992 736 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vresrosen har kvicknat till ordentligt nu.. brukar hinna klippa ner den iaf 3 ggr per år.. den är elak, taggig, lusig och otroligt snabbväxande.
Förstår att den kan förstöra och ta över på fel plats!
Logga in
Skapa konto
Ha.. planterade 25 krokus för två år sedan.. förra året kom INGEN upp.. i år har vi iaf 2 tydligen!
Logga in
Skapa konto
Rabatten mot stallväggen har också börjat kvickna till.. detta är dagliljans blad som kommit upp!
Börjar kännas som det är dags att börja vårstäda rabatterna nu..
15 grader och strålande sol idag (mitten av Skåne)
Är du säker på att det är rosa rugosa (vresros)?Snigla skrev:[bild]
Vresrosen har kvicknat till ordentligt nu.. brukar hinna klippa ner den iaf 3 ggr per år.. den är elak, taggig, lusig och otroligt snabbväxande.
Förstår att den kan förstöra och ta över på fel plats!
[bild]
Ha.. planterade 25 krokus för två år sedan.. förra året kom INGEN upp.. i år har vi iaf 2 tydligen!
[bild]
Rabatten mot stallväggen har också börjat kvickna till.. detta är dagliljans blad som kommit upp!
Börjar kännas som det är dags att börja vårstäda rabatterna nu..
15 grader och strålande sol idag (mitten av Skåne)
Jag tycker att det ser mer ut som rosa canina eller möjligen r. rubiginosa. Lite svårt att se taggarna men stammen säger mig att det inte borde vara r. rugosa.
Vad gäller krokusarna, vad är det för jord och hur är dräneringen? Det brukar vara helt omöjligt att misslyckas med krokus om det inte är någon typ som inte är härdig, typ saffranskrokus. Men de gillar inte att stå blött på vintern eller allt för torrt när bladen ska vissna ner.
Som referens för krokusar.
Jag fick 250 st av min extremt snälla mamma förra året och alla blommar.
Det här är bara en del av dem. Märkligt förresten man tänker hur ska jag få ner 250 krokusar men upptäcker att det behövs fyra fem gånger så många, minst.
Jag fick 250 st av min extremt snälla mamma förra året och alla blommar.
Logga in
Skapa konto
Det här är bara en del av dem. Märkligt förresten man tänker hur ska jag få ner 250 krokusar men upptäcker att det behövs fyra fem gånger så många, minst.
Vet faktiskt inte säker med rosen! Den ”fanns inte” när vi flyttade in.. avklippt under mark.. och om jag inte minns fel kom den inte upp förrän två år efterJiji skrev:Är du säker på att det är rosa rugosa (vresros)?
Jag tycker att det ser mer ut som rosa canina eller möjligen r. rubiginosa. Lite svårt att se taggarna men stammen säger mig att det inte borde vara r. rugosa.
Vad gäller krokusarna, vad är det för jord och hur är dräneringen? Det brukar vara helt omöjligt att misslyckas med krokus om det inte är någon typ som inte är härdig, typ saffranskrokus. Men de gillar inte att stå blött på vintern eller allt för torrt när bladen ska vissna ner.
Tyckte det var lite charmigt med lite klätter/grönt där.. (betonar lite haha).. efter ytterligare nått år fick den blommor.. inte så himla stora.. rosa enkla liksom.. (4 cm kanske).. bladverket och stammar är starkt och kryllar av insekter/löss.. varje år..
..växer lätt grenar upp på taket.. varje år, trots att jag klipper!
När den blommade nån gång, frågade jag om nån visste vad det var.. och förslaget var vresros
Jag tror att det är en r. canina. Gillar du den? Själv tycker jag om dem och har tom låtit en som kommit upp som vildskott från en misskött ros fått vara kvar. De har så fina nypon.Snigla skrev:Vet faktiskt inte säker med rosen! Den ”fanns inte” när vi flyttade in.. avklippt under mark.. och om jag inte minns fel kom den inte upp förrän två år efter
Tyckte det var lite charmigt med lite klätter/grönt där.. (betonar lite haha).. efter ytterligare nått år fick den blommor.. inte så himla stora.. rosa enkla liksom.. (4 cm kanske).. bladverket och stammar är starkt och kryllar av insekter/löss.. varje år..
..växer lätt grenar upp på taket.. varje år, trots att jag klipper!
När den blommade nån gång, frågade jag om nån visste vad det var.. och förslaget var vresros
Om du gillar den kan du få den att växa betydligt trevligare och blomma med väldigt många blommor. Men om du inte gillar den föreslår jag att ni tar bort den. Det brukar inte vara svårt att gräva upp rosor.
R. canina självsår sig lätt. De är också ofta rot till andra rosor och den ädla rosen kan frysa bort (som i mitt fall) och kvar blir rotrosen.
Bladverket är mörkt grönt och glänsande.. men i övrigt lite tråkig - men det är för jag måste klippa ner den så många ggr per säsong.. den hinner liksom inte blomma mer än två-tre blommor.. vill hellre ha en klematis där!
jag får såna inflammationer när jag kommit åt taggarna.. bränner som brännässlor.. blir rött och svullet i många dagar små hullingar tror jag (blöder så fort man tittar på den)
försökte hitta en ”blombild” men har inte lyckats än.. (för att jämför med de olika rossorternas blommor)
jag får såna inflammationer när jag kommit åt taggarna.. bränner som brännässlor.. blir rött och svullet i många dagar små hullingar tror jag (blöder så fort man tittar på den)
försökte hitta en ”blombild” men har inte lyckats än.. (för att jämför med de olika rossorternas blommor)
Min kärra har kommit, min kärra har kommit… MIN KÄRRA HAR KOOOOMMITT
Ja alltså.. min lilla trädgårdsvagn
Nu ska den mekas ihop..
