Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, samma princip med virusvektor finns i Ebolavaccin som användes under utbrottet 2013-16.
[länk]
Visst var Astras vaccin ett nytt vaccin mot ett nytt virus.

Visst bygger Astra-vaccinet på samma princip som det vektorbaserade ebolavaccinet, fast där användes ett annat vektorvirus (enligt din länk).

Jag läste en Irländsk artikel som hävdade att 2,2 miljarder människor har vaccinerats med AstraZvaccinet. Då kan man ju kalla det ett väl beprövat vaccin.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Det lades ju ner enorma resurser på forskning och tester för vaccinen. Det borde väl vara nedlagda mantimmar snarare än förfluten kalendertid som är ett mått på om det är beprövat eller ej.
En stor mängd forskningstimmar gör inte vaccinen beprövade.

H Harpgear skrev:
…mina farhågor är att genterapi sitter till döden,..
mRNA är en slags arbetsritning eller instruktion som förbrukas när ett viss antal kopior av protein etc har tillverkats.
Våra gener finns kodat i DNA, originalritningarna. mRNA förändrar inte DNAt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Nejvisst. Det är alltid resultatet som räknas.

timmelstad timmelstad skrev:
Om du slutar med dina halmgubbar (som att man är en sämre människa om man ifrågasätter vaccinet) så ska jag överväga att "släppa taget".

Visste jag inte bättre skulle jag kunna tro att du tycker att vi som anser att vaccin är en bra grej och uttrycker det är sämre människor, kanske rentav att vi är mindre värda?
Nu har tydligen dina halmgubbar hjärta och hjärna... Eftersom det finns folk här i tråden som har uttryckt sig att de tycker att ovaccinerade är sämre människor. Att du inte tycker det det gör mig glad!

Det vore nått... Jag som pratar om att alla är lika värda även ovaccinerade. Skulle tycka att ni vaccin kramare skulle vara sämre....

P
Vad betyder "lika värda"?

J Johan.Andersson.81 skrev:
Det lades ju ner enorma resurser på forskning och tester för vaccinen. Det borde väl vara nedlagda mantimmar snarare än förfluten kalendertid som är ett mått på om det är beprövat eller ej.
Det finns många läkemedel där man lagt ner år av forskning, för i fas 3 inse att det inte fungerar.
Jag tolkar beprövat som att man prövat det på människor. Inte att man lagt ner väldigt mycket tid.

Frågan är om inte Corona vaccinet är det vaccin som blev väl beprövat snabbast.

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Snabbast vet jag inte. Det krävs nog en hel del efterforskningar för att reda ut det.
Däremot gick det fortare än för många andra läkemedel för covid-19-vaccinen att bli godkända, och det berodde till stor del på att de bolag som utvecklade vaccin mot covid-19 fick en gräddfil hos de myndigheter som reglerar läkemedel.

Men om du med snabbt välbeprövat menar använt av många människor på kort tid så är nog covid-19-vaccin en bra kandidat.

P pmd skrev:
Snabbast vet jag inte. Det krävs nog en hel del efterforskningar för att reda ut det.
Däremot gick det fortare än för många andra läkemedel för covid-19-vaccinen att bli godkända, och det berodde till stor del på att de bolag som utvecklade vaccin mot covid-19 fick en gräddfil hos de myndigheter som reglerar läkemedel.

Men om du med snabbt välbeprövat menar använt av många människor på kort tid så är nog covid-19-vaccin en bra kandidat.
Som du konstaterade. Jag syftade på testats av många människor...

blackarrow blackarrow skrev:
Jo, om forskningen inkluderar testning, vilket den gör.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns många läkemedel där man lagt ner år av forskning, för i fas 3 inse att det inte fungerar.
Jag tolkar beprövat som att man prövat det på människor. Inte att man lagt ner väldigt mycket tid.

I forskningen ingår testning, annars leder arbetet inte till någon ny kunskap.

timmelstad timmelstad skrev:
Jag ignorerar frågeställningen eftersom jag inte tycker att man ska resonera kring ett begrepp som antivaxxers försöker befästa som motpol till att man inte gillar den etikett man själv fått eftersom det antyder att det är vilsen ideologisk ställning att vara för vaccinering på samma sätt som det är att vara mot det.
Ignorerar du det faktum att de flesta ovaccinerade antagligen är "provaxxare"?

Fairlane
M mickef skrev:
Ignorerar du det faktum att de flesta ovaccinerade antagligen är "provaxxare"?
Menar du att de tycker vaccin generellt är bra, men just dessa mot Covid-19 är dåliga? Eller varför är de annars ovaccinerade om de är för vaccin (bortsett från det lilla antal som måste avstå vaccinet av medicinska skäl)?

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att de tycker vaccin generellt är bra, men just dessa mot Covid-19 är dåliga? Eller varför är de annars ovaccinerade om de är för vaccin (bortsett från det lilla antal som måste avstå vaccinet av medicinska skäl)?
Jag konstaterar bara vad den här trådens gallup kommit fram till att drygt 5% är antivaxxers.

Fairlane
Och knappt 28% litar inte på de snabbutvecklade vaccinera. Nu kan det såklart ha ändrats under tiden som gått.

Det finns mig veterligen ingen entydig definition på en antivaxxer, men ser man fortfarande mRNA-vaccinerna som farliga och otestade, så är man enligt mig en antivaxxer, andra har säkert en annan definition.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.