Några nyheter i frågan? Har köparen lyckats framföra någon vederhäftig argumentation varför det måste gå att odla cannabis på övervåningen utan att bygga om värmesystemet?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Hur tänkte du nu? Förre ägare var den som byggde huset och båda värmesystem ÖV/NV har fungerat i >20 år så vad skulle bli annorlunda av en justering och varför skulle det behövas göras nu?
Allt vatten går inte till NV utan det är samma vatten som cirkulerar i båda plan. Hur skulle det annars konstrueras? Det finns ju inte två värmeväxlare i fjärrvärmeanläggningen. Att sätta in en extra shuntgrupp skulle möjligen hjälpa lite men det blir fortfarande samma vatten som åker runt.
Klart det är samma vatten i hela huset.
Det jag skriver om är att det verkar fel injusterat och att flödet måste strypas in på BV så vattnet cirkulerar mer på ÖV och värmer mer där.
 
nizzehult
K karlmb skrev:
Klart det är samma vatten i hela huset.
Det jag skriver om är att det verkar fel injusterat och att flödet måste strypas in på BV så vattnet cirkulerar mer på ÖV och värmer mer där.
Om det vore en nyinstallerad anläggning skulle jag kunna hålla med men varför ska flödet plötsligt behöva ändras på en anläggning som fungerat i övrigt som den ska i 20 år?

Nej, det har inte kommit in några nya krav. Förhoppningsvis har dom lagt ner detta. Hörde av en slump via en granne att dom "funderade på att byta cirkulationspump" så det kanske löste problemet.
 
På med mer kläder och sluta lipa. I vårt sovrum kör vi ca 20 grader, sover bara med påslakanset o frun med vintertäcke. Sover som en kung. Resten av huset 21-22 ungefär.
 
H Husärlivet skrev:
På med mer kläder och sluta lipa. I vårt sovrum kör vi ca 20 grader, sover bara med påslakanset o frun med vintertäcke. Sover som en kung. Resten av huset 21-22 ungefär.
Usch, det är alldeles för varmt. 16-18 i sovrummet, 18-20 i resten av huset är lagom.
 
K Kirre2 skrev:
Usch, det är alldeles för varmt. 16-18 i sovrummet, 18-20 i resten av huset är lagom.
Så kan det vara. Alla är vi olika. Men 24-25 Jo tjena. Så får det vara max på sommaren... Alltså inomhus.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Om det vore en nyinstallerad anläggning skulle jag kunna hålla med men varför ska flödet plötsligt behöva ändras på en anläggning som fungerat i övrigt som den ska i 20 år?

Nej, det har inte kommit in några nya krav. Förhoppningsvis har dom lagt ner detta. Hörde av en slump via en granne att dom "funderade på att byta cirkulationspump" så det kanske löste problemet.
Fungerat och fungerat. Tidigare ägare hade ju andra krav.
 
nizzehult
Så kom brevet ändå från en advokat. Där slänger man sig med formuleringar som "...den tekniska livslängden på denna typ av värmesystem är mycket lång, i princip outslitlig"...."fackmän har konsulterats och man har gjort bedömningen att installationen inte är fackmannamässigt gjord och i dess nuvarande utformning inte kan leverera godtagbar värme"..."bestrids kraven kommer rättsliga åtgärder att övervägas...." etc. Man rekommenderar också mig att skaffa ett eget juridiskt ombud.
Suck.
1. Inga system med rörliga delar är outslitliga. Punkt. Till detta kommer styrdon och annat som behöver bytas - vilket redan gjorts en gång.
2. Den är gjord exakt enligt dom anvisningar som leverantören har gett och att flera grannhus har exakt samma system utan att ha värmeproblem motsäger detta totalt. Det ska vara gjort i runda slängar 3000 installationer av detta system.
3. Kan det vara ytterligare ett skrämskott?

Två firmor nämns. I renoveringen ska man riva upp allt och lägga nytt. Det ena är ett byggbolag och det andra en VVS-firma. Tror inte jag skulle vinna så mycket på att kontakta dem idag även om det känns frestande.

Det enda jag vill ha svar på nu är om dom har en sportslig chans att vinna ett eventuellt mål. De flesta jag diskuterat med säger nej men jag skulle vilja höra det från någon som är insatt i den här typen av juridik. Är alltså inte intresserad av någon slags förlikning utan vill dom bråka så får det bli domstolssak - om en jurist bedömer att jag absolut borde vinna detta mål.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
harry73
OK, om systemet fungerar bra i grannhusen kan systemet ju inte vara underdimensionerade, och är värmesystemet enligt dem outslitligt, kan det ju inte vara något fel på värmesystemet.
Så då borde problemet ligga i ventilation eller isolering eller handhavandefel. T ex inte stänga ytterdörren eller alltid ha fönstret öppet. Möss åt kanske upp all isolering?

Nu säger jag inte att det är så, men det är löjligt att säga att det finns ett fel i värmesystemet som har fungerat, fungerar i likvärdiga (grann)hus och samtidigt säga att systemet är så robust att den inte kan gå sönder.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Det osar väl att de känner lite folk som kan skriva ihop ett brev och kanske nån offert. Är ju bara att bestrida så kortfattat som möjligt och låta dem hållas. Förr eller senare vill advokatkompisen ta betalt för sin arbetstid, alternativt inte skita ner sig i rätten med mål han vet att han kommer förlora och då tar det väl stopp.

