8 426 läst · 88 svar
8k läst
88 svar
Dra CAT6a i kanaler för telefoni
Säkert dum fråga, men hur "seriekopplar" man med en switch och ett uttag? Använder man dubbel nätverkskontakt där där den ena kontakten kopplas till switchen, och switchen i sin tur för signalen vidare via den andra kontakten?
Det som Telias support säger gäller (högst troligt) bara under förutsättning att man har Telia både som internetleverantör OCH som IP-TV-leverantör SAMT använder deras egna router.X xLnT skrev:
Så fort en av de tre sakerna försvinner så är man tvungen att lösa distributionen via antingen två olika fysiska LAN eller via VLAN.
Så om man vill vara hyfsat framtidssäker/förutseende så tar man med i beräkningen att man kanske väljer någon annan leverantör och då måste ha tillgång till två nät. Ja, det går att börja med vanliga ”dumma” switchar och byta till VLAN-switchar när behovet uppstår.
Jag tänkte byta ut Telias router mot en Asus eller TP-link med Wifi 6 och lättskött router-VPN, men det kanske är dumt...Demmpa skrev:Det som Telias support säger gäller (högst troligt) bara under förutsättning att man har Telia både som internetleverantör OCH som IP-TV-leverantör SAMT använder deras egna router.
Så fort en av de tre sakerna försvinner så är man tvungen att lösa distributionen via antingen två olika fysiska LAN eller via VLAN.
Så om man vill vara hyfsat framtidssäker/förutseende så tar man med i beräkningen att man kanske väljer någon annan leverantör och då måste ha tillgång till två nät. Ja, det går att börja med vanliga ”dumma” switchar och byta till VLAN-switchar när behovet uppstår.
Ang. övriga två punkter så är vårt fiber låst till Telia och vi tänkte inte ens ha IP-TV för tillfället. Bara vetskapen att det går att lösa med VLAN-switch om behov uppstår känns bra. Vill helst inte måla in mig i ett hörn när jag ändå ska dra kablar
Precis så gör man.H Hans_H skrev:
Varför skulle det vara märkligt?
Så får man göra när man överstiger 100M kabel också.
Om man inte förlägger fiber istället.
Denna hittade jag, låter bra: https://www.elgrossisten.se/kabel/datakabel/gigamedia-x-slim-u-utp-kat-6-datakabel/M merbanan skrev: