Säkert dum fråga, men hur "seriekopplar" man med en switch och ett uttag? Använder man dubbel nätverkskontakt där där den ena kontakten kopplas till switchen, och switchen i sin tur för signalen vidare via den andra kontakten?

H Hans_H skrev:
Nice! CAT6 räcker alltså?
Eller cat 5e…

• Gilla
Hans_H
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag utgår ifrån att det TS skriver i #1 stämmer och att Telias support har klart för sig.
Jag förstår vad du skriver.
Det som Telias support säger gäller (högst troligt) bara under förutsättning att man har Telia både som internetleverantör OCH som IP-TV-leverantör SAMT använder deras egna router.

Så fort en av de tre sakerna försvinner så är man tvungen att lösa distributionen via antingen två olika fysiska LAN eller via VLAN.

Så om man vill vara hyfsat framtidssäker/förutseende så tar man med i beräkningen att man kanske väljer någon annan leverantör och då måste ha tillgång till två nät. Ja, det går att börja med vanliga ”dumma” switchar och byta till VLAN-switchar när behovet uppstår.

• Gilla
Hans_H
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det som Telias support säger gäller (högst troligt) bara under förutsättning att man har Telia både som internetleverantör OCH som IP-TV-leverantör SAMT använder deras egna router.

Så fort en av de tre sakerna försvinner så är man tvungen att lösa distributionen via antingen två olika fysiska LAN eller via VLAN.

Så om man vill vara hyfsat framtidssäker/förutseende så tar man med i beräkningen att man kanske väljer någon annan leverantör och då måste ha tillgång till två nät. Ja, det går att börja med vanliga ”dumma” switchar och byta till VLAN-switchar när behovet uppstår.
Jag tänkte byta ut Telias router mot en Asus eller TP-link med Wifi 6 och lättskött router-VPN, men det kanske är dumt...
Ang. övriga två punkter så är vårt fiber låst till Telia och vi tänkte inte ens ha IP-TV för tillfället. Bara vetskapen att det går att lösa med VLAN-switch om behov uppstår känns bra. Vill helst inte måla in mig i ett hörn när jag ändå ska dra kablar :cool:

H Hans_H skrev:
Säkert dum fråga, men hur "seriekopplar" man med en switch och ett uttag? Använder man dubbel nätverkskontakt där där den ena kontakten kopplas till switchen, och switchen i sin tur för signalen vidare via den andra kontakten?
Är det så man gör? Känns lite märkligt.

H Hans_H skrev:
Precis så gör man.
Varför skulle det vara märkligt?
Så får man göra när man överstiger 100M kabel också.
Om man inte förlägger fiber istället.

Kolla tidigare trådar så ska du hitta 2 modeller av extra tunn cat6 som borde funka med 2 i ett rör.

Förresten, det är väl en typ av TP-label jag redan har draget i rören. Kan man tänka sig att använda dessa befintliga kablar genom att bygla, alt vid behov av att plocka ut signal switcha, i respektive rum?

H Hans_H skrev:
Förresten, det är väl en typ av TP-label jag redan har draget i rören. Kan man tänka sig att använda dessa befintliga kablar genom att bygla, alt vid behov av att plocka ut signal switcha, i respektive rum?
Nä, det är inte TP-kabel du har idag.

X xLnT skrev:
Nä, det är inte TP-kabel du har idag.
Det står TP på planlösningen/elschemat av huset...

H Hans_H skrev:
Det står TP på planlösningen/elschemat av huset...
Du har ju både TP och telefonkablar i dosorna.
De kablarna med grå mantel som du håller tummen på i första bilden är TP.
Men sen har du även vit, blå, lila och turkos ledare som är telefoni.

Utan att veta hur dina kablar är dragna är det svårt att ge råd.
Det är med största sannolikhet Cat5e du har i första bilden.

X xLnT skrev:
Du har ju både TP och telefonkablar i dosorna.
De kablarna med grå mantel som du håller tummen på i första bilden är TP.
Men sen har du även vit, blå, lila och turkos ledare som är telefoni.
Ok, tack :D Kan man tänka sig att använda befintliga TP-kablar, eller blir det kasst?

Detta står på ifall det säger dig något. Jag har försökt googla utan framgång.

• Någons hand som håller en elektrisk kabel framför en öppen vägguttag med synliga kablar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.