Wei.. den är perfekt för mig
Ja det var lite snett och vint på sina håll och man fick vara lite brutal för att få ihop det - men nu är den klar!
Nu har jag en egen vagn o dra runt på i trädgården och tröttnar jag på det, så går den att koppla på gräsklippartraktorn
Säger bara, fyra hjul i da shit.. mycket lättare för mig att ha och göra med än skottkärra!
Lilla hyllan var en bonussak eg (billigare om jag valde den av nån anledning), men visade sig vara väldigt praktisk till mina trädgårdsverktyg
Dock kommer jag ta ut beklädnaden i vagnen och bara anv den vid krattning typ (lätt och lyfta in i bilen direkt).. för vagnen kommer stå ut mest och vill att regnet inte blir kvar i vagnen..
Ja alltså.. min lilla trädgårdsvagn
Logga in
Skapa konto
Nu ska den mekas ihop..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Wei.. den är perfekt för mig
Ja det var lite snett och vint på sina håll och man fick vara lite brutal för att få ihop det - men nu är den klar!
Nu har jag en egen vagn o dra runt på i trädgården och tröttnar jag på det, så går den att koppla på gräsklippartraktorn
Säger bara, fyra hjul i da shit.. mycket lättare för mig att ha och göra med än skottkärra!
Lilla hyllan var en bonussak eg (billigare om jag valde den av nån anledning), men visade sig vara väldigt praktisk till mina trädgårdsverktyg
Dock kommer jag ta ut beklädnaden i vagnen och bara anv den vid krattning typ (lätt och lyfta in i bilen direkt).. för vagnen kommer stå ut mest och vill att regnet inte blir kvar i vagnen..
Gräv upp den. Eller be någon annan gräva upp den.Snigla skrev:Bladverket är mörkt grönt och glänsande.. men i övrigt lite tråkig - men det är för jag måste klippa ner den så många ggr per säsong.. den hinner liksom inte blomma mer än två-tre blommor.. vill hellre ha en klematis där!
Häll på löjligt mycket gödsel och sätt en trevlig klematis istället.
Har varit lite fundersam om den verkligen skulle trivas.. det är en grusplan i direkt sol stor del av dagenJiji skrev:
Som typ sandstrand hehe
Blev lite snopen när rosen väl dök upp.. de måste ha huggit den under marknivå syntes inget på visningen, vid inflytt eller året efter!
Vad gillar klematis eg?
För jord/läge..
Ingen vet vad klematis gillar. Förmodligen gillar de engelsmän för hos dem växer de i alla fall.Snigla skrev:Har varit lite fundersam om den verkligen skulle trivas.. det är en grusplan i direkt sol stor del av dagen
Som typ sandstrand hehe
Blev lite snopen när rosen väl dök upp.. de måste ha huggit den under marknivå syntes inget på visningen, vid inflytt eller året efter!
Vad gillar klematis eg?
För jord/läge..
Men min teori är att de (klematis alltså) gillar väldigt mycket gödsel och att inte torka ut, men samtidigt inte stå i vatten. I England gödselvattnar man klematis varje vecka och det ska jag testa i år. Och så säger de i England att klematis, oavsett typ, ska planteras djupt.
Jag tror att din plats är så god som någon. Ibland säger man att klematis vill ha skugga på rötterna och det löser man ju lätt med antingen en annan växt eller en takpanna.
Gräv ut jorden, häll i gödsel och bra jord som håller fukt och testa. Vattna med ditt bokashivatten varje vecka under växtsäsongen.
Ev är grupp tre en bra grupp för det här läget.
Nu vill jag bara säga att jag är bättre i teorin än i praktiken på klematis, men sen är jag ju inte från England heller utan Jämtland...
Jag har en engelsman som granne. Ska testa odla klematis då. Nära tomtgränsen.Jiji skrev:Ingen vet vad klematis gillar. Förmodligen gillar de engelsmän för hos dem växer de i alla fall.
Men min teori är att de (klematis alltså) gillar väldigt mycket gödsel och att inte torka ut, men samtidigt inte stå i vatten. I England gödselvattnar man klematis varje vecka och det ska jag testa i år. Och så säger de i England att klematis, oavsett typ, ska planteras djupt.
Jag tror att din plats är så god som någon. Ibland säger man att klematis vill ha skugga på rötterna och det löser man ju lätt med antingen en annan växt eller en takpanna.
Gräv ut jorden, häll i gödsel och bra jord som håller fukt och testa. Vattna med ditt bokashivatten varje vecka under växtsäsongen.
Ev är grupp tre en bra grupp för det här läget.
Nu vill jag bara säga att jag är bättre i teorin än i praktiken på klematis, men sen är jag ju inte från England heller utan Jämtland...
Har utökat odlingsytan idag. Tog bort några dåliga pallkragar och gjorde en vanlig träram runt ett litet trädgårdsland.
Förberedde fyra pallkragar på ett nytt ställe i trädgården dit jordgubbarna ska flytta snart.
Började rödfärga staketet också.
Logga in
Skapa konto
Förberedde fyra pallkragar på ett nytt ställe i trädgården dit jordgubbarna ska flytta snart.
Logga in
Skapa konto
Började rödfärga staketet också.
Logga in
Skapa konto