mickesundström skrev:
Vad är märkligt ? Golvvärme är inte effektivt för hög rumstemperatur utan upplevs varmare än det är
Du lär inte få 25grader med 27 i yttemp på golvet och då går du över alla golvtillverkarnas maxtemp ändå .
vill du ha så ”onormalt ” varmt så är golvvärme fel väg att gå ,25 grader kan knappast betecknas som normalvärme i ett rum med golvvärme .
shunta gärna ut nog varmt för 25grader i rummet utan att gå över 27 i yttemp på trägolvet och upplys oss då om du lyckas med det så vi vet (y) vill man ha så varmt så är nog golvvärme den sämsta uppvärmningen
Har själv en blandning i huset av golvvärme och element kopplat till vedpanna så jag märker ju skillnaden i uppvärmning av rummen då element sprider värme mycket bättre i ett rum
https://kungalvs-ror.se/tjanster-varme/golvvarme/
Det krävs ca 2 grader varmare ytgolvtemp än vad man vill ha i rummet om huset är normalisolerat. Iaf på en övervåning.
Så det borde precis kunna funka om man vill ha 25 grader i rummet. Det hjälper ju även till att de vill ha 25 grader på bv, det betyder ju noll förluster neråt i princip.
 
A
K karlmb skrev:
[länk]
Det krävs ca 2 grader varmare ytgolvtemp än vad man vill ha i rummet om huset är normalisolerat. Iaf på en övervåning.
Så det borde precis kunna funka om man vill ha 25 grader i rummet. Det hjälper ju även till att de vill ha 25 grader på bv, det betyder ju noll förluster neråt i princip.
ja det var faktiskt inte så stor skillnad som jag trodde men ungefär 2-4grader varmare i snitt är ju inte riktigt 2 grader även om värme stiger och 27-29 i det här fallet i yttemp är nåt som tangerar eller överstiger Max rek för trägolv
 
mickesundström skrev:
ja det var faktiskt inte så stor skillnad som jag trodde men ungefär 2-4grader varmare i snitt är ju inte riktigt 2 grader även om värme stiger och 27-29 i det här fallet i yttemp är nåt som tangerar eller överstiger Max rek för trägolv
2 grader är väl för en öv, och 4 gr för bv om det inte är dåligt isolerat i taket.
Ja det blir kanske på gränsen men om man då sätter en för människor också nyttig luftfuktare i huset så torkar inte heller trägolven ut så mkt att det är någon ko på isen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Säger en energideklaration verkligen något om vilken inomhustemperatur huset "klarar av" att uppnå en kall vinterdag?
Naj inte direkt, men drar huset onormalt mycket uppvärmningsenergi så kan man ju ana att något är knas i värmesystemet.
Gör det inte det så vet man förvisso inte om nuvarande ägare alltid har typ 17 grader eller 25, och definitivt inet om ngt specifikt rum har problem...men de flesta brukar ju ha kring 20.
 
A
K karlmb skrev:
2 grader är väl för en öv, och 4 gr för bv om det inte är dåligt isolerat i taket.
Ja det blir kanske på gränsen men om man då sätter en för människor också nyttig luftfuktare i huset så torkar inte heller trägolven ut så mkt att det är någon ko på isen.
:crysmile:Den där luftfuktarn är väl den andra halvan i huset då för som hon duschar lär det inte bli för torr luft ;)
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
nizzehult
Mats-S Mats-S skrev:
snälla ... kan du inte berätta vad det är för uppvärmningssytem ... please ;)
Vedeldat i öppen spis på bottenvåningen kanske? :cool:
Det står i tråden att det är fjärrvärme.

Nu har det tydligen kommit ett krav från köparna på ett sexsiffrigt belopp för att "åtgärda felaktigheterna".
Man har haft fjärrvärmeleverantören på besök, pratat med en VVS-firma som dömt ut konstruktionen och även hört med leverantören av golvvärmen på ÖV.
Därefter har man tagit in offerter för en ombyggnad - oklart hur den skulle göras - och viftar även med advokat-kortet.

Grannen har sen exakt samma system och där har man minsann fått byta cirkulationspump efter att ha haft liknande problem. Se denna tråd som visar ett liknande scenario, post #54:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ingen-vaerme-i-radiatorer-dolt-fel.242781/page-4#post-2088737
Där tror jag själv att felet ligger. Dom säger ju själva att det inte är något flöde på ÖV så felet bör vara cirkulationsrelaterat om styrdonen där är öppna.

