3 390 020 läst · 18 247 svar
3390k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Litet bilder från de senaste dagarna. Jag byter några bord i en göteborgseka åt en kund.
Batterimaskinsfetishisterna får säga vad de vill men det enda som fungerar att borra spikhål med är en gammaldags hederlig drillborr
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Batterimaskinsfetishisterna får säga vad de vill men det enda som fungerar att borra spikhål med är en gammaldags hederlig drillborr
.
Logga in
Skapa konto
Själva rännan (lådan) köpte jag begagnad av en pensionerad båtbyggare. Den är 6 meter lång. En låda av rostfri plåt klädd med styrox (frigolit) och trä och masonit. Ångröretsom är ungefär 70mm i diameter kommer in på högsta punkten så att ångan sjunker nedåt varefter den kyls av och utloppet är på lägsta punkten. Hela rännan lutar mot utloppet så att kondensvatten rinner ut genom luckan.
Rännan hängde under mellantaket i det gamla båtbyggeriet. Ovanför luckan fanns en "gåvatratt" altså en sorts kåpa med skorsten så att ånga som läckte ut skulle försvinna ut. Utloppsröret var anslutet till en slang som gick upp i gåvatratten.
Den här konstruktionen visade sig vara den bästa efter mycket experimenterande med olika modeller i Österhankmo där det fanns ett halvdussin yrkesverksamma båtbyggare i en liten by.
Gamla ångpannan var gjord av en bykgryta men grytan var söndrerrostad och skalet sprucket. Därför svetsade jag ihop en ny ångpanna. Vattentanken är av rostfritt stål.
Då jag får byggt en egen verkstad skall basanrännan naturligtvis monteras in på samma vis som i det gamla båtbyggeriet.
Rännan hängde under mellantaket i det gamla båtbyggeriet. Ovanför luckan fanns en "gåvatratt" altså en sorts kåpa med skorsten så att ånga som läckte ut skulle försvinna ut. Utloppsröret var anslutet till en slang som gick upp i gåvatratten.
Den här konstruktionen visade sig vara den bästa efter mycket experimenterande med olika modeller i Österhankmo där det fanns ett halvdussin yrkesverksamma båtbyggare i en liten by.
Gamla ångpannan var gjord av en bykgryta men grytan var söndrerrostad och skalet sprucket. Därför svetsade jag ihop en ny ångpanna. Vattentanken är av rostfritt stål.
Då jag får byggt en egen verkstad skall basanrännan naturligtvis monteras in på samma vis som i det gamla båtbyggeriet.
Idag har jag gjort rent fästet för sågbladet på min Bosch PST 800.
Jag använder väldigt sällan sticksågen men i helgen skulle jag testa att förlänga skaftet på en av mina håvar (den billigaste). Sågade men irriterade mig på att det kändes som den drog snett. Jag blev plötsligt osäker på om bladet satt rätt och femtusen bildsökningar senare var jag lika osäker för jag hittade ingen bild som visar hur det ser ut i fästet för bladet.
Men nog kändes det fel så jag borstade rent och drog spärren upp och ned flera gånger. Droppade en liiiten droppe olja på trissan och fästet och plötsligt hoppade bladet i djupare i fästet på ett mer distinkt sätt. Provsågade och vilken skillnad.
Hur bladet satt igår (arrangerad bild.)
Hur bladet sitter nu
Utprovning av skarv igår
Jag använder väldigt sällan sticksågen men i helgen skulle jag testa att förlänga skaftet på en av mina håvar (den billigaste). Sågade men irriterade mig på att det kändes som den drog snett. Jag blev plötsligt osäker på om bladet satt rätt och femtusen bildsökningar senare var jag lika osäker för jag hittade ingen bild som visar hur det ser ut i fästet för bladet.
Men nog kändes det fel så jag borstade rent och drog spärren upp och ned flera gånger. Droppade en liiiten droppe olja på trissan och fästet och plötsligt hoppade bladet i djupare i fästet på ett mer distinkt sätt. Provsågade och vilken skillnad.
Logga in
Skapa konto
Hur bladet satt igår (arrangerad bild.)
Logga in
Skapa konto
Hur bladet sitter nu
Logga in
Skapa konto
Utprovning av skarv igår
Kanske en bild på håven efter skaftämnet är på plats. Jag skall dra skaftet över bandslipen med olika papper tills den nya delen får samma dimensioner som originalskaftet och sedan lacka.
Den nya delen är från en gammal dörrtröskel i ek(?)
Den nya delen är från en gammal dörrtröskel i ek(?)
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Inte idag men igår. Nyttjade det nya motorsågskörkorten och fick rensat upp de nerblåsta träden i trädgården. Fick även fällt lite andra träd som skulle bort också.
Före:
Riset utsläpat:
Kaprifol brinner bra.
Efter:
Före:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Riset utsläpat:
Logga in
Skapa konto
Kaprifol brinner bra.
Logga in
Skapa konto
Efter:
Logga in
Skapa konto
Efter lite covid är det äntligen lite fart på dörrbygge igen. Gjorde urtag och anpassade styrspår och tröskelautomat och satte kantlist i helgen och flitigt använt verktyget ansiktsmask vid oljning senaste dagarna. Sist jag använde oljan var för soffbord och högtalare, inomhus, utan mask, minns inte att den luktade såhär mycket och illa. Lite större yta, men ändå.
Tre lager på undersidan och precis lagt lager två på ovansidan, förhoppningsvis av totalt tre lager per sida. Tänkte lägga sista lagret ikväll men ser jag på klockan är det kanske bra om nuvarande lager får härda till i morgon.
Kantlimning i helgen
Första oljan igår
Nyoljat och tröskelautomat och styrspår
Nyoljat och avtorkat lager två.
Tre lager på undersidan och precis lagt lager två på ovansidan, förhoppningsvis av totalt tre lager per sida. Tänkte lägga sista lagret ikväll men ser jag på klockan är det kanske bra om nuvarande lager får härda till i morgon.
Logga in
Skapa konto
Kantlimning i helgen
Logga in
Skapa konto
Första oljan igår
Logga in