämmer var en rektangel ska ha sitt första hörn (exakt), det andra hörnet går ju att ange med kordinater men sen måste man mäta och flytta för att få rektangeln på rätt plats (eller dra en extra och sudda den).
/Tobben
Har inte sett det tidigare men när jag nu hittade det i.s.f. AutoCad blev det riktigt kul att rita!
Hittar dock inget forum för det, helst vill jag ha ett på svenska. Har t.ex. bekymmer med hur man bestämmer var en rektangel ska ha sitt första hörn (exakt), det andra hörnet går ju att ange med kordinater men sen måste man mäta och flytta för att få rektangeln på rätt plats (eller dra en extra och sudda den).
/Tobben
Du får nog tänka om lite från AutoCad, du kan bara sätta första hörnet var som helst och itifrån den punkten är det 0,0 när du drar de andra linjerna eller måttsätter de andra linjerna, Det är ett skecth program och nästan inget som autocad men väldigt kul program.
Är det för att man ska "go pro" som det inte går? Finns ju ingen annan anledning. Nu ritar jag upp "mätrektanglar" och flyttar objekten till dem, men det känns onödigt.
Finns det verkligen inget forum? Någon som kan göra ett? Jag har webhotell och utrymme.
/Tobben
Finns det verkligen inget forum? Någon som kan göra ett? Jag har webhotell och utrymme.
/Tobben
Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det skall gå att skapa något som heter "Construction Line" och "Construction Point" med hjälp av måttbandet.rusticola skrev:
Det kanske är något du kan använda i stället för mätrektanglarna. Det står lite om det i hjälpfilen.
Man kan i alla fall köpa saker om man vill betala:
3D-komponenter till SketchUp
Gratis finns 3D Warehouse men där är väl mest jox. Fast man kan hitta lite bra möbler och blommor och så.
3D-komponenter till SketchUp
Gratis finns 3D Warehouse men där är väl mest jox. Fast man kan hitta lite bra möbler och blommor och så.
Jo dom var ju billiga )
Är det någon här på forumet som gjort en massa "byggsaker", typ reglar, trädäck m.m. så hade det varit trevligt om man kunde få/byta till sej det på något sätt.
Sen om någon har en bra guide till att lära ej programmet hade det varit kanon, eller om nån kan visa i närheten av Landskrona
Är det någon här på forumet som gjort en massa "byggsaker", typ reglar, trädäck m.m. så hade det varit trevligt om man kunde få/byta till sej det på något sätt.
Sen om någon har en bra guide till att lära ej programmet hade det varit kanon, eller om nån kan visa i närheten av Landskrona