Att mixtra med framledningstemperaturen och göra någon slags justering av anläggningen känns inte relevant då hela anläggningen fungerade felfritt i >10 år utan problem och utan att det var kallt på ÖV vid sträng kyla så felet måste ligga någon annanstans.

En hypotetisk fråga: ÖV hade nästan stått tom i 7 år då huset såldes, bara en person har bott där och dom andra rummen har stått tomma - med nedskruvad rumstermostat. Husägaren själv har knappt ens varit där och därmed inte kunnat upptäcka om det varit onormalt kallt vid sträng kyla och på NV har värmen fungerat felfritt. I det enda rum som använts på ÖV har det dessutom stått datorer, Xbox och TV på nästan 24/7 som alstrat egen värme.
Husägaren har inte haft någon anledning att misstänka att värmen på ÖV inte fungerat som den gjorde 10 år tidigare när det bodde 3 barn där för då fanns inga problem av detta slag och dom skulle heller aldrig accepterat att frysa. Han har heller inte haft varken vetskap eller kunskap om att det möjligen kan krävas underhåll av anläggningen av den typ som uppkommit i den tråd som nämns ovan och att grannen fått byta sin cirkulationspump har han heller inte känt till förrän nu. Är det då rimligt att detta ska kunna räknas som dolt fel (finns tydligen ingen dolda-fel försäkring)?

Jag tror personligen att köparna har obetydlig chans att lugga säljaren på några pengar öht genom att försöka få detta till ett dolt fel utan hela ansvarsfrågan vilar här på undersökningsplikten - även fast affären gjordes upp på sommaren. Husets ålder måste också tas i beaktning.
Säljaren är också beredd att koppla in jurist om det kommer ett legalt krav men det som har kommit nu är tydligen bara ett krav från köparna själva att man vill ha pengar. Att koppla in jurist blir som alltid kostsamt - för båda - och kunde köparna förstå att det vore utsiktslöst att driva ett mål så kanske dom ger sig; "kravet" kanske bara är en chansning då det inte kommer från en jurist.
 
  • Gilla
nickehed och 2 till
  • Laddar…
(Har inte orkat läsa igenom tråden… Men om värmesystemet är 10+(20 år?) år gammalt så kommer en stor del av eventuellt skadestånd försvinna i åldersavdrag.
Vad hoppas de få ut? 10000-20000kr?
Sen dömer ut? Varför då? För att det i dag betraktas som en dålig konstruktion eller för att det har nått sitt slut på livsslängd?

Oavsett så måste de visa på något mer konkret fel än att det är ”för kallt”
 
Redigerat:
Har de testat att lufta av systemet?
Har de stått still i himla massa år så kanske det är felet?
 
nizzehult
Vet
N noone70 skrev:
Har de testat att lufta av systemet?
Har de stått still i himla massa år så kanske det är felet?
Vet ej, troligen inte. Men stått still stämmer inte, däremot har det använts sparsamt.

Men frågan är inte vari felet ligger utan om deras krav är att betrakta som relevanta.

@noone70 Läs hela tråden, där står flera av svaren och i posten ovan står att dom vill ha ut ett sexsiffrigt belopp, alltså över 100'.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Men frågan är inte vari felet ligger utan om deras krav är att betrakta som relevanta.
Nej, de är inte relevanta.
Att något "upplevs" som kallt är helt subjektivt. Och uppenbarligen har inte huset fryst sönder så nån värme fungerar.
 
L lat skrev:
Nej, de är inte relevanta.
Att något "upplevs" som kallt är helt subjektivt. Och uppenbarligen har inte huset fryst sönder så nån värme fungerar.
Det står i första inlägget att 20-21 grader fås.
nizzehult nizzehult skrev:
U
Om man kan få 20-21 grader i huset på alla våningar även vid sträng kyla, kan då en ny ägare hävda att detta är ett dolt fel då dom gärna vill ha 24-25 grader men uppvärmningssystemet klarar inte detta på alla plan vid alla temperaturer?
 
Allt kan principiellt hända i en domstol.
Så på ett principiellt plan kan allt vara dolt fel eller inget alls.
I slutändan är det domstol som avgör vad som är dolt fel.

Min personliga åsikt är att en domstol inte skulle anse att detta var något dolt fel.

Min Killgissning är att köparen inte heller kommer att stämma säljaren då förloraren kommer att få betala rättegångskostnaderna och köparen har mindre än små chanser till framgång i rätten.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Vet det ej, troligen inte. Men stått still stämmer inte, däremot har det använts sparsamt.