Hot att "rättsliga åtgärder ska övervägas" och råder er att skaffa juridiskt ombud är bara för att skrämmas!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det osar väl att de känner lite folk som kan skriva ihop ett brev och kanske nån offert. Är ju bara att bestrida så kortfattat som möjligt och låta dem hållas. Förr eller senare vill advokatkompisen ta betalt för sin arbetstid, alternativt inte skita ner sig i rätten med mål han vet att han kommer förlora och då tar det väl stopp.

Hot att "rättsliga åtgärder ska övervägas" och råder er att skaffa juridiskt ombud är bara för att skrämmas!
Men det kan vara bra att få egna expertutlåtanden som motvikt till motpartens expertutlåtanden. Denna kan man behålla för sig själv tills det är dags att använda i domstolen.
Man kan även ringa deras experter och diskutera saken lite mer. Spela då in samtalen så att du kan använda det som bevis.
Skulle vara kul om deras experter medger över telefonen att det visst kan vara så att cirkulationspumpen är trasig eller så.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men det kan vara bra att få egna expertutlåtanden som motvikt till motpartens expertutlåtanden. Denna kan man behålla för sig själv tills det är dags att använda i domstolen.
Man kan även ringa deras experter och diskutera saken lite mer. Spela då in samtalen så att du kan använda det som bevis.
Skulle vara kul om deras experter medger över telefonen att det visst kan vara så att cirkulationspumpen är trasig eller så.
Jo, men innan de har dragit det vidare (vilket kanske är osannolikt) så är det onödigt arbete. Att göra det sen är lika bra som nu om det skulle gå så långt.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Nu har det tydligen kommit ett krav från köparna på ett sexsiffrigt belopp för att "åtgärda felaktigheterna".
nizzehult nizzehult skrev:
Nu har en jurist uttalat sig och säger samma sak: i detta läge bör man inget annat göra än att bestrida kravet utan utläggning.
nizzehult nizzehult skrev:
Så kom brevet ändå från en advokat.
Jag hänger inte med riktigt. I det första inlägget jag citerar kom de med ett "sexsiffrigt" krav. Vad är nytt idag mer än avsändaren och ordbajseriet? Har ni inte redan bestridit deras ursprungliga krav?
 
nizzehult
Alfredo Alfredo skrev:
Jag hänger inte med riktigt. I det första inlägget jag citerar kom de med ett "sexsiffrigt" krav. Vad är nytt idag mer än avsändaren och ordbajseriet? Har ni inte redan bestridit deras ursprungliga krav?
Jo, men dessa krav kom från köparna själva och mitt bestridande har jag gjort själv med några korta ord. Det brev som nu damp ned kommer från en advokat, alltså ett juridisk ombud som dom har anlitat eftersom jag inte föll till föga och betalade.

Jag har samtidigt hunnit prata med en jurist som är väl insatt i just denna typ av krav. Han säger som så: gå inte med på nåt utifrån det som framställts men ett bestridande ska gärna formuleras av en jurist så att deras advokat förstår att dom har att göra med en juridiskt sakkunnig. Man får också utgå från vad det funnits för utfästelser vid försäljningen. Hade det stått att "golvvärmen är fullt fungerade och installerad av fackmän" hade det varit en sak, nu står det bara att det finns golvvärme på båda plan.
Man måste också väga in åldern och att ett över 20 år gammalt system kan ha brister måste man ha med i beräkningarna.

Han bedömde det alltså inte speciellt troligt att rätten skulle gå på deras linje om det gick så långt och det är också så att man har höjt ribban för s k dolda fel och det ska vara ett betydande belopp, typ 10% av köpeskillingen som det handlar om innan man ens prövar ett mål idag så redan där faller detta platt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
nizzehult
harry73 harry73 skrev:
OK, om systemet fungerar bra i grannhusen kan systemet ju inte vara underdimensionerade, och är värmesystemet enligt dem outslitligt, kan det ju inte vara något fel på värmesystemet.
Så då borde problemet ligga i ventilation eller isolering eller handhavandefel. T ex inte stänga ytterdörren eller alltid ha fönstret öppet. Möss åt kanske upp all isolering?

Nu säger jag inte att det är så, men det är löjligt att säga att det finns ett fel i värmesystemet som har fungerat, fungerar i likvärdiga (grann)hus och samtidigt säga att systemet är så robust att den inte kan gå sönder.
Nu gissar jag här men som jag har skrivit tidigare så har även en av grannarna som har samma system varit tvungen att byta cirkulationspump för några år sen då dom hade ett liknande fel så jag tror själv att det är där felet ligger.
Det kan också vara så att dom tycker att 25 grader är normal temperatur men några såna utfästelser har aldrig getts utan 20-21 grader kan man få där.
Sen tror jag att VVS-firman dömt ut anläggningen eftersom dom inte känner till den. Dom litar bara på sånt som dom själva installerar och har därför offererat ett helt annat system.

Det anmärkningsvärda är sen att ingen "expert" har föreslagit att sätta upp en egen shuntgrupp och pump för övervåningen och då kunnat höja framledningstemperaturen. Då slipper man riva upp och och ha sig och en sån lösning skulle kanske kosta 25-30'.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.