På konsumentens sida
· 3 117 inlägg
Både Verisures larmtjänst och kundtjänst kollade på nakna husägare genom deras övervakningskameror.
Du kan läsa artikeln här: Verisures anställda spred nakenbilder på kunder
Du kan läsa artikeln här: Verisures anställda spred nakenbilder på kunder
Vad som hänt är alltså:
- man betalar för att någon ska titta på bilderna när rörelse detekteras och larmet är på
- man drar av sig kläderna och springer fram till en kamera samtidigt som larmet är på
- någon tittar på bilderna precis så som man betalat för att någon ska göra
Wow, vilket scoop!
Lösning:
- Larma av innan du dansar naken framför kameran
- Om man vill ha larm på när man är hemma, tex under natten, använd funktioner för hemmalarm vs bortalarm och aktivera inte kameror i utrymmen där du rör dig naken på nätterna
- Använd inte kameror alls i utrymmen där du rör dig naken, det finns andra typer av rörelsedeckare
- man betalar för att någon ska titta på bilderna när rörelse detekteras och larmet är på
- man drar av sig kläderna och springer fram till en kamera samtidigt som larmet är på
Wow, vilket scoop!
Lösning:
- Om man vill ha larm på när man är hemma, tex under natten, använd funktioner för hemmalarm vs bortalarm och aktivera inte kameror i utrymmen där du rör dig naken på nätterna
- Använd inte kameror alls i utrymmen där du rör dig naken, det finns andra typer av rörelsedeckare
Det är lite lustigt att alla "hö hö hö verisure och larmbolag är för töntar"-tuffingar i andra trådar om detta stoltserar med att de minsann har en egen kameralösning. Lösningar som allt som oftast tydligen involverar arlo/dlink/netgear/tp-link och liknande som trycker upp allt till en kinesisk molnlösning på andra sidan jorden eller någon NAS som trejdepart har full kontroll över, vidare in i någon halvsuspekt kinatillverkad app.
"för då har man koll", säger de. Okej.
Att larmbolagen tar emot den här typen av material är oundvikligt så länge det är kunden själv som orsakar det. Att bolagen hanterar det oproffesionellt kan väl inte överaska någon, oavsett om det är Verisure eller någon annan. Tror man däremot att de 20000 personer på något kinesiskt it-bolag som har full kontroll över varenda led i din fina molnlösning är ett dugg bättre så har man nog inte förstått så mycket.
Att larmbolagen tar emot den här typen av material är oundvikligt så länge det är kunden själv som orsakar det. Att bolagen hanterar det oproffesionellt kan väl inte överaska någon, oavsett om det är Verisure eller någon annan. Tror man däremot att de 20000 personer på något kinesiskt it-bolag som har full kontroll över varenda led i din fina molnlösning är ett dugg bättre så har man nog inte förstått så mycket.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 560 inlägg
Det där låter ju som väldigt mycket "whataboutism". Verisure har ju inte "tjuvkikat" eller hackat något, utan agerat oprofessionellt inom ramen för sitt uppdrag? Anmärkningsvärt för ett företag i "företroendebranschen"?J Jonte Karlsson skrev:Det är lite lustigt att alla "hö hö hö verisure och larmbolag är för töntar"-tuffingar i andra trådar om detta stoltserar med att de minsann har en egen kameralösning. Lösningar som allt som oftast tydligen involverar arlo/dlink/netgear/tp-link och liknande som trycker upp allt till en kinesisk molnlösning på andra sidan jorden eller någon NAS som trejdepart har full kontroll över, vidare in i någon halvsuspekt kinatillverkad app.
Problemet är att operatören delar specifikt nakenbilder med andra, upp till 20 personer.J Jonte Karlsson skrev:Vad som hänt är alltså:
Wow, vilket scoop!
Lösning:
Man har ett förtroende, på samma sätt som ens doktor kan anses ha ett förtroende att inte dela känsliga bilder med kollegor såvida det inte är nödvändigt av någon medicinsk anledning.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 830 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 830 inlägg
Vilket jag också sa, inte sant?S stugan_i_skogen skrev:
Men det var inte den aspekten jag kommenterade här, det är väl ganska underförstått att Verisure är oproffessionella. Min kommentar riktade sig till alla dom i andra trådar som slår sig för bröstet och tror sig vara immuna mot tjuvtittande och oprofessionellt beteende genom att använda kinesiska fulkameror med molntjänster där tusentals och åter tusentals tekniker och annan personal har obegränsad åtkomst. Utöver alla tekniska svagheter i dessa system. Om man tror att det bara är Verisure som är idioter så är man ganska naiv.
Redigerat:
Va? Jag kan inte se en enda person som försvarar Verisures beteende. Kan du visa mig det? Jag gör definitivt inte det. Vad jag skrev var att det inte är så konstigt att det går iväg oönskade bilder om man skaffar ett larm vars funktion är att skicka iväg bilder vid larm. Det blir liksom så om man sen larmar på och springer runt naken.Menar du att kunderna inte förstår detta?M maria01 skrev:
Om man däremot tror att andra larmfirmor eller andra företag är ett dugg mer profesionella i sin hantering så är man ganska naiv. Därför gav jag tips på hur man kan undvika det, oavsett vilken firma eller lösning man har. Lite mer konstruktivt än din kommentar kan man tycka.
Redigerat:
Det blir lätt så när drevet väl är igång, då riktas alla blickar mot ett visst håll och det spinner man förstås vidare på. Det är bra att problematiken lyfts och då måste man ju ha ett konkret exempel för att det ska bli trovärdigt.HeineA skrev:
Verisure förtjänar den skit de får för detta men ja, samma sak gäller ju även andra. Det är därför jag försöker lyfta problematiken till en generell nivå innan folk tror att det blir bättre genom att bara byta företag. Det bästa man kan göra, oavsett företag eller lösning, är att tänka efter lite och anpassa sin lösning sig så att man inte förlitar sig på att något företag i andra änden sköter sig. För det gör de sällan.