Men frågan är inte vari felet ligger utan om deras krav är att betrakta som relevanta.

@noone70 Läs hela tråden, där står flera av svaren och i posten ovan står att dom vill ha ut ett sexsiffrigt belopp, alltså över 100'.
Orkade inte plöja igenom tråden igen (sorry), har skummat nu
100tkr är ju rena fantasisummor(före åldersavdrag :crysmile:)
Sen är det definitivt inte ett dolt fel, finns inte en chans. Varesig om den låga temperaturen eller den egentliga orsaken till den låga temperaturen på ÖV.

När det gäller advokat och driva det här till domstol så tror jag knappast de vågar.
1. Rör det sig om belopp över 1/2 basbelopp så riskerar de åka på att betala era rättegångskostnader om de förlorar.
2. Om de nu mot all förmodan skulle vinna så finns det inte en chans att de får ut mer än en bråkdel av de försöker pungslå säljaren på.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Vet


Vet ej, troligen inte. Men stått still stämmer inte, däremot har det använts sparsamt.

Men frågan är inte vari felet ligger utan om deras krav är att betrakta som relevanta.

@noone70 Läs hela tråden, där står flera av svaren och i posten ovan står att dom vill ha ut ett sexsiffrigt belopp, alltså över 100'.
Nyfiken fråga. Är det "äkta" norrlänningar i Västerbotten som köpare som drar i det "dolda fel-kortet"? Jag trodde att det var ett storstadsfenomen främst. Ska jag sälja mitt hus någon dag så kommer jag aktivt att screena bort en köpare som jag har juridik som sin profession även om den tokbjuder över alla andra.

On topic. Köparen får se till att underhålla sitt värmesystem oavsett vad säljaren gjorde eller inte. Det borde räcka för att fixa till värmesystemet. Jag tror dock att en bättre lösning är att ha dubbla CP för att nå de orimliga temperaturer på 24-25 grader som köparen kräver. Det är dock att betrakta som en "tillbyggnad" som köparen får stå för. Jag skulle rekommendera att de bestrider kraven utan motivering.

Förresten, vad säger fjärrvärmeleverantören? Byte till större central pga de ökade kraven på värmeeffekt?
 
nizzehult
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nyfiken fråga. Är det "äkta" norrlänningar i Västerbotten som köpare som drar i det "dolda fel-kortet"? Jag trodde att det var ett storstadsfenomen främst. Ska jag sälja mitt hus någon dag så kommer jag aktivt att screena bort en köpare som jag har juridik som sin profession även om den tokbjuder över alla andra.

On topic. Köparen får se till att underhålla sitt värmesystem oavsett vad säljaren gjorde eller inte. Det borde räcka för att fixa till värmesystemet. Jag tror dock att en bättre lösning är att ha dubbla CP för att nå de orimliga temperaturer på 24-25 grader som köparen kräver. Det är dock att betrakta som en "tillbyggnad" som köparen får stå för. Jag skulle rekommendera att de bestrider kraven utan motivering.

Förresten, vad säger fjärrvärmeleverantören? Byte till större central pga de ökade kraven på värmeeffekt?
Ja, jag tror det är norrlänningar och som dessutom verkar ha gott om pengar.

Att välja bort köpare vid en försäljning baserat på om dom har juridiska kunskaper eller inte tror jag blir svårt för det är knappast nåt som dom upplyser köparen om innan affären är klar, dessutom kan dom ha nära släktingar som är skickliga jurister som dom kan anlita (gratis) till allt möjligt. Just detta par hörde jag var väldigt bråkiga på en massa olika saker.

Ja jag är inne på att ge samma råd: bestrid utan motivering. Om anläggningen behöver servas eller byggas om idag kan knappast förra ägaren belastas för kostnadsmässigt. Jag har faktiskt ett liknande exempel på mitt eget hus: när jag köpte detta på sommaren hade jag ingen möjlighet att kunna mäta upp hur värmepumpen fungerade. Det visade sig sen att när det blev riktigt kallt ute (< -15) så gick kompressorn så varm att den började larma. Säljarna visste inget om detta - sa man. Till slut tog jag dit en värmepumpstekniker och han åtgärdade felet: expansionsventilen. Denna kostnad, ca 3500,- fick jag givetvis stå för själv, fast jag bara ägt huset i mindre än ett år.

Fjärrvärmeanläggningen är troligen samma typ som finns i alla villor som byggdes runt sekelskiftet och där ska det nog finnas kapacitet att värma betydligt större hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.