P pmd skrev:
Till att börja med är frågan om det ens är ett fel. Inget hade utlovats om värmesystemets prestanda, såvitt jag vet, förutom att 5 personer hade bott i huset utan större problem.

Jag tror f.ö. inte att köparens undersökningsplikt kan reduceras pga tidsbrist.
Om inget speciellt indikerar att värmesystemet är dåligt så ska man kunna förvänta sig att det är någorlunda korrekt dimensionerat och fungerar.
Det är inget som en säljare måsye utlova.
Man behöver inte göra en mer omfattande besiktning än vad en besiktnibgsman normalt gör. Det är inte rimligt att mäta i timmar/dagar och kanske tom vänta tills vädret är rätt.

T TypRätt skrev:
Det är ju inget som säger att undersökningen behöver ske under visning. Det är ju bara att ställa som krav på säljaren att man får tillgång till huset för att genomföra nödvändiga undersökningar för att lägga bud. Det går ju även att ställa frågor till säljaren, vilken temperatur har ni haft? Vet ni om det går att få varmare?
Visning?
Se fö mitt svar nyss till pmd.

K karlmb skrev:
Visning?
Se fö mitt svar nyss till pmd.
Det är väl heller inte något som säger att en anläggning måste kunna värma huset till 25grader då det är över rekommendationer för inomhus temp. Tror inte det finns någon klar regel för om detta system är fel/underdimensionerat men jag anser att om man har krav som går utanför normen så bör man ställa frågor till säljaren eller skriva in krav i avtalet. Hade det inte gått att ens värma upp huset till 19-21 grader utan extra radiatorer hade jag hållit med om att det skulle kunna ses som ett fel, nu anser jag det enbart vara en avvikelse från köparens önskemål.

• Gilla
Baloo80 och 5 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Man behöver inte göra en mer omfattande besiktning än vad en besiktnibgsman normalt gör. Det är inte rimligt att mäta i timmar/dagar och kanske tom vänta tills vädret är rätt.
Jag tror å andra sidan att en köpares undersökningsplikt är mer omfattande än vad en besiktningsman vanligen gör. Det är inte ovanligt att en besiktningsman rekommenderar vidare undersökning på en del punkter där han inte har kunnat undersöka ordentligt. (T.ex. en kattvind utan öppningsbar lucka, eller en krypgrund som är svår att komma in i utan att såga upp ett hål i golvet).

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror å andra sidan att en köpares undersökningsplikt är mer omfattande än vad en besiktningsman vanligen gör. Det är inte ovanligt att en besiktningsman rekommenderar vidare undersökning på en del punkter där han inte har kunnat undersöka ordentligt. (T.ex. en kattvind utan öppningsbar lucka, eller en krypgrund som är svår att komma in i utan att såga upp ett hål i golvet).
Och elen besiktigar de ju okulärt. Som om de hade röntgensyn...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P pmd skrev:
Men en besiktningsman lär aldrig reka en vidare undersökning av värmesystemets funktion.
Det handlar istället ju om fukt, mögel, ej inspekterbart osv. Ifall det finns någon antydan till såna problem.

P
Det är dock köparen som har en undersökningsplikt, inte besiktningsmannen.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är dock köparen som har en undersökningsplikt, inte besiktningsmannen.
Ge dig nu. En besiktningman gör (Iaf på pappret) givetvis det som står i Jordabalken. Det är ju hela poängen.

P
Om inte besiktningsmannen undersöker värmesystemet, och köparen inte gör en undersökning av det, kan säljaren då hävda att det är ett dolt fel att det inte går att skrämma upp värmen över normen?

Ett dolt fel är ett fel som inte hade gått att upptäcka vid besiktningstillfället. Även om det inte var vinterväder vid besiktningstillfället hade det gått att göra mätningar för att ta reda på hur stor värmeöverföringskapacitet systemet har. Att man inte brukar göra det är oväsentligt.

Om det inte blir tillräckligt varmt pga felställda shuntventiler eller liknande så är inte heller det något som inte hade kunnat upptäckas vid besiktningstillfället.

K karlmb skrev:
Ge dig nu. En besiktningman gör (Iaf på pappret) givetvis det som står i Jordabalken. Det är ju hela poängen.
Det beror ju på vilken typ av besiktning man beställt. Har man beställt en överlåtelsebesiktning finns inga såna krav, för det krävs en jordabalksbesiktning.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Det beror ju på vilken typ av besiktning man beställt. Har man beställt en överlåtelsebesiktning finns inga såna krav, för det krävs en jordabalksbesiktning.
En överlåtelsebediktning är just vad som beskrivs i Jordabalken. Detta råder alla mäklare köparna att göra, om det inte redan finns en nylig besiktning.

P pmd skrev:
Att man inte brukar göra det är oväsentligt.
Lycka till i tingsrätten att hävda att man skulle gjort det ändå.
Det finns prejudikat en masse på hur en besiktning ska gå till och vad som ligger inom rimlighetens gräns.
Kan man inte okulärt se eller på annat förstå något som föranleder en misstanke om att ytterligare undersökning bör göras, så är det inte rimligt att utföra den.

K karlmb skrev:
En överlåtelsebediktning är just vad som beskrivs i Jordabalken. Detta råder alla mäklare köparna att göra, om det inte redan finns en nylig besiktning.
Låt mig omformulera.
En överlåtelsebesiktning innehåller det som är avtalat med besiktningsföretaget. Det vanligaste är en besiktning som undantar el, vvs, eldstäder, vitvaror, ventilation, marken runt bostaden samt altaner och liknande. Många (?) besiktningsföretag erbjuder även en besiktning som inkluderar dessa punkter och de saluför dessa överlåtelsebesiktningar under namnet Jordabalksbesiktning.

• Gilla
maja.andersson27189 och 2 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Låt mig omformulera.
En överlåtelsebesiktning innehåller det som är avtalat med besiktningsföretaget. Det vanligaste är en besiktning som undantar el, vvs, eldstäder, vitvaror, ventilation, marken runt bostaden samt altaner och liknande. Många (?) besiktningsföretag erbjuder även en besiktning som inkluderar dessa punkter och de saluför dessa överlåtelsebesiktningar under namnet Jordabalksbesiktning.
Ettcexempel. Detta från https://www.anticimex.se/overlatelsebesiktning

Vad kontrolleras inte vid en överlåtelsebesiktning?
De områden som ligger utanför bostadsbyggnaden, som exempelvis altan och tomtmark, brukar vara undantagna från besiktningen om inte annat är överenskommet. Delar som inte är åtkomliga, till exempel vind eller krypgrund som saknar inspektionsluckor eller tak täckta med snö, kan inte besiktigas. I de fallen rekommenderar besiktningsteknikern en utförligare undersökning.

Följande delar ingår inte, dessa bör kontrolleras av fackman inom respektive område:

• El-, ventilations-, värme-, vatten- och sanitetsinstallationer
  • Skorsten, eldstäder och värmepanna
  • Hushållsmaskiner och annan maskinell utrustning
  • Radon och asbest
  • Vattnets kvantitet och kvalitet

Så nej, det är långt ifrån självklart att en.överlåtelsebesiktning kontrollerar tillräckligt mycket så man uppfyller jordabalkens undersökningskrav.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
"Man har haft fjärrvärmeleverantören på besök, pratat med en VVS-firma som dömt ut konstruktionen och även hört med leverantören av golvvärmen på ÖV."

Om man nu inte skulle kunna se dessa "fel" vid en besiktning, hur kunde då experterna se dom här felen direkt?.... Köparna har inte gjort sitt innan köp känner jag

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.